Page 66 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 66

3. ÜNİTE


                Barok Dönem’in Ünlü Bestecileri





                                 Erken Barok                          Olgun Barok








                         Claudio Monteverdi  [Klaudyo   Guiseppe Torelli [Guseppe Torelli(1650-1708)]
                         Monteverdi (1567-1643)]        Arcangelo Corelli [Arkancelo Korelli (1653-1713)]
                         Girolamo Frescobaldi  [Cirolamo   Henry Purcell [Henri Pörsıl (1659-1695)]
                         Freskobaldi (1583-1643)]       François Couperin [Fransua Kuperin (1668-1733)]
                         Giacomo Carissimi [Cakomo Garis-  Antonio Vivaldi (1680-1743)
                         simi (1605-1674)]              George Philipp Telemann (1681-1767)
                         Jean Baptiste Lully  [Jan Baptiste   Jean Philippe Rameu (1683-1765)
                         Luli (1632-1687)]              Domenico Scarlatti [Domeniko Sıkarlatti (1685-
                         Domenico Gabrielli  [Dominiko   1757)]
                         Gabrielli (1659-1690)]         Johann Sebastian Bach (1685-1750)
                                                        George Friederich Handel [Corc Frederik Hendel
                                                        (1685-1759)]
                1. ETKİNLİK
                • Aşağıda verilen Barok Dönem’e ait heykel, resim ve mimari alanlarındaki eserleri (Görsel 12, 13, 14)
                 süsleme ve karşıtlık unsurlarına dikkat ederek inceleyiniz.
                • İncelediğiniz eserleri Barok Dönem’de yazılmış müzik eserlerinin süsleme ve karşıtlık özellikleriyle
                 karşılaştırınız. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla tartışınız.






















             Görsel 12: Barok Dönem heykeli  Görsel 13: Barok Dönem resmi    Görsel 14: Barok Dönem mimarisi
                Barok Dönem’de Çellonun Tarihsel Gelişimi
                Barok Dönem’de, vokal müzikte ses gruplarının oluşmasıyla birlikte çalgı yapımcılığında da farklı arayışlara
             gidilmiş ve keman ailesi doğmuştur. Müzikte yaşanan gelişmeler, daha güçlü bir sese olan ihtiyacın artmasına
             sebep olmuştur. Bunun sonucu olarak da viola da gambanın yerine basso da baraccio (basso da baraçyo) olarak
             da adlandırılan “barok çello” (bas keman) kullanılmaya başlanmıştır.

                BİLGİ NOTU
                • Bu dönemde 6-7 telli olarak kullanılan viola da gamba, dörtlü akort sistemine göre ayarlanmaktadır.
                • Çello (violoncello) terimi; ilk olarak İtalya’da, Giulio Cesare Arresti (Gulyo Cesar Aresti) tarafından yazılan
                   bir sonatta, eşlik çalgısı olarak karşımıza çıkmaktadır. O zamana kadar özel bir isme sahip olmayan çello;
                  “basso da braccio”, “violone”, “violone da braccio”, “violoncino” ve “bassetto viola” gibi adlarla anılmıştır.
                  XVIII. yüzyılın başlarından itibaren ise Almanya, Fransa ve İngiltere’de bas keman teriminin yerini çello
                  (violoncello) terimi almıştır.



                                                                                  ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER I  65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71