Page 69 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 69
3. ÜNİTE
3.1.2. Barok Dönem’e Ait Etüt ve Eserler
Çelloda Barok Dönem eserleri seslendirilirken, sol elde mümkün olduğunca aynı pozisyonda kalmaya dikkat
edilmelidir. Sol elde glissando (kaydırma) pek fazla tercih edilmediğinden, pozisyon geçişleri yayın kaldırıldığı
yerler göz önüne alınarak yapılmalıdır. Sürekli vibrato yerine yalnızca vurgulanmak istenen notalarda vibrato ya-
pılmalıdır. Trillere bir üst tiz perdeden başlanmalı ve triller bir alt pes perde duyurularak asıl seste bitirilmelidir.
Yay tekniği belirtilmeyen eserlerde her bir nota arasında boşluklar olmalıdır. Kısa yaylar tercih edilmelidir.
Cümle içinde gitgide tizleşen notalar forte, pesleşen notalar ise piano yapılarak çalınmalıdır. Gürlük, melodi tizleş-
tikçe yükselmeli ve kalınlaştıkça hafiflemelidir. Eser içinde yaylar belirlenirken kuvvetli ve zayıf zaman dengesine
dikkat edilmeli, ölçünün ilk notası kuvvetli (çekerek) çalınmalıdır. Cümleleri oluşturan motifler bölünmemelidir.
“Sekvens” ve “ikiz” adı verilen motif tekrarları, aynı yay teknikleri kullanılarak ve forte-piano karşıtlığına dikkat
edilerek seslendirilmelidir.
BİLGİ NOTU
Çello Çalmada III. Pozisyon: Çelloda eser seslendirirken
ihtiyaç duyulan bir pozisyon olan III. pozisyon, I. pozisyonda 4. 1
parmağın bulunduğu yere 1. parmağın getirilmesi şeklinde uy- 2 I. Pozisyon
gulanır. Örneğin I. pozisyonda “re” telinde 4. parmakla basılan sol 3
sesi, III. pozisyonda 1. parmak kullanılarak çalınır. Doğal durumda 4
(kapalı konum) 2, 3 ve 4. parmaklar 1. parmağa göre yarım ses
aralık oluşturacak şekilde konumlandırılır (Görsel 22).
2. ETKİNLİK
• 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 numaralı alıştırmalarda verilen III. pozisyon
≥
parmak çalışmalarını çalgınızla seslendiriniz.
4
-
-
3
- 1 - œ œ - - ≥ 4
œ
œ
œ
œ
œ b
œ b
3
1
œ
œ
œ
? 3 . . œ Görsel 22: Çello çalmada III.pozisyon .
4 . . .
≥ 3 - 4 -
-
- 1 - œ œ - œ ≥ 4 Friedrich Dotzauer
œ
œ
œ
3
1
? 3 . . œ œ œ b œ b œ œ .
1 4 . . .
≥
1 ≥ 4
? ≥ . 3 œ b 4 œ b . . 1 3 .
5 1 . œ œ œ œ . ≥ . 3 œ 4 œ b œ b œ .
? . . œ œ 3 œ b 4 œ b œ œ . . œ 1 œ . .
. .
œ œ œ b œ b œ œ
≥ ≥ 1 1 4 4
9 œ œ œ œ œ œ 3 3 œ œ œ œ œ œ 1 1 œ bœ b œ œ œ œ 1 1
? ? . . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ bœ b œ œ œ œ œ œ œ œ 1 1 Œ Œ Œ Œ . . . .
œ œ œ bœ b œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
œ
- 1 - 2 - 4 - - - ≥ 4 Friedrich Dotzauer
œ b
œ b
œ
œ
1
? . . œ œ b 2 œ b œ b œ b œ .
2 . . .
≥
1 ≥
? . . œ œ b 2 œ b 4 œ b œ b œ . . 1 2 4 . .
. .
œ œ b œ b œ b œ b œ
68 ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER I 3 4 ≥
1
2
œ œ b œ n œ œ œ œb œ 1 œ b œ
? c . . œ œ b n œ œ œb œ . .
. .
≥
1 ≥
? . . œ œ b œ n œ b œ œ b œ œ . . 1 . .
. .
œ œ b œ n œ b œ œ œb œ
≥ 4 4
1 3 . œ 2 1 œ ≥
. œ œ œ b . œ 1 . œ b œ
? 3 . œ œ œ b . œ
4
≥ ≥
1
? . œ b œ 1 .
. œ œ œ b . œ . œ b œ Œ Œ .
. œ œ œ b . œ œ