Page 20 - ÇALGI TOPLULUKLARI THM | 11
P. 20

Sohbet Toplantıları Geleneği





             Elazığ Kürsübaşı Toplantıları                     Toplantı esnasında kimse konuşmaz, bir şey yi-
                                                             yip içemez, başka bir işle ilgilenemez. Toplantıya
               Elazığ, sancak beyliği yapan bir vilayettir. Bu   ara verildiğinde ihtiyaçlar giderilir. Meşke geçildi-
            yüzden Harput müziği, klasik Türk müziği ve divan   ğinde usta ve hoyrat okuyucuları kürsünün etra-
            edebiyatı ile iç içedir. Harput, çar (dördüncü) san-  fına alınır. Meşkin yöneticisi ve önceden akortlan-
            cak olduğu için İstanbul’da yapılan ne varsa ben-  mış sazlarını alan sazendeler meşke başlarlar. Fasıl,
            zeri Harput’ta da uygulanmıştır.                 peşrevle başlar. Hüseyni makamında “Paşa Göçtü
                                                             Peşrevi” türküsü ile meşk başlatılır. Bu ezgiyle baş-
               Geleneksel sohbet toplantıları, Elazığ’da “kürsü-  lamasının sebebi ise Osmanlı Dönemi’nde büyük
            başı sohbetleri” olarak bilinir. Toplantı, eski Harput   komutan (padişah veya paşa), geldiği zaman bu
            evlerinde ısınmayı sağlayan kürsübaşı adı verilen   ezgiyle karşılama töreni düzenlenirdi. Gittiği yani
            ısıtıcı etrafında yapılır. Adını da buradan almıştır.  göçtüğü zaman da bu ezgiyle uğurlanırdı. Ardın-

               Kürsübaşı toplantılarında oyun iki çeşittir: Ka-  dan hüseyni makamında kırık havalar okunur.
            zanma ve kaybetme sonucuna dayalı oyunlar ve     Ayrıca klasik  Türk müziği eserleri de okunabilir.
            müzikli oyunlar. Müzikli oyunlar da kendi içinde   “Kürdi Hoyrat” ya da “Kesik Hoyrat” okunarak aynı
            ikiye ayrılır: Yöreye ait halay ile mizahi unsurların   makamda gazellere geçilir. Örneğin hüseyni ve di-
            bulunduğu oyunlar ve taklitlerin yer aldığı sözlü,   van gazel okunur. O dönem için kürsübaşı toplan-
            müzikli oyunlar. Kürsübaşı sohbetlerinde, halk   tıları oldukça büyük önem taşır. Gelecek kuşaklara,
            oyunları, saz ve söz, yüzük oyunu, seyirlik oyunlar   müzik kültürü aşılanır ve yöresel eserler aktarılır.
            bulunur. Ayrıca davetlilerin masal, hikâye ve efsa-  Gençlerin ve yaşça daha küçük olanların toplantı-
            ne anlatımları ile bilmece bölümü de yer alır. Bu   lara alınması, usta-çırak ilişkisiyle geleneği devam
            toplantılar kış aylarında geceleri yapılır. Sohbetler   ettirme isteğinden kaynaklanır. Eseri öğrenen çı-
            esnasında büyükler; gençlere örf ve âdetleri, vatan   rak, ustasının izniyle bir sonraki toplantı da eserini
            ve bayrağa bağlılığı anlatır; onlara öğütler verir.   uygulama imkânı bulurdu. Usta; çırağı beğenirse
                                                             bunu ona söylemez, bir sonraki toplantıya çırağın
               Kürsübaşı meşklerine katılan davetlilerin için-  da davet edilmesini  isteyerek beğenisini  dolaylı
            de Fuzulî hafızı da vardır. Bu hafız, Fuzulî’nin bü-  yoldan çırağına ifade ederdi.
            tün  eserlerini ezbere bilir. Ayrıca toplantılarda
            farklı şairlerin gazellerine de yer verilir. Kürsünün   Kürsübaşı toplantıları, günümüzde devam etse
            başında bulunan okuyucu, eserin birinci dizesini   de artık konservatuvar ve fakülte gibi müzik okul-
            söyleyip tekrarını davetlilere yaptırır (Görsel 1.6).   larının açılmasıyla usta-çırak ilişkisi eskisi gibi de-
            Amaç,  eseri  katılımcılara  öğretmektir.  Kürsübaşı   ğildir. Aslında geleneksel müziğin yaşatılması ve
            toplantıları, bir nevi hafızların ön planda olduğu   eserlerin doğru öğretilmesi için bu gelenek olduk-
            toplantılardır. Kürsübaşı toplantıları, icra ediliş yö-  ça büyük önem taşımaktadır.
            nüyle oldukça zengindir. Saygı temel unsur olarak
            kabul edilir.
























                                  Görsel 1.6: Elazığ Kürsübaşı Toplantısı                                     19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25