Page 39 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 39
1. Ünite
Diğer bir örnek ise Dada akımının içerisinde yer alan Mar-
cel Duchamp [Marsel Duşan (1887-1968)] 1913 yılında bu
hareketten etkilenerek endüstri nesnelerini (Ready made),
sanat yapıtı gibi ele alan kavramsal çalışmalar yapmıştır.
Ses getiren bu hareket ile birlikte, hazır nesneler artık sanat
objesi olarak kullanılmaya başlanmıştır. Amaç, formun nasıl
biçimlendirildiği değil verilmek istenen iletinin içeriğinin al-
gılatılmasıdır (Görsel 1.54).
Özellikle II. Dünya Savaşı sonrası yaşanan toplumsal,
düşünsel, teknolojik dönüşümlerle birlikte sanatçıların yeni
arayışlara yönelmeleri ve her şeyi deneme çabaları Batı sa-
natının zengin bir çeşitlilik kazanmasına yol açmıştır. Hey-
keltıraş Alberto Giacometti [Alberto Cakometti (1901-1966)]
insanın kendisini eklemleyebileceği bir boşluk tasarısı içinde
yapıtlarını oluştururken varlık-yokluk kavramları için boşlu-
Görsel 1.54: Çeşme, Marcel Duchamp, 1917, Modern Sanatlar ğa ihtiyaç duymuştur (Görsel 1.55).
Müzesi San Francisco
Görsel 1.55: Meydan, Alberto Giacometti, 1948, Guggenheim Müzesi, İspanya
İkinci Dünya Savaşı ile aynı döneme denk
gelen soyut dışavurumcu sanat anlayışı, sa-
dece yeni düşünme pratiklerinin oluşması ile
değil aynı zamanda sanatın merkezinin Avru-
pa’dan okyanus ötesine, Amerika’ya taşınması
açısından da önemli bir kırılma noktası oluş-
turmuştur. İzleyicinin bilinçli olarak içerisine
eklendiği, onun katılımı ile tamamlanan yeni
ve büyük ölçekli çalışmalar gerçekleştirilmeye
başlanmıştır. Tüm bunlar post modern sanata
dayanak oluşturmuş, biçimden çok içeriğin yer
aldığı kavramsallığın ön planda olduğu, sanat-
çıların, gerektiğinde heykel, resim, fotoğraf, vi-
deo gibi farklı ifade biçimlerine yönelmelerine
yol açan uygulamaları tarif eder. Bütün bu çok
disiplinli çalışmalar postmodern sanat anlayı-
şını desteklemiştir. Artık heykel mekânda yer
alan kütlesel bir yapıdan çok, zihinsel algının
da hesaba katıldığı bir kimliğe bürünerek fizik-
sel varlığı ile mekânın da yapıta dahil olduğu
sanat nesnesi hâline dönüşmüştür (Görsel 1.56).
Görsel 1.56: Hayalet Oluşum, Snail Scott [Sineyil Sıkat (1924)], 2012, Chicago
36