Page 17 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 17
1.2. BİRİNCİ ÇEVRİM MİNÖR AKORLAR
1.2.1. Birinci çevrim konumunda üç sesli minör akor oluşturma
Temel konumdaki minör akorda kök durumunda olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle)
birinci çevrim konumunda minör akor oluşur.
& w w
w
w
w
w
minör temel minör 1. çevrim
Minör akorlar birinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık B3’lü, ikinci aralık T4’lü olur.
Buna göre akorun üçlüsü ile temel sesi arasındaki uzaklık B6’lıdır.
w
& w B6 w
B3 w K3 w T4
w
B3
minör temel minör 1. çevrim
Birinci çevrim konumundaki minör akorlar, seslerinin konumlanışı sebebiyle aşağıdan yukarıya doğru
6
6
birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “minör (m )” ya da üçlüsü söylenmeden sadece “minör 6’lı (m6)” olarak
3
3
adlandırılır.
& w w
w
w
3 w 6 3 w 6
m 6 3 m 6
Birinci çevrim minör akorlarda akorun temel sesi yer değiştirse de temel ses olma özelliğini kaybetmez.
Aşağıdaki la minör akorunda olduğu gibi akorun çevrilmesiyle temel ses (la) üstte, üçlüsü (do) altta ve beşlisi (mi)
ortada konumlanır.
temel ses
& w w
w
w
w
w
5’lisi
Am Am 6 3’lüsü
ETKİNLİK 4
1. Aşağıda temel konumda verilen minör akorları örnekteki gibi birinci çevrim akoruna dönüştürünüz. Noktalı alan-
lara akor şifrelerini yazınız.
w
w w
w
w
& w w w w w # w
w
w
w b
w
w
w
w
Am .......... Em .......... Dm .......... Cm .......... Bm ..........
Am 6
16