Page 69 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 69

3. ÜNİTE


                 3.1.2. Barok Dönem’e Ait Etüt ve Eserler


                 Çelloda Barok Dönem eserleri seslendirilirken, sol elde mümkün olduğunca aynı pozisyonda kalmaya dikkat
               edilmelidir. Sol elde glissando (kaydırma) pek fazla tercih edilmediğinden, pozisyon geçişleri yayın kaldırıldığı
               yerler göz önüne alınarak yapılmalıdır. Sürekli vibrato yerine yalnızca vurgulanmak istenen notalarda vibrato ya-
               pılmalıdır. Trillere bir üst tiz perdeden başlanmalı ve triller bir alt pes perde duyurularak asıl seste bitirilmelidir.
                 Yay tekniği belirtilmeyen eserlerde her bir nota arasında boşluklar olmalıdır. Kısa yaylar tercih edilmelidir.
               Cümle içinde gitgide tizleşen notalar forte, pesleşen notalar ise piano yapılarak çalınmalıdır. Gürlük, melodi tizleş-
               tikçe yükselmeli ve kalınlaştıkça hafiflemelidir. Eser içinde yaylar belirlenirken kuvvetli ve zayıf zaman dengesine
               dikkat edilmeli, ölçünün ilk notası kuvvetli (çekerek) çalınmalıdır. Cümleleri oluşturan motifler bölünmemelidir.
               “Sekvens” ve “ikiz” adı verilen motif tekrarları, aynı yay teknikleri kullanılarak ve forte-piano karşıtlığına dikkat
               edilerek seslendirilmelidir.
                 BİLGİ NOTU

                    Çello  Çalmada  III.  Pozisyon: Çelloda eser seslendirirken
                 ihtiyaç duyulan bir pozisyon olan III. pozisyon, I. pozisyonda 4.   1
                 parmağın bulunduğu yere 1. parmağın getirilmesi şeklinde uy-   2             I. Pozisyon
                 gulanır. Örneğin I. pozisyonda “re” telinde 4. parmakla basılan sol   3
                 sesi, III. pozisyonda 1. parmak kullanılarak çalınır. Doğal durumda   4
                 (kapalı konum) 2, 3 ve 4. parmaklar 1. parmağa göre yarım ses
                 aralık oluşturacak şekilde konumlandırılır (Görsel 22).





                 2. ETKİNLİK
                 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 numaralı alıştırmalarda verilen III. pozisyon
                               ≥
                   parmak çalışmalarını çalgınızla seslendiriniz.
                                          4
                                                 -
                                          -
                                     3
                               - 1   -    œ      œ    -    -        ≥          4
                                     œ
                                                      œ
                               œ
                                                           œ
                                                                                      œ b
                                                                               œ b
                                                                          3
                                                                    1
                                                                         œ
                                                                                           œ
                                                                                                 œ
                         ? 3                                    . .  œ   Görsel 22:   Çello çalmada III.pozisyon  .
                            4                                   . .                                   .
                                ≥    3    - 4    -
                                                           -
                                - 1  -    œ      œ    -    œ         ≥         4           Friedrich Dotzauer
                                     œ
                                                      œ
                                œ
                                                                          3
                                                                     1
                         ? 3                                     . .  œ   œ    œ b    œ b   œ    œ     .
                 1          4                                    . .                                   .
                        ≥
                        1                                        ≥           4
                  ?     ≥ .   3    œ b  4  œ b               . .  1    3                              .
                  5      1 . œ  œ                œ     œ     .    ≥ .   3 œ   4 œ b  œ b   œ          .
                  ?    . . œ  œ 3   œ b  4  œ b   œ     œ     . . œ 1                           œ      . .
                                                              . .
                                                                  œ     œ    œ b     œ b   œ     œ
                         ≥ ≥ 1 1  4 4
                  9      œ œ  œ œ  œ œ 3 3  œ œ  œ œ  œ œ  1 1  œ bœ b  œ œ  œ œ  1 1
                  ? ?  . . . .            œ œ  œ œ  œ œ   œ œ  œ bœ b  œ œ  œ œ  œ œ  œ œ  1 1  Œ Œ Œ Œ  . . . .
                                                                           œ œ  œ bœ b  œ œ  œ œ  œ œ  œ œ  œ œ
                                       œ
                                              œ
                             - 1  - 2  - 4    -     -    -         ≥          4            Friedrich Dotzauer
                                                    œ b
                                  œ b
                                                         œ
                             œ
                                                                   1
                         ?                                     . .  œ   œ b  2  œ b  œ b   œ b   œ    .
                 2                                             . .                                    .
                        ≥
                        1                                        ≥
                  ?   . . œ   œ b  2  œ b  4  œ b  œ b  œ    . .  1    2     4                        . .
                                                             . .
                                                                 œ     œ b   œ b     œ b   œ b  œ
         68   ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER I  3  4                        ≥
                                1
                                    2
                               œ    œ b  œ n  œ œ    œ œb    œ        1           œ b  œ
                         ?  c                                     . .  œ  œ b n œ         œ œb    œ   . .
                                                                  . .
                        ≥
                        1                                        ≥
                  ?   . . œ  œ b  œ n  œ b  œ  œ b  œ    œ   . .  1                                   . .
                                                             . .
                                                                 œ    œ b  œ n  œ b  œ  œ œb      œ
                               ≥            4                 4
                               1       3     . œ   2   1      œ    ≥
                                 . œ   œ           œ b  . œ         1             . œ b             œ
                         ? 3                                         . œ   œ            œ b   . œ
                            4



                       ≥                              ≥
                       1
                  ?               . œ b         œ     1                                               .
                        . œ  œ        œ b    . œ                  . œ b         œ            Œ Œ      .
                                                       . œ  œ        œ b    . œ        œ
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74