Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA | 10
P. 12

KİT
             KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI





                                                                                          Ünite Konuları
            Ünitenin numarasıdır.                                                         Ünitenin konu
                                           ÜNİTE 1                   ÜNİTE 2               başlıklarıdır.
                                          VİYOLA ÇALMADA            Y AY TEKNİKLERİ II
                                          TEMEL UNSURLAR II


               Ünitenin adıdır.
                                                                                            Ünite ile ilgili
                                                                                        karekod bu bölümde
                                                          Bu ünitede;
                                     Çift sesli etüt ve eser çalmayı, Etüt ve eserlerde hız, nüans ve anlatım terimlerini   yer alır.
                                     Bu ünitede;
                                                          seslendirilmesini öğreneceksiniz.
                                                         Kavramlar
                                                          Martele kavramını, staccato kavramını, martele tekniğinin viyola ile seslendirilmesini,
                                     uygulamayı öğreneceksiniz.
                                                   Ünite Konuları
                                                          Staccato  tekniğinin  viyola  ile  seslendirilmesini,  Karma  yay  tekniklerinin  viyola  ile
                                                         • Martele
                                                   1.2. Viyola Çalmada Hız Terimleri
                                                         • Staccato
                                      Kavramlar    1.1. Viyolada Çift Ses Çalma   Ünite Konuları
                                                         • Karma yay
                                      • Çift ses   1.3. Viyola Çalmada Nüans Terimleri  2.1. Martele Çalma Tekniği
                                      • Hız terimleri  1.4. Viyola Çalmada Anlatım Terimleri  2.2. Staccato Çalma Tekniği
                                      • Nüans terimleri               2.3 Karma Yay Teknikleri
                                      • Anlatım terimleri
                                                              13 13
                             Kavramlar                                         47 47 47 47
                         Ünitede öğrenilecek            Ünitede öğrenilecek
                         kavramların yer aldığı
                              bölümdür.                 konu içeriklerinin yer
                                                          aldığı bölümdür.
                                                       Dinleti Zamanı           Uygulama Değerlendirme
                                                     Ünitede çalınan eser-     Ders içi çalışma etkinliklerinde
                                                    lerden dinleti programı    çalışılan eserlerin tamamlanma
                                                     oluşturmak amacıyla      durumunu ve eksik ölçüleri tespit
                     Araştır-Öğren                    hazırlanmış bölüm-
                  Anlatımı desteklemek                      dür.                etmek amacıyla hazırlanmış
                   ve öğrenilenleri pe-                                                 bölümdür.
                 kiştirmek amacıyla hazır-
                    lanmış bölümdür.
                                                  Dinleti Zamanı               Uygulama Değerlendirme
                    Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
                                                  “Geliştirme ve Sergileme II” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda vi-
                   Uygulama Değerlendirme        deo veya müzik paylaşım sitelerini kullanarak verilen eserleri dinleyiniz.   tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.
                                                 a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturup arkadaşlarınızla ortak dinleti-konser
                    tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.  Tamamlanamayan Ölçüler  b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla çalışarak dinletiye hazırlanınız.  Eser Adı  Tamamlandı
                                                 programı hazırlayınız.
                            Tamamlandı
                                                                                  Duet
                                                                               Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
                      Eser Adı                   nız.                           Gemiciler Kalkalım  Tamamlanamayan Ölçüler
                                                 c) Arkadaşlarınızla adaletli şekilde görev paylaşımı yaparak konser sahne hazırlıklarını planlayı-
                                                                                 Waltz
                      Hekimoğlu                                                 Rondo Trio
                       Lullaby                   ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz.  Alla Marcia
                                                 d) Konser öncesi prova yaparak performansınızı denetleyiniz.
                      Silent Night               e) Dinleti-konser sonunda hem kendi performansınızı hem yardımlaşmanın önemini sınıf arka-  Waltz
                       Melodie                   daşlarınızla paylaşınız.     Okuma Parçası
                       Reveire                   Sıra    Eser Adı
                       Bourree                                      Seçilen Eserler  ğere Akses’in hayatından örnekler veriniz.
                        Arioso                   1  Sarabande
                                                                              Necil Kazım Akses’in (Görsel 2.1) hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak için aşağıda
                                                 2  After The Bal             Necil Kazım AKSES (1908-1999)
                                                                             verilen metni okuyunuz. Akses’in çalışma hayatını sorumluluk değeri ekseninde yorumlayarak bu de-
                     Araştır-Öğren
                     Araştır-Öğren               3  Coceero in D minör       Türk Beşleri’nin en genç üyesi olan Akses, Atatürk’ün eğitim için
                     1.  Ünlü besteci Robert Schumann’ın (Robert Şuuman) (Görsel 1.1)  4  Concertino  yurt dışına gönderdiği beş sanatçıdan biridir. Küçük yaşta keman
                      yaşamı hakkında araştırma yapınız.
                     •  Araştırma sonucunda elde ettiğiniz bilgi ve görselleri sınıf pano-  5  Adeste Fidels  lonsel öğrencisi olmuştur. Lise öğrenimi sırasında bir yandan İstan-
                                                                            dersleri almaya başlamış, on dört yaşındayken Mesut Cemil’in viyo-
                      sunda sergileyiniz.
                      2.  Robert Schumann’ın eserlerini araştırınız.  6 7  A Poplar Song  bu  eğitimini;  Kleinecke’nin  (Klayneke)  viyolonsel,  Joseph  Marx’ın
                      •  Robert Schumann’ın eserleri hakkında elde ettiğiniz bilgileri sınıf
                                                                            bul Belediye Konservatuarında Cemal Reşit Rey’in armoni sınıfına
                                                                            devam eden Akses, liseyi bitirince kompozisyon öğrenimi için Viya-
                                                   Karahisar Kalesi
                      •  Robert  Schumann’ın  eserlerinden  örnekler  seçerek  sınıfınızda      8  Polka  müştür.  Akademiyi  bitirdikten  sonra  Prag  Devlet  Konservatuarına
                                                                            na’ya gitmiştir. Viyana Müzik Akademisinde 1926 yılında başladığı
                       panosunda sergileyiniz.
                                                                            (Yozef  Marks)  armoni,  kontrpuan  ve  füg  öğrencisi  olarak  sürdür-
                      •  Märchenbilder für Klavier und Viola op. 113 adlı eseri genel ağda   Görsel 1.1: Robert Schumann  9 10  Macar Dansı  tuvarının kuruluş çalışmalarını yürüten Paul Hindemith’le (Paul Hin-
                       araştırarak eserin nota ve ses kayıtlarına ulaşınız. Eseri, nota ta-
                       dinletiniz.
                                                   İlbahar (Mevsimler’den)
                                                                            geçen besteci, burada Josef Suj (Yozef Suj) ile kompozisyon, Alois
                                                                           Haba (Alois Haba) ile mikrotonlar üzerinde çalışmıştır.
                       kibi yaparak sınıfınızda dinletiniz.
                                                                            1933 yılında Türkiye’ye dönen Akses, Ankara Devlet Konserva-
                                                 12 11  Adagio             retmenliği yapan Akses, 1948 yılında, kurucusu olduğu konservatuvarın müdürlüğüne, 1949 yı-
                                                                           demit)  birlikte  çalışmış,  konservatuvarın  açılmasıyla  kompozisyon
                                                  Eklemedir Koca Konak
                                                                                             Görsel 2.1: Necil Kazım Akses
                                                                           öğretmenliğine getirilmiştir. Ankara’da uzun yıllar kompozisyon öğ-
                       •  Schumann’ın “Genç Müzisyenlere Öğütler” başlığı altında yaptığı açıklamalardan “Önemli, iyi   14 15  Nihavend Zeybek  muştur. Akses, 1972 yılında emekliye ayrılmıştır.   Okuma Parçası
                        bir müzisyen olmanın sırrı nedir? Aziz öğrenci, en önemli şey, iyi bir kulağa ve çabuk kavrama
                       Oku--Değerlendir          13  Kırmızı Buğday Ayrılmıyor Sezinden  liği’ne atanmış; 1958 yılında Türkiye’ye dönünce Ankara Operası Müdürü olmuştur. 14 Haziran
                       Oku--Değerlendir
                        yeteneğine sahip bulunmaktır. Yetenek gelişebilir ve yükselebilir de. Bu üstünlükler ise günlerce
                        kapanıp mekanik çalışmalara bağlanmakla değil, geniş müzik ilişkileri ve sık sık koro ve orkestra
                                                                           lında Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne, 1954 yılında Bern ve 1955 yılında Bonn Kültür Ataşe-
                        dinlemekle sağlanır.” sözünü öz denetim ve sabır değerleri bağlamında değerlendiriniz.
                                                  It Came upon The Midnight Clear
                                                                           1971’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, Türkiye Cumhuriyeti’nin devlet sanatçısı unvanı verilen
                                                                          Necil Kazım Akses, aynı yıl ağustos ayında yeniden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü ol-
                                                  My Way
                                                16
                                                                          ve ödüller almıştır. Akses’in aldığı ödüller sırası ile şunlardır:
                                                  Papatya Gibisin
                                                17
                                                                           Çalışmaları yurt dışında da yankılar uyandıran Necil Kazım Akses, çeşitli ülkelerden madalya
                                                                                        Müzik dünyasında adı
                                          Oku-Değerlendir                 lında “Devlet Sanatçısı” unvanıyla onurlandırılan Necil Kazım Akses; 1981 yılında “Atatürk Sanat
                                                                           1957’de Almanya’nın birinci derece “Yaratıcı Hizmet Ödülü”, 1963’te İtalya’nın “Cavalliere Of-
                                                                          ficiale unvanı”(Kavalliare Ofiçiale Unvanı)), 1973’te İtalya’nın “Commendatore Madalyası” (Kom-
                                                                                     geçen önemli kişilerin hayat
                                                                          mendatore Madalyası), 1973’te Tunus’un “Habib Burgiba Sanat, Kültür Madalyası” ve 1971 yı-
                          1. ÜNİTE              178  6. ÜNİTE            58  2. ÜNİTE  https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/necil-kazim-akses-1908-1999/
                                                                          Armağanı” ve 1992 yılında And Vakfı’nın “Onur Ödülü Altın Madalyası” ile ödüllendirilmiştir.
                        42              Kök değerlerin bir metin                        hikâyelerinin bir metin
                                       aracılığıyla işlendiği ve yo-                     aracılığıyla verildiği
                                         rumlandığı bölümdür.
                                                                                             bölümdür.
                                                                                          İÇİNDEKİLER    11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17