Page 68 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 68
3. ÜNİTE
Okuma Metni
Barok Dönemi Çalgı Yapımcıları
Andrea AMATİ (1505-1578)
Amati, violin ailesi olarak bilinen “violin, viola, çello” tasarımcısı ve yapımcısıdır. Çellonun temel şekli-
ni, boyutunu, materyalini ve yapım tekniklerini standardize etmiştir.
1555’te, Lorenzo de Medici, Amati’ye bir mektup yazarak “lavta gibi kaliteli malzemeden imal edilmiş
ama çalınması kolay” bir enstrüman yapmasını sipariş etmiştir. Böylece “keman” doğmuştur (Görsel 21).
Amati, “kral” adını verdiği ilk çelloyu 1538 ve 1574 yılları arasında yapmıştır. Yaptığı çok sayıda ens-
trüman Fransız Devrimi’ne kadar yoğun olarak kullanılmış ama o dönemin sonrasına ancak 14 adedi
kalabilmiştir.
Antonio STRADIVARIUS (1644-1737)
Rönesans Dönemi’nde çalgı müziğinin önem kazanması, çalgı kalitesinin önemini artırmış ve müzis-
yenlerin bu anlamdaki arayışları özellikle keman yapımında bazı ailelerin öne çıkmasını sağlamıştır.
Bu dönemin en önemli keman yapımcıları Amati, Guarneri ve Stradivarius aileleridir. 1644-1737 yılları
arasında yaşayan ve dünyanın en büyük keman yapımcılarından sayılan İtalyan Antonio Stradivarius;
kemanın yanı sıra arp, viyolonsel, gitar ve viyola da üretmiştir. Stradivarius, ölümüne dek yaklaşık binin
üzerinde çalgı yapmış, daha sonra taklit edilmeye çalışılsa da Stradivarius adı verilen ünlü kemanın ben-
zerleri yapılamamıştır.
(Yukarıdaki metinler, Erhan Karaesmen’in Andante dergisinde yayımlanan yazısından alınarak yazar ta-
rafından düzenlenmiştir.)
Görsel 21: Çalgı yapım atölyesi
ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER I 67