Page 13 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 13
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Temel konumdaki majör ve minör akorların önce temel sesini sonra
temel sesi ve üçlüsünü bir oktav yukarıya taşıyıp seslendiriniz. Temel
konumdaki etkisi ile seslerin sıralanışı değiştirten sonraki etkileri arasındaki
farkı arkadaşlarınızla tartışınız.
1.1. BİRİNCİ ÇEVRİM MAJÖR AKORLAR
1.1.1. Birinci çevrim konumunda üç sesli majör akor oluşturma
Akorlar temel konumdayken seslerin aşağıdan yukarıya doğru temel ses, üçlü ve beşli şeklinde sıralandığı
bilinmektedir. Temel konumdaki akorların seslerinin sıralanışını değiştirerek çevrim akorlar oluşturulur.
Temel konumdaki majör akorda kök durumunda olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle)
birinci çevrim konumunda majör akor oluşur.
w
& w w
w
w
w
majör temel majör 1. çevrim
Majör akorlar birinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık K3’lü, ikinci aralık T4’lü olur.
Buna göre akorun üçlüsü ile temel sesi arasındaki uzaklık K6’lıdır.
w
w
& K3 w K6 w T4
w
w
K3
majör temel B3 majör 1. çevrim
Birinci çevrim konumundaki majör akorlar, seslerinin konumlanışı sebebiyle aşağıdan yukarıya doğru
6
6
birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “majör 3 (M 3 )” ya da üçlüsü söylenmeden sadece “majör 6’lı (M6)” olarak
adlandırılır.
w w
w
w
& 3 w 6 3 w 6
M 6 3 M 6
Birinci çevrim majör akorlarda akorun temel sesi yer değiştirse de temel ses olma özelliğini kaybetmez ve
adını temel sesten alır. Aşağıdaki do majör akorunda olduğu gibi akorun çevrilmesiyle temel ses (do) üstte, üçlüsü
(mi) altta ve beşlisi (sol) ortada konumlanır.
temel ses
w
& w w
w
w
w
5’lisi
C C6 3’lüsü
12