Page 50 - ÇOK SESLİ KORO 10
P. 50

3. ÜNİTE


                3.1.2. Dil ve Konuşma Egzersizleri

               Koro ve ses eğitimi derslerine başlamadan önce bireysel ya da toplu olarak dil ve konuşma egzersizleri yapmak önem-
            lidir. Kelimeleri daha anlaşılır, net, anlamına uygun, doğru tartım kalıpları ve telaffuzlarla söyleyebilmek açısından her
            çalışmadan önce mutlaka dil ve konuşma egzersizlerine yer verilmelidir.

                      15. ETKİNLİK


                  Aşağıdaki kelimeleri tartım kalıplarına uygun söyleyiniz.
                            2
                          ã 4  œ        œ      œ       œ    œ     œ          œ    œ      œ

                              VAN       İZ  -  MİR    KA -  RA -  MAN        A  -  DA  -  NA

                          ã  œ   œ    œ    œ    œ      œ        œ       œ       œ       œ    œ


                           GE -  Lİ -  BO -  LU  BUR  -  SA    BUR   -  DUR     AN   -  KA -  RA


                          ã  œ   œ   œ    œ     œ   œ    œ       œ   œ    œ      œ    œ    œ

                            O -  TO -  BÜ -  SE  Bİ -  NE -  LİM  Gİ -  DE -  LİM  GE -  ZE -  LİM



                          ã  œ   œ    œ    œ    œ    œ    œ        œ   œ   œ       œ   œ   œ

                           PAY -  LAŞ -  MA -  YI  SE -  VE -  LİM  GÜ -  LE -  LİM  GE -  ZE -  LİM



                          ã  œ     œ   œ   œ   œ   œ       œ    œ    œ    œ      œ    œ    œ

                            EL  -  E -  LE  VE -  RE -  LİM  DO -  ĞA -  YI  HEP  SE -  VE -  LİM



                      ARAŞTIR-PAYLAŞ

                 Ana dil, yerel dil, evrensel dil ve resmî dil kavramları hakkında bilgi edininiz. Edindiğiniz bilgileri sınıf ortamında
              paylaşınız.


                3.1.3. Artikülasyon (Boğumlama, Eklemleme, Sesletim) ve Diksiyon Çalışmaları

               Ses eğitiminin ana ögelerinden biri konuşma eğitimidir. Konuşma eğitiminin amacı, bireylerin artikülasyon ve diksiyon
            çalışmaları aracılığıyla doğru, etkin ve estetik bir telaffuz becerisi edinmesidir.
               Bir sözü ya da şarkıyı söylerken tüm harflerin ve hecelerin iyi anlaşılır ve doğru biçimde telaffuz edilmesine artikü-
            lasyon denir. Fransızca bir kelime olan artikülasyonun Türkçe karşılığı “boğumlama”, “eklemleme” veya “sesletim”dir.
            Artikülasyon çalışmalarında öncelikle ses oluşumunda görev alan organların tanınması ve eğitilmesi gerekir. Çünkü arti-
            külasyonda görev alan dudak, damak, dil ve dişlerin konum ve şekillerinin değişimi ile vokal ve konsonlar oluşmaktadır.
            Artikülasyon esnasında hece ve kelimeler yutulmadan açık, net, anlaşılır biçimde söylenir ve böylece doğru telaffuz sağ-
            lanır. Ses organlarının tembelliğinden kaynaklanan konuşma bozukluklarını gideren artikülasyon eğitimi, diksiyon kural-
            larının temelini oluşturmaktadır.

               Fransızca kökenli bir kelime olan diksiyon, güzel ve etkili konuşma sanatıdır. Bir diğer ifadeyle sözleri vurgu, tonlama
            ve anlamlarına uygun söyleme biçimidir. Diksiyon, solunumla başlayan ve seslerin artikülasyon yapılarıyla birlikte keli-
            meleri oluşturmasına kadar devam eden tüm ses oluşum aşamalarıyla bağlantılı olarak şekillenir. Bu bağlamda etkili ve
            güzel konuşabilmek için dilin fonetik özellikleri ile diksiyon kurallarını bilmek ve dili bilinçli bir şekilde kullanmak gerekir.



          48 ÇOK SESLİ KORO 10
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55