Page 13 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 13

HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                  Temel  konumdaki  majör  ve  minör  akorların  önce  temel  sesini  sonra
            temel  sesi  ve  üçlüsünü  bir  oktav  yukarıya  taşıyıp  seslendiriniz.  Temel
            konumdaki etkisi ile seslerin sıralanışı değiştirten sonraki etkileri arasındaki
            farkı arkadaşlarınızla tartışınız.





          1.1. BİRİNCİ ÇEVRİM MAJÖR AKORLAR


              1.1.1. Birinci çevrim konumunda üç sesli majör akor oluşturma



              Akorlar temel konumdayken seslerin aşağıdan yukarıya doğru temel ses, üçlü ve beşli şeklinde sıralandığı
          bilinmektedir. Temel konumdaki akorların seslerinin sıralanışını değiştirerek çevrim akorlar oluşturulur.
              Temel konumdaki majör akorda kök durumunda olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle)
          birinci çevrim konumunda majör akor oluşur.


                                                                    w
                                      &          w                  w
                                                 w
                                                                    w
                                                 w
                                             majör temel        majör 1. çevrim
              Majör akorlar birinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık K3’lü, ikinci aralık T4’lü olur.
          Buna göre akorun üçlüsü ile temel sesi arasındaki uzaklık K6’lıdır.



                                                                    w
                                                 w
                                      &      K3 w                K6 w    T4
                                                                    w
                                                 w
                                                                         K3
                                            majör temel B3      majör 1. çevrim

              Birinci  çevrim  konumundaki  majör  akorlar,  seslerinin  konumlanışı  sebebiyle  aşağıdan  yukarıya  doğru
                                              6
                                                   6
          birbirlerine  uzaklıkları  gözetilerek  “majör 3  (M 3 )”  ya  da  üçlüsü  söylenmeden  sadece  “majör  6’lı  (M6)”  olarak
          adlandırılır.

                                                 w                  w
                                                                    w
                                                 w
                                      &        3 w   6            3 w   6
                                                 M 6 3              M 6



              Birinci çevrim majör akorlarda akorun temel sesi yer değiştirse de temel ses olma özelliğini kaybetmez ve
          adını temel sesten alır. Aşağıdaki do majör akorunda olduğu gibi akorun çevrilmesiyle temel ses (do) üstte, üçlüsü
          (mi) altta ve beşlisi (sol) ortada konumlanır.


                                                                            temel ses
                                                                    w
                                      &          w                  w
                                                                    w
                                                 w
                                                 w
                                                                               5’lisi
                                                 C                  C6        3’lüsü


           12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18