Page 65 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 65
1. Ünite
Görsel 1.116'da yer alan çalışmayı inceleyerek aşağıda verilen soruları cevaplandırınız.
Görsel 1.116: Uzaydaki Devamlılığın Benzersiz Formları, Umberto Boccioni
[Ambırti Baccini (1882-1916)], 1913
1. Figürün hareketi hangi kompozisyon öge ve ilkeleri kullanılarak sağlanmıştır?
2. Boşluk ilkesi heykele ne kazandırmıştır? Açıklayınız.
3. Dinamizm nasıl oluşturulmuştur?
4. Hangi dönem akımı içinde yapılmıştır? Çalışmanın oluşum sürecine etkisini araştırınız?
5. Eser üzerinde ritim, ahenk, hareket ve zıtlık kavramları sanatçı tarafından nasıl oluştu-
rulmuştur? Açıklayınız. Elde ettiğiniz bilgileri sınıf ortamında sununuz.
Doğal obje olarak seçilen aşık kemiği kapalı form anlayışı ile oluşturulmuştur. Form yüzeyinde yer alan girinti
ve çıkıntılar plastik gücü arttıracak, tasarıma hareket ve ritim duygusu kazandıracak şekilde tasarlanmıştır. İçbü-
key ve dışbükey yüzeylere sahip olan form, plastik forma dönüştürülürken oylumlara düşen farklı ışık etkilerinden
yararlanarak ritimsel ve dinamik bir yapı elde edilmeye çalışılmıştır.
Seçilen Objeyi Plastik Forma Dönüştürme
Görsel analiz, görsel eğitim ile başlar. Bireyin doğaya nasıl bakması, doğada neyi görmesi gerektiğini anlama ve
onun hakkında düşünme çabasıdır. Eğitilmiş bir göze sahip olmak, görme duyarlılığı geliştirmek için sık sık doğayı
analiz eden çizimler yapmak gerekmektedir. Bir objeyi gördüğümüzde onun görsel algısını elde ederiz. Görsel algı,
tamamıyla bilgi edinme ve yorum sürecidir. Bu yorum süreci düşünsel bir eylemdir. Algılama, insanın var oluşunun
kültürel ve bireysel varlığına dayanmaktadır. Plastik form oluşturmada birey, dış dünyayı duyuları aracılığı ile ve
bunların algı hâline gelmesi sonucu tanır. Algıyı artırmak için onu bütünleyen ve tamamlayan etkinlik, ayrıntı-
yı fark etmedir. Görsel imaj toplamanın ve algılamayı bilinçli hâle getirmenin en kolay yolu görsel not tutmadır.
Görsel eğitim sonucu birey, çevresinde bulunan formları sanatsal nitelikli somut ve soyut plastik formlara dönüş-
türme yetisi kazanır. Gözlem yapma, ayrıntıları fark etme, görsel keskinlik, görsel analiz ve sentez yapma becerisi
kazanan birey, çalışmalarını kompozisyon eleman, ilke ve kavramlarını ekleme, çıkarma, stilize etme gibi eylemler
ile nitelikli bir bütün oluşturuncaya kadar organize eder.
62