Page 38 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 38

HEYKEL SANATINA GİRİŞ




               20. yy.ın başlarına kadar toprağa bağlı yaşam, yerini teknolojinin gelişmesi ile birlikte topraktan koparak en-
            düstrileşmeye başlayan köklü bir değişime bırakmıştır. Bu değişim, yeni arayışların ve anlayışların doğmasına ne-
            den olmuştur. Teknoloji Çağı ile birlikte “Doğayı taklit eden” geleneksel sanat anlayışı terk edilerek sanatçıya göre
            değişen özgün ve yaratıcı yeni düşünce biçimleri gelişmeye başlamıştır. Teknoloji Çağı deneysel bir çağ olmuştur.
            Sanatçılar artık eleştirel, sorgulayıcı ve düşünceye dayalı yapıtlar oluşturmaya başlamıştır. Aynı zamanda kulla-
            nılan malzeme anlayışı da değişmiştir. Heykel sanatı bir form oluşturma sanatı olduğundan malzeme ve onun
            olanakları daha da önem kazanmıştır.
               20. yy. başlarına kadar heykelin konuları kutsal varlıklar, dini yöneticiler, üstün ve yüksek kişiler olmuş, ayrı-
            ca yapılan heykelin kolayca anlaşılması ve ustalıkla yansıtılması gerekli görülmüştür. Yüzyılın başından itibaren
            teknolojik ve bilimsel gelişmelerin sayesinde dinin etkisi giderek zayıflamış, sanatçı; anlatımlarında özgürleşerek
            farklı konulara ilişkin düşüncesini farklı malzeme seçimleri ile aktarma çabasına girmiştir.
               Teknolojik ve bilimsel gelişmeler sanatçının malzeme seçimini belirleyen önemli bir özellik olmuştur. Akla ge-
            lebilecek her türlü malzeme ile heykel yapılmaya başlanmıştır. Şimdiye kadar heykelin kalıcılığı düşünülerek yapıl-
            mış olan heykel anlayışı, günümüzde önemini kaybetmeye başlamış ve hızla tüketilebilen malzemeler ile eserler
            üretilmeye başlanmıştır.
                                                                              Gereksinimleri doğrultusunda her
                                                                           türlü malzemeyi kullanan günümüz
                                                                           sanatçısı, iletisine uygun malzemeyi
                                                                           seçerek bir düzen içerisinde bütü-
                                                                           nü oluştururken modle etmek veya
                                                                           yontmanın ötesinde inşacı bir tavır
                                                                           sergileyerek bir mühendis gibi monte
                                                                           ederek, vidalayarak, çakarak, kaynak
                                                                           yaparak, boyayarak, ışıklandırarak
                                                                           çalışmasına hareket ve ritim kazan-
                                                                           dırmıştır. Bu anlayış heykelde bütün
                                                                           sınırları  kaldırmıştır. Demir, çelik,
                                                                           metal, polyester, akrilik, cam, kağıt,
                               a                                           ip, kum vb. her türlü doğal ve yapay
                                                                           malzemeyle heykel yapılabileceği
                                                                           düşüncesi ile hareket eden heykel sa-
                                                                           natçıları Fütürizm, Kübizm, Konstrük-
                                                                           tivizm, Dada, Kinetizm gibi akımlar
                                                                           içerisinde özgün çalışmalar üretmiş-
                                                                           lerdir. Vlademir Tatlin [Vilademir Tat-
                                                                           lin (1885-1953)], Naum Gabo gibi fi-
                                                                           güratif sanattan uzaklaşan sanatçılar
                                                                           çalışmalarında kütleden çok boşluğu
                                                                           göstermeye çalışarak kütle-boşluk
                                                                           ilişkisini yeniden yorumlamışlardır.
                                                                           Bu süreçte sanatçıların malzeme se-
                                                                           çimleri  de endüstriyel malzemeler
                                                                           olmuştur. Bu anlamda Konstrüktivist
                                                                           akımın temsilcisi Vilademir Tatlin’in
                                                                           III. Entarnasyonel Anıtı önemli bir ör-
                                                                           nek sayılabilir (Görsel 1.53). Sanatçı
                                                                           yapıtını oluştururken mimarlık, mü-
                                                                           hendislik, heykel ve resim sanatı gibi
                                                                           farklı disiplinleri bir bütün içerisinde
                                                                           yan yana getirerek bunlardan yapıtını
                                                                           oluştururken yararlanmıştır. Sanatçı-
                                                                           nın amacı, saf yaratıcı formu işlevsel
                                                                           formla kendinde birleştiren yeni bir
                                                                           tür anıtsal yapı tasarlamak olmuştur.
            Görsel 1.53:  III. Entarnasyonel Anıtı, Vlademir Tatlin, 1919-1920, Petersburg, Rusya








                                                                                                         35
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43