Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 10
P. 17

E TKİNLİK

                      Doğuşkanlar kuramının matematiksel olarak nasıl geliştiğini araştırınız. Bu mü-
                      zik kuramının günümüz müzik anlayışını nasıl etkileyebileceğini tartışınız.



















                         O KU MA PAR ÇA S I





                     Müzikte Nota Üstüne
                     “Somut olarak; notalar işitme duygusuyla ilgili doğal yasadır. Geçen defa mü-
                     ziğin malzemesine bakarak bu düzenlilik kuralını görmüştük. Sürekli üzerinde
                     durduğum nokta sizin belli bir tarzda düşünmeniz ve şeylere o gözle bakmanız.
                     O halde nota, işitmiş olduğunuz gibi, karmaşıktır-temel notayla armonikleri-
                     nin bir karmaşasıdır. Müzik belli bir süreçten geçerek yavaş yavaş bu karmaşık
                     malzemenin daha ileri aşamalarını kullanmaya başlamıştır. Bu, işin tek yoludur:
                     Önce ele en yakın olanlar kullanılır, daha sonra ötedekilere uzanılır. Bu yüzden
                     günümüzde bile sürekli çıkıp duran ‘eskiden olduğu gibi beste yapılmalı, şimdiki
                     dissonanslarla değil’ görüşü kadar yanlış bir şey olamaz. Çünkü insan giderek
                     doğanın nimetlerini daha çok değerlendirmektedir! Üst armonikler dizisi, pra-
                     tikte, sonsuza kadar gider. Bu açıdan çok daha ince ayrımlar düşünülebilir ve
                     çeyrek-ton müziği ve benzerlerinin yapılmasına karşı çıkılamaz; ancak tek so-
                     run zamanın bu müzik için yeterince olgunlaşıp olgunlaşmadığıdır. Ama bu yol
                     tamamen açıktır, çünkü seslerin doğasınca ortaya konmuştur. O halde bugün
                     kendisine saldırılan şeyin, tıpkı daha öncekiler gibi doğanın bir nimeti olduğunu
                     açıkça görmeliyiz.” (Webern; 1998:20).























                                                           16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22