Page 16 - ÇALGI TOPLULUKLARI THM | 11
P. 16

Sohbet Toplantıları Geleneği





             Balıkesir (Dursunbey) Barana Toplantıları         Bu arada seslendirilen havalar, daha çok Dur-
                                                             sunbey ve köylerine aittir. Bunların yanında Balıke-

               Balıkesir’de yapılan barana toplantıları, yıllardır   sir'in diğer ilçeleri, Kütahya (özellikle Simav ilçesi)
            süregelen ve korunan bir sözlü gelenek ürünüdür.   ve Bursa çevrelerinden de bazı havaların zaman
            Büyük bir kültürel birikimi içinde barındırır. Balıke-  zaman icra edildiği de görülür. Barana toplantıla-
            sir-Dursunbey barana geleneği, toplumsal işleyi-  rında seslendirilen başlıca türküler şunlardır: “Sa-
            şin kolaylaşmasını ve sağlıklı bir şekilde sürdürül-  bahtan Kavuştum Ben Bir Güzele, Evleri Var Üst
            mesini amaçlamıştır (Görsel 1.2).                Başta, Emine'min Çam Dibinde Sesi Var, Ayva Çiçek
                                                             Açmış, Karaköy’ün Armudu (Şirvan), Alçak Ceviz
               Barana toplantılarında müzik, misafirin karşı-  Dalları, Kuyu Dibi Derinden, Çatal Çamlar Arası Kir-
            lanıp uğurlanmasına kadar devam eder. Sohbetin   piklerin Karası, Top Top Olmuş Efem Aman, Yer Al-
            başlaması, ikramların beğenilmesi, misafirlerin   tının Yılanı, Koca Kuşun Yüksektedir, Dursunbey'in
            teşrif etmesi ve ahbaplardan birinin toplantıda ko-  Hanları  (oyun  havası), Yağmur Yağıyor  Yağmur,
            vulması gibi toplantıların alışılagelmiş ritüellerin-  Alaçam’ın Bayırı İçindedir Çayırı, Yağsın Yağmurlar
            de mesajlar türküler aracılığı ile iletilir. Baranalar,   Yağsın, Şer'fem, Aldı Dereleri Tüfek Yankısı, Kayal-
            “Eminemin Çam Dibinde Sesi Var” adlı türkünün    ca'nın Taşları…”
            icrasıyla başlar. Bu durum geleneksel barana soh-
            betlerinde mutlaka görülür. Barana sohbetlerinde   Baranalarda ut, keman, saz, cura, tef, düdük,
            müzik ve oyun gerçekleşmeye başladığı ve bittiği   kemençe gibi çalgılar kullanılır. Barananın temel
            ana dek odada gezinmek ve odadan dışarı çıkmak   çalgıları vurmalı çalgılardır. Darbuka, tef, bendir
            yasaktır. Dışarıdan misafir kabul edilmesi de müm-  ve zilli maşa gibi çalgıların yanında bağlama, cura,
            kün değildir. Hatta bir barana grubunun bir başka   kemane ve kaval gibi çalgılar da kullanılır. Barana
            barana grubunu sohbet esnasında ziyaret etmesi   havaları, birbiri ile ortak birçok özelliğe sahip farklı
            bile kurallar dâhilindedir. “Baskın” olarak adlandı-  makamlarda  icra edilir. Kullanılan  makamlar  ge-
            rılan bu uygulamada sohbet devam ediyorsa mi-    nellikle karcığar, gerdaniye, tahir, muhayyerkürdî,
            safir olarak gelen barana, sohbete ara verilmesini   hüseyni, uşşak, bayati ve hicazdır. Barana toplan-
            beklemek zorundadır. Ara verilince baranalar, “Sa-  tıları, UNESCO tarafından 2010 yılında Türkiye’nin
            bahtan Kavuştum Ben Bir Güzele” türküsünü söy-   kültürel mirası olarak kabul edilmiştir.
            leyerek misafir olarak geldiklerini ifade ederler. Ev
            sahibi barana da yine aynı türküyü seslendirerek
            misafirleri karşılar. Bu ziyaret, sohbete verilen ara-
            da başlar ve diğer araya kadar devam eder.































                                                                                                              15
                                  Görsel 1.2: Balıkesir Barana Toplantısı
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21