Page 36 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 36

HEYKEL SANATINA GİRİŞ




               Klasik dönemde, Rönesans heykellerinde görülmeyen boşluk yavaş yavaş görülmeye başlanmıştır. 20. yy.a ka-
            dar “boşluk” heykel için formu sarmalayan, onu kuşatan bir şey olmanın ötesine geçememiş, daha çok figürler
            arasında kalan açıklıklar olarak değerlendirilmiştir. Ancak 20. yy. ile birlikte boşluğun heykel üzerindeki rolü farklı-
            laşmaya, bütünü oluşturan kütle kadar önemli bir eleman olarak görülmeye başlanmıştır. Artık kütleler parçalana-
            bilmekte ve heykel, yalnızca kendisini çevreleyen boşluğu biçimleyen değil boşluğu da bir elemanı olarak kullanan
            ve içine dâhil eden yeni bir varlık alanına kavuşmaya başlayacaktır.
               20. yy. heykel sanatçıları Afrika ve Okyanus sanatının basit ve güçlü biçimlerinden etkilenmişlerdir. C. Brancusi
            ve A. Rodin’in bu anlayış ile gerçekleştirdikleri heykelleri yalınlık, sadelik, basitlik içererek ve daha önce kimsenin
            cesaret edemediği teknikleri uygulayarak 20. yy. heykel sanatının değişimini başlatmıştır.







              AUGUSTE RODİN

                Avrupa sanatının köklü heykel geleneğini 19. yüzyılın romantizminden 20. yüz-
             yıla ve Modern Çağ’ın büyük sanat serüvenine taşıyan François Auguste Rene Rodin
             12 Kasım 1840’ta Paris’te doğmuştur (Görsel 1.46). Ailesi tarafından küçük yaşta de-
             sen yeteneği fark edilir ve La Petite Ecole (Küçük Okul) adıyla bilinen desen okuluna
             gönderilir. Orada heykeli keşfeden ve daha sonra Ecole des Beaux-Arts’a (Güzel Sa-
             natlar Okulu) devam etmek isteyen sanatçının yaptığı üç başvurusu da reddedilir.
             Yaşamını sürdürmek ve ailesine destek olmak amacıyla pek çok dekoratör ve süs-
             lemecinin yanında çalışmaya başlayan Rodin, Louvre Müzesi’nde bir yandan antik
             eserlerin desenlerini çizerken bir yandan da desen kurslarına devam eder.
                “Bir mermer blok aldım ve sadece bana gerekli olmayan kısımları attım.” di-
             yen Rodin, heykellerini parçalara ayırıp her parça                     Görsel 1.46 : Auguste Rodin
             üzerinde ayrı ayrı çalışır, birleştirir. Bir anatomi la-
             boratuvarı gibi el, kol, kafa parçaları ya da sadece
             tek bir gövde üzerinde çalışıp yeni kompozisyon-
             larla farklı konularda heykeller yapar. Heykellerini
             yapmadan önce figürün biçim ve duruşunu tasar-
             layıp desen çizer, kararını verdiği zaman, tasarımı
             kil veya alçı ile üç boyutlu hâle getirir (Görsel 1.47,
             1.48). Rodin; taş heykellerinde figürü ortaya çıkar-
             mış, biçimlendirmeyi bitirmiş, fakat alışılagelmiş
             tamamlanmışlığı sağlamamıştır. Mesela kaş, göz
             gibi ayrıntıları genelde yok saymıştır. Figür dışın-
             daki formlarda ise taşın kendi dokusunu bırak-
             mış ya da malzemenin taş olduğunu vurgulayan
             müdahalelerde bulunmuştur. Rodin öncesinde
             heykellerde detay, bitmişlik, kusursuzluk gibi kav-  Görsel 1.47: Suluboya Desen, Auguste Rodin, Morgan Kütüphane ve
                                                          Müzesi, New York
             ramlar vardır. Rodin ise sunmak istediği kadarını
             yontmuş  ya  da  biçimlendirmiştir.  Artık  heykelde
             parçalama başlamış, bütün yok olmuş, ifade edil-
             mek istenen öne çıkartılmıştır. İzleyici, anlatılmak
             istenene  odaklandırılmıştır.  İlk  defa malzemenin
             dilinden faydalanılmaya başlanmıştır. Taş, kendi
             doku ve karakterinde gerektiği kadar yontulmuş-
             tur. Anlatmak istediğini anlatmış, gerisini biçim-
             lendirmemiştir. Rodin, heykel sanatına akademik
             görüşten kurtulma, süslemelerden arınma, anıt-
             sallığın yerine insancıllığın yeğlenmesi ve heykele
             insan duygu ve tutkularının katılması gibi önemli
             yenilikler getirmiştir.

                                                          Görsel 1.48: Danaidi (Ayrıntı), Auguste Rodin, 1889, Rodin Müzesi, Paris





                                                                                                         33
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41