Page 60 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 60
HEYKEL SANATINA GİRİŞ
Doğal Obje Etüdü ve Tasarıma Dönüşme Biçimleri
Sanatçı veya tasarımcı çizgiyle, ışık ve gölge dengesiyle ve renkle çalışır; armonik ilişkilere ulaşmak için kontrol
edilebilen bu ögeleri simetri, tekrar, bütünlük oluşturmak için kompoze eder.
Temel tasarım eğitiminin birinci amacı, tasarım öge ve ilkelerinin öğrencilere iki ya da üç boyutlu çalışmalarla
aktarılması çabasıdır. “Arnheim (Görsel Düşünme (Visual Thinking) 2007) adlı kitabında görmenin kavram oluştur-
madaki önemini vurgular. Kişilerin görme duyusu ile eylemlerini düşünceye dönüştürecek kavramlara ulaştığını
belirtir. Başka bir deyişle Arnheim, düşüncenin görme ile oluşabileceğini ve dolayısıyla sanatsal ve bilimsel faali-
yetlerde görsel algının üretken bir düşünceye götüreceğini savunmaktadır (Nuray Bayraktar, vb. 2012).”
Görsel sanatların temelini oluşturan desen ve temel tasarım derslerinden beklenen, öğrencilerin sabır ve so-
rumlulukla karşılarında gördükleri nesneleri iki boyutlu bir yüzey üzerinde birebir çizebilmeyi başarmaları, bunun
yanı sıra tasarım öge ve ilkelerini göz önünde bulundurarak üç boyutlu çalışmalar da yapabilmeleridir.
Görsel 1.101, 1.102'de doğal bir objeden yola çıkılarak tasarlanmış üç boyutlu çalışmayı inceleyerek
aşağıda verilen soruları cevaplandırınız.
1. Objenin yapısal özellikleri nasıl vurgulanmıştır?
2. Tasarım aşamasında hangi kompozisyon ilke ve elemanlarından yararlanılmıştır?
Görsel 1.101: Kırılmış ağaç
Görsel 1.102: Onun Özünü Yitirmesine Sebep Olan Rüzgar Değil, Alberto Bustos, 2017, Barselona, İspanya
57