Page 69 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 69
1. Ünite
Form Analizi
Betimleme Çözümleme
Görülenlerin tanımlanması, ortaya konulması Bu aşamada tasarım ögelerinin tasarım ilkelerine göre
aşaması. nasıl düzenlendiği açıklanır.
Eserin adı, sanatçısı, tekniği, türü vs. Eserde en çok hangi unsurlar kullanılmış?
Heykelin biçimi nasıldır? Heykelde yer alan renk anlayışı nasıl oluşturulmuş?
Mekân-boşluk ilişkisi nasıl kullanılmış? Eserde hâkim olan leke anlayışı nasıl oluşturulmuş?
Heykel hangi malzemeden yapılmış? Eserde hâkim olan şekiller nasıl oluşturulmuş?
Heykel hangi dönemde yapılmış? Heykelde hâkim olan doku anlayışı nasıl oluşturulmuş?
Heykelin konusu nedir? Heykelde tekrarlanan unsurları görüyor musunuz?
Eserde birbirine benzeyen unsurlar görüyor musunuz?
Eserde gördüğünüz en büyük-en küçük şekiller hangi-
leri?
Eserde gördüğünüz zıtlıklar nelerdir?
Heykel hareketli mi?
Heykel dengede duruyor mu?
Heykelde ışık-gölge nasıl çözümlenmiştir?
Yorum Yargı
Eserde kullanılan semboller nelerdir? Ne anla- Bu yapıtta verilmek istenen mesaj nedir?
ma gelmektedir? Yapıt neyi amaçlıyor? Neye hizmet ediyor?
Eser ne anlatmak istiyor? Hangi sanat kuramına uygunluk gösteriyor? Biçimsel
Eserde sizi etkileyen en önemli unsur nedir? mi? Anlatımcı mı? İşlevsel mi? Yansıtmacı mı?
Niçin bu çalışmayı seçtiniz? Heykelde benzetme kaygısı var mı?
Sanatçı duygularını heykele yansıtabilmiş mi?
Heykel daha çok biçimsel özellikleri ile mi dikkat çeki-
yor?
Heykel sadece sanatsal amaçla mı yapılmış yoksa aynı
zamanda başka bir amaca hizmet ediyor mu?
Yapıt dönem özelliklerini yansıtıyor mu?
Organik bir form olan aşık kemiğinin doğal yapısından yararlanı-
larak oluşturulan form, kapalı form olarak biçimlendirilmiştir. Biçim-
lendirme yapılırken primitif etki uyandıracak şekilde stilize edilmiştir.
Işık-gölge kulanımı ile kapalı forma hareket kazandırabilmek için yu-
varlak hatlı yüzeylerden yararlanılmıştır. Yumuşak hatlar organik ya-
pının gücünü vurgulamıştır. Bu sayede oluşturulan kademeli gölgeler
ve abartılı çıkıntılar ile biçimde hareket sağlanmıştır. Biçim üzerinde
oluşturulan hacimsel etki, ışık etkileri ile güçlendirilmeye çalışılmıştır.
Formun hacmi, farklı bakış noktalarından yararlanılarak kuvvetlendi-
rilmiş böylece içbükey ve dışbükey yüzey kullanımı ile elde edilen de-
ğişik ışık etkileri ile form hareketlendirilmeye çalışılmıştır. Asimetrik
kompozisyon anlayışı ile ahenk yakalanmaya çalışılmış, pürüzlü yü-
zeyde oluşturulmaya çalışılan doku ile formun hatları yumuşatılmıştır
(Görsel 1.123).
Görsel 1.123: Aşık kemiğinin metalik form hâli
66