Page 67 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 67

1. Ünite



               Kütle ve Hacim Unsurları ile Çalışmanın Düzeni Arasındaki İlişki


                  Kütle taş, ağaç, mermer, kil, cam gibi heykelin yapıldığı katı fiziki madde ya da malzemelerdir ve her zaman
               heykelin ağırlığı ve yoğunluğunu gösterir. Malzeme ile hacim kazanmış biçimler, hem dokunsal hem de görsel küt-
               le olarak var olurken derinliği ile heykeli tanımlar.
                  Resimde olduğu gibi heykelde de tek noktadan bakışın kırılması sonrasında kütle bölünmeye, parçalarına ayı-
               rılmaya başlamış ve heykelin onu saran boşlukla birlikte nasıl kavranması gerektiği üzerine birçok deneme gerçek-
               leştirilmiştir.
                  Hacimler arasında ışık ve gölge dengesini boşluk ile kurmaya çalışan Henry Moore’un gerçekleştirdiği meta-
               forik figürleri, ışığın dinamizmini kütle üzerinde göstermeye çalışan Jacques Lipchitz’in [Cek Lipcits (1891-1973)]
               heykelleri, Picasso’nun resmin geometrik çözümlemelerini heykel üzerinde deneyimlediği çalışmaları, boşluğa ih-
               tiyaç duyan Giacometti’nin figürleri ve Alexander Archipenko’nun [Aleksandır Arkipenko (1887-1964)] içbükey-dış-
               bükey formlar arasındaki hacimsel ilişkinin araştırılması adına gerçekleştirdiği çalışmaları sayesinde 20. yy. heykel
               anlayışı şekilllenmiştir. Bu öncü sanatçılar; kütle, boşluk ve yüzey ilişkileri sayesinde mekânı da işin kendisi olarak
               sanat nesnesi hâline dönüştürüp heykelde kavramsal düşünmenin temellerini atmışlardır (Görsel 1.118, 1.119).

























                          Görsel 1.118: Ayakta Figür, Jacques Lipchitz,   Görsel 1.119: Dans, Alexander Archipenko,
                          1916, Guggenheim Müzesi, New York           1912, Saarland Müzesi, Almanya
                  Ayrıca izleyicinin daha etkin bir biçimde kütle-boşluk ilişkisini kavrayabilmesi açısından izleyicinin konumuna
               bağlı olarak değişen çoklu bakış açıları ile biçimler oluşturulmaya çalışılmıştır. Buradaki amaç, konudan çok içeri-
               ğin algılatılması, estetik ve eleştirel düşüncenin kavratılması olmuştur (Görsel 1.120).




























                          Görsel 1.120: Kayıp Ufuk, Antony Gormley, 2008, Mason’s Yard Galeri, Londra





             64
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72