Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 16

e
                        y
                          e
                     it
                  Üniteye Başlarken
                  Ü
                    n
                            B
                                    k
                                      e
                                       n
                                   r
                              a
                               şl
                                  a
                                                        s
                                                         s
                                                          e
                                                   er
                                                      h
                                                       i
                                                           d
                                                                in
                                                                                                        ın
                                                                                                       ş
                                                            er
                                                                                                 p
                                                              s
                                                   l
                                       d
                                                                                                         ı
                                        i
                                     l
                                                                                                  a
                                      e
                                         ğ
                                             d
                                              e
                                                 ne
                                          in
                                            i
                                            z
                                                                                                     a
                                                                                      a
                                                                                       ş
                                                                                        l
                                                                                                     l
                                                                                  k
                                                                                    ad
                                                                                         a
                                                                                             z
                                                                                               l
                                                                                               a
                                                                                          r
                                                                                           ın
                                                                                             ı
                                                                                 r
                                                                     F
                                                                      ik
                                                                        ir
                                                                 i
                                                                  z
                                                                   ?
                                                                         l
                                                                              z
                                                                               i
                                                                                 a
                                                                          er
                                                                            in
                                                                              i
                          l
                        s
                                                                                                   y
                             ü
                            m
                          i
                       e
                                                                                                          z.
                  Ç
                  Çok sesli müzik dinlediğinizde neler hissedersiniz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                       s
                    k
                   o
                                ik
                               z
                                   in
                                  d
                            iyolada Çift Ses Çalma
                   1.1. V
                   1.1. Viyolada Çift Ses Çalma
                   Viyolada çift ses, iki telin aynı anda kullanılmasıyla oluşur. Çift sesler, boş tel ve bir parmağın farklı
                 bir tel üzerinde basılı olmasıyla veya iki parmağın farklı tellere basılmasıyla sağlanır. Çift seslerin
                 doğru tınılarla çalınabilmesi için öncelikle aralıkların tanınması, sağ ve sol ele ait temel teknik ve ku-
                 ralların öğrenilmesi gerekmektedir. Yeterli seviyede, doğru teknikle bilinçli çalışmalar yapılmamışsa
                 çift seslerle ilgili problemler yaşanılması kaçınılmaz olacaktır.
                   1.1.1. Çok Seslendirmede Çift Seslilik
                   1.1.1. Çok Seslendirmede Çift Seslilik
                   Çift ses çalma tekniği, tüm yaylı çalgılar ailesinde olduğu gibi viyolada da önemli tekniklerden
                 biridir. Çift ses çalışmaları çalgı hâkimiyetini, entonasyonu ve müziksel işitme becerisini geliştirdiği
                 için viyola eğitiminin her aşamasında yapılmalıdır. Aksi takdirde viyola eğitimi teknik açıdan eksik
                 kalabilir. Viyola eğitimi süresince sağ ve sol el teknikleri doğru şekilde çalışılmalıdır. Bu tekniklerden
                 herhangi birinin eksik olması durumunda, yaylı çalgı eğitiminde, sanatsal açıdan tam anlamıyla geli-
                 şim sağlanamayacağı ve başarı beklenemeyeceği söylenebilir. Çift ses çalma ve diğer sol el teknik-
                 lerinin her birini doğru şekilde yapma ve çalışarak geliştirme kişiyi daha ileri seviyelere taşıyacaktır.
                  Uyarı
                   Çift sesli alıştırmalara başlamadan önce viyola akordunun tam yapılması önemlidir. Çünkü akort
                 bozukluğu, çalınan seslerin yanlış duyulmasına ve ileriye dönük entonasyon problemlerine sebep
                 olabilir. Bu yüzden çalışmalara başlamadan önce akort cihazı ya da piyanodan ses alarak viyolanı-
                 zın akordunu yapınız.
                  Ders İçi Çalışma
                    Aşağıda boş tellerde çift ses çalışmaları verilmiştir. Alıştırmaları çalışırken her iki tele eşit şekil-
                 de baskı yapmaya dikkat ediniz. Bir numaralı etüdü, karekod uygulamasını veya bağlantı linkini
                 kullanarak izleyiniz ve çift tel kullanımına dikkat ederek çalınız.
                           ≥     ≤                    ≥
                                 0
                            0   ˙      w         ≤    ˙      w              ˙     w              ˙      w
                 1-  B  4  ˙           w         ˙           w         ˙          w         ˙           w
                        4
                          by
                           ≥
                                      ≤
                           w          w          w          w         w          w          w          w
                        4
                2-  B   4  w          w          w          w         w          w          w          w
                           by
                           ≥     ≤               ≤     ≥
                                 0
                            0
                3-  B   4  ˙    ˙      w         ˙    ˙      w        ˙     ˙     w         ˙    ˙      w
                        4
                                                                                                        w
                                       w
                                                             w
                                                                                  w
                  14   1. ÜNİTE
                                                                 ©






                                                                 ©







                                                                 ©
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21