Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 11
P. 11
KİTAP TANITIM SAYFASI
Ünite bilgisi
ÜNİTE 4 İKİ DİYEZLİ / İKİ BEMOLLÜ TONLAR
Okuma metni OKUMA METNİ
Görsel 4.1: Atatürk’ün sulu boya dijital çizimi
SANATÇININ TANIMI
Atatürk’ün Ankara Halkevi’nde ressamlarla sohbet sırasında söyledikleri: Arkadaşlar, siz
ressamlarla konuşmak ve sanatçının basit bir tarifini yapmak için gelmiş bulunuyorum.
Gerçi sizlerin mesleki faaliyetinizin ve uzmanlığınızın bulunduğu bu alanda sanatçıyı tarif
etmek ve size sizden söz etmek garip olur amma... Sanatçıyı tarif eden pek çok sanatçının
sözlerini bilirsiniz fakat ben size sanatı ve sanatçıyı bildiğiniz tariflerden bambaşka, daha
doğrusu askerce bir tarifle anlatmak istiyorum: Ben bir bölük komutanıyım, rütbem yüz-
başıdır. Üstümden emir aldım; karşıdaki tepeyi düşmandan gün doğmadan alacağım. Bu
emir üzerine bütün erlerin donatımını tamamlayıp savaş hazırlığını yaptıktan sonra kar-
şıdaki tepeyi gün doğmadan işgal edeceğimizi bölüğüme söyledim. Saldırı başladı. Ama
tepenin önünde geniş bir vadi var; bu vadinin ne kadar zamanda geçilebileceğini tahmin
ve hesap etmiş olmama rağmen bu tahmin ve hesapta yanılmışız.
Düşmanın da umduğumuzdan daha kuvvetli hazırlığı ve inatçı bir şekilde savunmasıyla
karşılaşmış bulunuyoruz ve gün doğmak üzeredir. Biz, aldığımız emre göre gün doğma-
dan tepeyi işgal edecektik. “Gün doğmak üzeredir.” diyerek bu tepeyi işgalden vaz mı
geçelim? Hayır, zarar yok, geç de olsa, gün de doğsa amacımıza erişeceğiz. Saldırı, bütün
gücü ve şiddeti ile devam ediyor. Büyük bir cesaretle dövüşe dövüşe tepenin eteklerine
kadar yaklaşmış aslan erlerin tepeyi işgali artık bir dakika sorunu olmuştur. Güneş yavaş
yavaş doğmakta, ancak yarım çember hâlinde iken bu tepenin zirvesini ışıldatmaktadır.
Fakat birkaç tane er, ellerindeki Türk bayrağını tepenin ışıldayan zirvesine dikmek için
bütün gücü ile koşuyor ve tepenin zirvesine şanlı Türk bayrağını dikerken terlemiş alnına
günün ilk ışığının vurduğunu hissediyor.
İşte sanatçı da toplumda uzun çalışma ve çabalardan sonra alnında ışığı ilk hisseden
insandır.
İbrahim CEYHAN
https://www.atam.gov.tr/duyurular/guzel-sanatlar
122 123
İKİ DİYEZLİ / İKİ BEMOLLÜ TONL AR ÜNİTE 4
Ölçme ve değerlendirme karekodu ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 4 Ölçme ve değerlendirme bölümü
Ölçme ve değerlendirme dijital içerik htt s://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=0ec24ad0b3c8a954e818f0145a3f6fa0&resourceType=1&resourceLoca on=2
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
linki 1. Si minör, .................... majörün ilgili minörüdür. Soru türü yönergesi
2. Si bemol majörün ilgili minörü .................. minördür.
3. Si bemol majörün donanımında ................................................ değiştirici işaretleri vardır.
4. Re majörün donanımında ............................................... değiştirici işaretleri vardır.
5. Armonik si minör dizinin .............................. derecesi la diyez sesidir.
6. Melodik si minör dizisi inici olduğunda VII. derecesi ............................. sesidir.
7. Çıkıcı melodik sol minör dizinin ............................. derecesi mi natürel sesidir.
8. Armonik sol minör dizinin VII. derecesi .............................. sesidir.
B) Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Aşağıdaki dizeklerde verilen ezgi başlangıçlarından hangisi tonalite kurallarına uymamaktadır?
A) 2 b B) 2 b
& b 4 œ™ œ œ œ & b 4 œ œ œ œ#
C) 2 b D) 3 b
& b 4 œ œ œ œ œ & b 4 œ œ œ œ œ
E) 4 b
& b 4 œ œ œ œ œ œ
2. Aşağıdaki seslerden hangisi armonik si minör dizisinde bulunmaz?
A) fa diyez B) do diyez C) sol diyez D) la diyez E) si naturel
3. Aşağıdaki seslerden hangisi re majörün ilgili minörünün V. derece sesidir?
A) sol bemol B) do diyez C) mi bemol D) si bemol E) fa diyez
4. Aşağıdaki seslerden hangisi si bemol majörün ilgili minörünün VI. derece sesidir?
A) sol B) re C) si bemol D) mi bemol E) fa diyez
5. Donanımında fa diyez ve do diyez bulunan minör dizinin melodik minör olması için tizleştirilmesi gere-
ken sesler aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) fa diyez-sol B) sol-la C) re-mi D) sol diyez-la E) la diyez-si
Uygulama 124 ÜNİTE 4 İKİ DİYEZLİ / İKİ BEMOLLÜ TONLAR 125
Değerlendirme Formu Yönerge: Ezgisel okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
EZGİSEL OKUMA UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
Gözlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu (X) işareti koyarak işaretleyiniz.
ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARİH:
PUAN
ÖLÇÜTLER
1 2 3 4 5
1. Deşifresini doğru yaptı.
2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.
3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
4. Hız terimlerine uygun okudu.
5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
SÜTUN TOPLAMI
TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 5 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 5x5=25’tir.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
DEĞERLENDİRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması durumunda ise
öğrenmenin yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
EZGİ DİKTE UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
Yönerge: Ezgi dikte uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
Gözlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu (X) işareti koyarak işaretleyiniz.
ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARİH:
PUAN
ÖLÇÜTLER
1 2 3 4 5
1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
3. Çalınan ezgi cümlesindeki ritmik yapıları fark ederek yazdı.
4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
SÜTUN TOPLAMI
TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 4 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 4x5=20’dir.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/20] formülü uygulanır.
DEĞERLENDİRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması durumunda ise
öğrenmenin yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
124 125
10