Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 13
KİT
ANITIMI
ABIN T
KİTABIN TANITIMI
Ünite Konuları
Ünitenin numarasıdır. Ünitenin konu
ÜNİTE 1 ÜNİTE 2 başlıklarıdır.
VİYOLA ÇALMADA Y AY TEKNİKLERİ II
TEMEL UNSURLAR II
Ünitenin adıdır.
Ünite ile ilgili
karekod bu bölümde
Bu ünitede;
Çift sesli etüt ve eser çalmayı, Etüt ve eserlerde hız, nüans ve anlatım terimlerini yer alır.
Bu ünitede;
seslendirilmesini öğreneceksiniz.
Kavramlar
Martele kavramını, staccato kavramını, martele tekniğinin viyola ile seslendirilmesini,
Ünite Konuları
uygulamayı öğreneceksiniz.
Staccato tekniğinin viyola ile seslendirilmesini, Karma yay tekniklerinin viyola ile
• Martele
1.2. Viyola Çalmada Hız Terimleri
• Staccato
Kavramlar 1.1. Viyolada Çift Ses Çalma Ünite Konuları
• Karma yay
• Çift ses 1.3. Viyola Çalmada Nüans Terimleri 2.1. Martele Çalma Tekniği
• Hız terimleri 1.4. Viyola Çalmada Anlatım Terimleri 2.2. Staccato Çalma Tekniği
• Nüans terimleri 2.3 Karma Yay Teknikleri
• Anlatım terimleri
13 13
Kavramlar 47 47 47 47
Ünitede öğrenilecek Ünitede öğrenilecek
kavramların yer aldığı
bölümdür. konu içeriklerinin yer
aldığı bölümdür.
Dinleti Zamanı Uygulama Değerlendirme
Ünitede çalınan eser- Ders içi çalışma etkinliklerinde
lerden dinleti programı çalışılan eserlerin tamamlanma
oluşturmak amacıyla durumunu ve eksik ölçüleri tespit
Araştır-Öğren hazırlanmış bölüm-
Anlatımı desteklemek dür. etmek amacıyla hazırlanmış
ve öğrenilenleri pe- bölümdür.
kiştirmek amacıyla hazır-
lanmış bölümdür.
Dinleti Zamanı Uygulama Değerlendirme
Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
“Geliştirme ve Sergileme II” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda vi-
Uygulama Değerlendirme deo veya müzik paylaşım sitelerini kullanarak verilen eserleri dinleyiniz. tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.
tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz. Tamamlanamayan Ölçüler b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla çalışarak dinletiye hazırlanınız. Eser Adı Tamamlandı
a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturup arkadaşlarınızla ortak dinleti-konser
programı hazırlayınız.
Duet
Tamamlandı
Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
Eser Adı nız. Gemiciler Kalkalım Tamamlanamayan Ölçüler
c) Arkadaşlarınızla adaletli şekilde görev paylaşımı yaparak konser sahne hazırlıklarını planlayı-
Waltz
Hekimoğlu Rondo Trio
Lullaby ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz. Alla Marcia
d) Konser öncesi prova yaparak performansınızı denetleyiniz.
Silent Night e) Dinleti-konser sonunda hem kendi performansınızı hem yardımlaşmanın önemini sınıf arka- Waltz
Melodie daşlarınızla paylaşınız. Okuma Parçası
Reveire Sıra Eser Adı
Bourree Seçilen Eserler ğere Akses’in hayatından örnekler veriniz.
Arioso 1 Sarabande
Necil Kazım Akses’in (Görsel 2.1) hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak için aşağıda
2 After The Bal Necil Kazım AKSES (1908-1999)
verilen metni okuyunuz. Akses’in çalışma hayatını sorumluluk değeri ekseninde yorumlayarak bu de-
Araştır-Öğren 3 Coceero in D minör Türk Beşleri’nin en genç üyesi olan Akses, Atatürk’ün eğitim için
Araştır-Öğren
1. Ünlü besteci Robert Schumann’ın (Robert Şuuman) (Görsel 1.1) 4 Concertino yurt dışına gönderdiği beş sanatçıdan biridir. Küçük yaşta keman
yaşamı hakkında araştırma yapınız.
• Araştırma sonucunda elde ettiğiniz bilgi ve görselleri sınıf pano- 5 Adeste Fidels lonsel öğrencisi olmuştur. Lise öğrenimi sırasında bir yandan İstan-
dersleri almaya başlamış, on dört yaşındayken Mesut Cemil’in viyo-
sunda sergileyiniz.
2. Robert Schumann’ın eserlerini araştırınız. 6 7 A Poplar Song bu eğitimini; Kleinecke’nin (Klayneke) viyolonsel, Joseph Marx’ın
• Robert Schumann’ın eserleri hakkında elde ettiğiniz bilgileri sınıf
bul Belediye Konservatuarında Cemal Reşit Rey’in armoni sınıfına
devam eden Akses, liseyi bitirince kompozisyon öğrenimi için Viya-
Karahisar Kalesi
• Robert Schumann’ın eserlerinden örnekler seçerek sınıfınızda 8 Polka müştür. Akademiyi bitirdikten sonra Prag Devlet Konservatuarına
na’ya gitmiştir. Viyana Müzik Akademisinde 1926 yılında başladığı
panosunda sergileyiniz.
• Märchenbilder für Klavier und Viola op. 113 adlı eseri genel ağda Görsel 1.1: Robert Schumann 9 10 Macar Dansı tuvarının kuruluş çalışmalarını yürüten Paul Hindemith’le (Paul Hin-
(Yozef Marks) armoni, kontrpuan ve füg öğrencisi olarak sürdür-
İlbahar (Mevsimler’den)
dinletiniz.
araştırarak eserin nota ve ses kayıtlarına ulaşınız. Eseri, nota ta-
geçen besteci, burada Josef Suj (Yozef Suj) ile kompozisyon, Alois
Haba (Alois Haba) ile mikrotonlar üzerinde çalışmıştır.
kibi yaparak sınıfınızda dinletiniz.
1933 yılında Türkiye’ye dönen Akses, Ankara Devlet Konserva-
demit) birlikte çalışmış, konservatuvarın açılmasıyla kompozisyon
12 11 Adagio retmenliği yapan Akses, 1948 yılında, kurucusu olduğu konservatuvarın müdürlüğüne, 1949 yı-
Eklemedir Koca Konak
Görsel 2.1: Necil Kazım Akses
öğretmenliğine getirilmiştir. Ankara’da uzun yıllar kompozisyon öğ-
• Schumann’ın “Genç Müzisyenlere Öğütler” başlığı altında yaptığı açıklamalardan “Önemli, iyi 14 15 Nihavend Zeybek muştur. Akses, 1972 yılında emekliye ayrılmıştır. Okuma Parçası
Oku--Değerlendir
Oku--Değerlendir 13 Kırmızı Buğday Ayrılmıyor Sezinden liği’ne atanmış; 1958 yılında Türkiye’ye dönünce Ankara Operası Müdürü olmuştur. 14 Haziran
bir müzisyen olmanın sırrı nedir? Aziz öğrenci, en önemli şey, iyi bir kulağa ve çabuk kavrama
yeteneğine sahip bulunmaktır. Yetenek gelişebilir ve yükselebilir de. Bu üstünlükler ise günlerce
kapanıp mekanik çalışmalara bağlanmakla değil, geniş müzik ilişkileri ve sık sık koro ve orkestra
lında Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne, 1954 yılında Bern ve 1955 yılında Bonn Kültür Ataşe-
dinlemekle sağlanır.” sözünü öz denetim ve sabır değerleri bağlamında değerlendiriniz.
It Came upon The Midnight Clear
1971’de Millî Eğitim Bakanlığı tarafından, Türkiye Cumhuriyeti’nin devlet sanatçısı unvanı verilen
My Way
16
Necil Kazım Akses, aynı yıl ağustos ayında yeniden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürü ol-
ve ödüller almıştır. Akses’in aldığı ödüller sırası ile şunlardır:
17
Papatya Gibisin
Çalışmaları yurt dışında da yankılar uyandıran Necil Kazım Akses, çeşitli ülkelerden madalya
Müzik dünyasında adı
Oku-Değerlendir lında “Devlet Sanatçısı” unvanıyla onurlandırılan Necil Kazım Akses; 1981 yılında “Atatürk Sanat
1957’de Almanya’nın birinci derece “Yaratıcı Hizmet Ödülü”, 1963’te İtalya’nın “Cavalliere Of-
ficiale unvanı”(Kavalliare Ofiçiale Unvanı)), 1973’te İtalya’nın “Commendatore Madalyası” (Kom-
geçen önemli kişilerin hayat
mendatore Madalyası), 1973’te Tunus’un “Habib Burgiba Sanat, Kültür Madalyası” ve 1971 yı-
1. ÜNİTE 178 6. ÜNİTE 58 2. ÜNİTE https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/necil-kazim-akses-1908-1999/
Armağanı” ve 1992 yılında And Vakfı’nın “Onur Ödülü Altın Madalyası” ile ödüllendirilmiştir.
42 Kök değerlerin bir metin hikâyelerinin bir metin
aracılığıyla işlendiği ve yo- aracılığıyla verildiği
rumlandığı bölümdür.
bölümdür.
İÇİNDEKİLER 11