Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 14
KİT ABIN T ANITIMI
KİTABIN TANITIMI
Üniteye Başlarken
Yeni bilgilerin öğrenilebilmesi için Bilgi Notu
ön öğrenmelerin harekete geçirilmesini ve İşlenen kazanımla ilgili
konunun sezdirilmesini amaçlayan çalışma- ayrıntılı bilgiyi içerir.
ları içerir.
Bilgi Notu
Çok sesli müzik dinlediğinizde neler hissedersiniz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Çok sesli müzik dinlediğinizde neler hissedersiniz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. naturel sesiyle gösterilmiştir.
Üniteye Başlarken
Üniteye Başlarken
Viyolada çift ses, iki telin aynı anda kullanılmasıyla oluşur. Çift sesler, boş tel ve bir parmağın farklı
1.1. Viyolada Çift Ses Çalma
1.1. Viyolada Çift Ses Çalma
bir tel üzerinde basılı olmasıyla veya iki parmağın farklı tellere basılmasıyla sağlanır. Çift seslerin
Rauf Yekta’nın Lavignac (Lavinyak) Müzik Ansiklopedisine yazdığı “Türk Müziği” maddesinde
doğru tınılarla çalınabilmesi için öncelikle aralıkların tanınması, sağ ve sol ele ait temel teknik ve ku-
Uşşak makamının seyrini göstermek amacıyla verilmiş olan aşağıdaki örnekte segâh perdesi si
ralların öğrenilmesi gerekmektedir. Yeterli seviyede, doğru teknikle bilinçli çalışmalar yapılmamışsa
çift seslerle ilgili problemler yaşanılması kaçınılmaz olacaktır.
Çift ses çalma tekniği, tüm yaylı çalgılar ailesinde olduğu gibi viyolada da önemli tekniklerden
1.1.1. Çok Seslendirmede Çift Seslilik
1.1.1. Çok Seslendirmede Çift Seslilik
biridir. Çift ses çalışmaları çalgı hâkimiyetini, entonasyonu ve müziksel işitme becerisini geliştirdiği 6 B œ Valse 3 h.= 60 œ 1. ˙ œ UŞŞAK SEYİR ˙ Œ ˙ Rauf Yekta
için viyola eğitiminin her aşamasında yapılmalıdır. Aksi takdirde viyola eğitimi teknik açıdan eksik
B 4 ˙
kalabilir. Viyola eğitimi süresince sağ ve sol el teknikleri doğru şekilde çalışılmalıdır. Bu tekniklerden
herhangi birinin eksik olması durumunda, yaylı çalgı eğitiminde, sanatsal açıdan tam anlamıyla geli-
˙
œ
şim sağlanamayacağı ve başarı beklenemeyeceği söylenebilir. Çift ses çalma ve diğer sol el teknik-
lerinin her birini doğru şekilde yapma ve çalışarak geliştirme kişiyi daha ileri seviyelere taşıyacaktır.
œ
œ
Çift sesli alıştırmalara başlamadan önce viyola akordunun tam yapılması önemlidir. Çünkü akort
olabilir. Bu yüzden çalışmalara başlamadan önce akort cihazı ya da piyanodan ses alarak viyolanı-
Uyarı
Uyarı bozukluğu, çalınan seslerin yanlış duyulmasına ve ileriye dönük entonasyon problemlerine sebep 11 B ˙ œ œ œ ˙ œ œ œ œ ˙ # . . œ 2. œ œ ˙ Œ
Konuyla ilgili dikkat zın akordunu yapınız. 16 ˙ œ # ˙ œ ˙ # œ
Aşağıda boş tellerde çift ses çalışmaları verilmiştir. Alıştırmaları çalışırken her iki tele eşit şekil-
Ders İçi Çalışma B ˙ œ ˙
çeken cümleleri içeren de baskı yapmaya dikkat ediniz. Bir numaralı etüdü, karekod uygulamasını veya bağlantı linkini 21 œ ˙ Œ ˙ œ œ ˙
kullanarak izleyiniz ve çift tel kullanımına dikkat ederek çalınız.
bölümdür. ˙ w w B ˙ œ ˙ Œ œ œ œ œ
≥ ˙ 0 ≤ w ≤ ˙ ≥ w w ˙ ˙ w w ˙ 26 ˙ ˙ œ
4 ˙ 0 w ˙ B ˙ Œ
1- B 4 w œ œ
by w w w w w œ œ œ œ œ
30
w ≥ w ≤ w w w w w w B œ Ders İçi Çalışma œ œ
4 w w œ
2- B 4 œ œ
˙
by ˙ Öğrenmeyi kolaylaştırmak
˙
w
œ
0 ≥ ≤ 0 ≤ ˙ ≥ w ˙ ˙ w w ˙ w œ œ œ ˙ Œ
4 ˙ w w ˙ w
3- B 4 ˙ için hazırlanmış çalışmaları içe-
ren, öğrencilerin konuya yönelik
14 1. ÜNİTE
Diziler Ve İlgili Dağarcık II
etkin katılımının sağlandığı 107
bölümdür.
©
Ölçme Değerlendirme
Kontrol Listesi Ünitede işlenen konulara yönelik Etkinlik
©
Ünitede kazanılan becerilerin ölçme ve değerlendirme çalışma- Öğrencinin uygulama
©
değerlendirildiği bölümdür. larını içeren bölümdür. becerilerini
geliştirmeyi amaçlar.
Ölçme ve Değerlendirme
Aşağıda verilen açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.
1. Etüt ve eserlerde çift ses çalmanın önemini açıklayınız. Etkinlik Bu ünitede;
Etkinlik
“Diziler ve İlgili Dağarcık I” ünitesinde kazanılan becerileri değerlendirmek amacıyla aşağıdaki
KONTROL LİSTESİ
kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler ………………………………………………………………………………………………………………… Çift sesli etüt ve eser çalmayı, Etüt ve eserlerde hız, nüans ve anlatım terimlerini
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………..........................................................................................
için evet, gerçekleştirilemeyenler için hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
………………………………………………………………………………………………………………… Aşağıda verilen ipuçlarını kullanarak bulmacayı çözünüz.
2. Müzikte kullanılan nüans basamaklarını isimleri ile açıklayınız.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR EVET HAYIR ………………………………………………………………………………………………………………… 3 4 1
…………………………………………………..........................................................................................
SIRA 3. Müzikte kullanılan hız basamaklarını isimleri ile açıklayınız. 7 5 2 uygulamayı öğreneceksiniz.
Re majör dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular.
1 Re majör dizisini açıklar. ………………………………………………………………………………………………………………… 8 6
…………………………………………………………………………………………………………………
11
2 …………………………………………………………………………………………………………………... 9
Re majör tonunda eserler çalarak dağarcık oluşturur.
3 Re majör tonunda etütler çalar. 4. Anlatım terimlerinin önemini açıklayınız. 12 10
4 Si minör dizisini açıklar. …………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………..
5 Si minör dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular. ………………………………………………………………………………………………………………….. 15 13 14
6 Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
Si minör tonunda eserler çalarak dağarcık oluşturur.
7 Si minör tonunda etütler çalar. 5. Aşağıdakilerden hangisi çok ağır anlamına gelmektedir? 18 19 17 16
8 Si bemol majör dizisini açıklar. A) Allegro B) Largo C) Moderato D) Piano E) Presto
10 Si bemol majör dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular. 6. Telaşlı, acele anlamına gelen anlatım terimi aşağıdakilerden hangisidir?
9
11 Si bemol majör tonunda etütler çalar. A) Agitato B) Animato C) Dolce D) Forte E) Simile 21 20
12 Si bemol majör tonunda eserler çalarak dağarcık oluşturur.
13 Sol minör dizisini açıklar. 7. Crescendo teriminin tanımı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? 1. Orta hafiflikte bir sestir. 22
14 Sol minör dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular.
A) Sesin kademeli bir şekilde azaltılmasıdır.
SOLDAN SAĞA
15 Sol minör tonunda etütler çalar. B) Çok hafif kuvvette sestir. 6. Canli, çabukça, kivrakça.
16 Sol minör tonunda eserler çalarak dağarcık oluşturur. D) Sesin kademeli bir şekilde arttırılmasıdır. 7. Temponun asamali bir sekilde hizlandirilmasi. 2. Çok hafif kuvvette sestir.
C) Ağırca, ağıra yakın anlamına gelmektedir.
17 Nihâvend makamını açıklar.
18 Nihâvend makamı dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular. E) Temponun aşamalı bir şekilde hızlandırılması. çalinacagini belirtir. 3. Hiz terimi olarak “çok agir” anlaminda kullanilir.
YUKARDAN AŞAĞIYA
8. Hiz terimi olarak parçanin “çok yavasa yakin”
19 Nihâvend makamında etütler çalar. A) Temponun aşamalı bir şekilde hızlandırılması. çalinacagini gösterir. 5. Sesin kademeli bir sekilde arttirilmasidir.
20 Nihâvend makamında eserler çalarak dağarcık oluşturur.
4. Hizi asamali bir sekilde yavaslatarak.
13. Neseli anlamina gelmektedir. Parçanin “hizli”
9. Kuvvetli sestir.
21 Uşşak makamını açıklar. B) Eserin orta hızda okunacağını belirtir. 18. Hizi yavaslatarak, geciktirerek. 10. Hafif kuvvette sestir.
22 Uşşak makamı dizisini çalarken farklı yay tekniklerini uygular.
8. Agirca, agira yakin anlamina gelmektedir.
8. Accelerando teriminin tanımı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir? 15. Accelerando, ritardando veya duraklardan
sonra ilk tempoya dönülmesi.
16. Çok kuvvetli sestir.
C) Hızı yavaşlatarak, geciktirerek.
23 Uşşak makamında etütler çalar. D) Eserin hızlı çalınacağını belirtir. 21. Büyük, görkemli. 17. Eserin orta hizda çalinacagini belirtir.
20. Nazli, incelikle.
11. Sesin kademeli bir sekilde azaltilmasidir.
24 Uşşak makamında eserler çalarak dağarcık oluşturur.
12. Çabuk, hizli anlamina gelmektedir.
E) Eserin çok ağır çalınacağını belirtir.
14. Anlamli, duygulu, içten.
22. Telasli, acele.
Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Viyola Çalmada Temel Unsurlar 45 19. Tatli, tatlilikla.
23. Orta kuvvette sestir.
44
1. ÜNİTE
112 3. ÜNİTE
12