Page 69 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 69
Çalgı Eğitimi Ney
2.UYGULAMA
Uygulama Adı: Kaba Çârgâh (do) Çalışması.
Süre: 40’
Amaç: Kaba çârgâh perdesi üretme becerisi geliştirme
Gerekli Malzemeler: Ney, ders kitabı, sandalye, tercihen ayaklık ve boy aynası
Aşağıda verilen kaba çârgâh çalışmasını “Uygulama Adımları”nı takip ede-
rek yapınız. Çalışmanız öğretmeniniz tarafından uygulama sonunda verilen
“Derecelendirme Ölçeği” ile değerlendirilecektir. Çalışmanızı yaparken ölçekteki
ölçütleri dikkate alınız.
&
w
Kaba Çârgâh Perdesi
Şekil 1.13: Kaba çârgâh parmak pozisyonu.
Görsel 1.13: Kaba çârgâh parmak pozisyonu ve
neyi tutuş.
Uygulama Adımları:
• Tercihen bir boy aynasının karşısına, sandalyeye dik bir şekilde oturunuz.
Sağ ayağınızın altına ayağınızı 10-15 cm kadar yükseltecek bir ayaklık
koyunuz.
• Neyinizi nizami tutunuz.
• Tüm delikleri kapatınız.
• Sol elinizin işaret ve yüzük parmağı ile sağ elinizin yüzük parmağını de-
liklerden çok uzaklaştırmadan kaldırınız (Görsel 1.13, Şekil 1.13).
• Diyafram nefesi alınız, neyinize normal üfleme açısı ve hafif şiddette (sıcak
nefesle) üfleyerek kaba çârgâh perdesini bulunuz.
• Nefesiniz tükenene dek neyinizden kaba çârgâh perdesi üretiniz.
• Ürettiğiniz perdenin, aynı parmak pozisyonunda ikinci kademeden üreti-
len çârgâh, üçüncü kademeden üretilen açık gerdaniye ya da dördüncü
kademeden üretilen tiz çârgâh olmadığından emin olunuz.
• Nefesiniz tükendiğinde tekrar diyafram nefesi alınız ve nefesiniz tükenene
dek neyinizden kaba çârgâh perdesi üretiniz. Bunu on kez tekrarlayınız.
67