Page 64 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 64

HEYKEL SANATINA GİRİŞ



            Obje Üzerinde Ritim, Ahenk, Hareket ve Zıtlık Kavramları


               Ritim, sanatta plastik elemanların değişen uyumlu tekrarıdır. Yapıtı geometrik bir düzene sokup birlik ve bü-
            tünlüğü sağlamakla ritim oluşturulur. Ritim sanat yapıtına denge ve birlik etkisi kazandırır (Bigalı, 1984). Ritim,
            armoniyi oluşturan en temel ögedir (Balcı, 2002).
               Ahenk (uyum), genel anlamda dengeyi temsil eder. Sanat eserlerinde parçalarla bütün arasındaki uyuma ar-
            moni denir. Genel olarak uyum, bir bütünü oluşturan parçalar arasındaki ilgi, yapı ve etki özellikleri açısından bir-
            birlerine uygun olması, birbirlerine aykırılık göstermemesidir. Kompozisyonda parçalar arasındaki ilişkide uyum
            (armoni) yoksa bütünlüğü sağlayan bir düzenleme gerçekleşemez (Balcı-Say, 2005).
               Sanatta hareket, görsel ve zihinsel algılamaların sanat nesnesine aktarımıdır. Tasarımda estetik içeriği olan
            ‘‘görsel hareket’’ diye adlandırılan etki ve algılamalar vardır. “Nesne ve varlıkların fiziksel strüktürlerine göre deği-
            şen doku-form-kontur ögeleri, ışık enerjisine bağlı olarak farklı farklı etki ve titreşimler yaratırlar. Bu dış faktörler
            gözün görme yetisi ve zihnin algılama yeteneği ile görsel hareketin anlam ve gücünü belirler. Tasarım ögeleri ile
            elde edilen bu hareket etkileri tamamen görseldir.” (Atalayer, 1994), (Görsel 1.112 ).
               Hareketin olduğu yerde ‘‘yön’’ vardır. İki boyutlu resimler gibi üç boyutlu düzenlemelerde de yönler büyük
            önem taşır. Yatay-dikey ( pasif veya aktif) ve ön-arka ( zıtlık oluşturma) yönleri ritim oluştururlar. Görsel sanatlarda
            ritim renklerin, dokuların, motiflerin, formların, şekillerin tekrarından oluşur (Görsel 1.113).

























                 Görsel 1.112: Serap, Katie Grinnan [Keti Gırinnan (1970)],   Görsel 1.113: Palucca’nın Dans Eğrileri, Wassily Kandinsky,
                 2011, Hammer Müzesi, Los Angelas             1926, Almanya
               Zıtlık, karşıtlık, karşıt olma, çelişki olarak ele alınmaktadır. Zıtlık yoksa hareket yoktur, süreç yoktur, varlık yok-
            tur. Sanat açısından değerli görülen her yapıtta kuşkusuz çok iyi çözümlenmiş kontrast bir denge vardır. Uzun-kı-
            sa, kalın-ince, dar-geniş, yuvarlak-köşeli, sert-yumuşak, mat-parlak, kuru-ıslak, hafif-ağır, siyah-beyaz vb. form
            üzerinde hareketi oluştururlar. Koyu-açık-orta değerlerin yarattığı yön kontrastı, rengin yön kontrastı, yatay-dikey
            parçalar, zıt kontrastlar devinimi oluştururlar (Görsel 1.114, 1.115).





















                  Görsel 1.114: Figür, Gerardo Feldstein [Ge-  Görsel 1.115: Kaşık ve Kiraz, Claes Oldenburg [Kıleys Oldınbörg (1929)],
                  rardo Felisteyn (1958)], 2015, Arjantin  1988, Minneapolis Heykel Bahçesi, Amerika




                                                                                                         61
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69