Page 83 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11
P. 83
3. ÜNİTE
Okuma Metni
ÇELLO SANATÇISI ÇAĞ ERÇAĞ İLE RÖPORTAJ
O. AYSU: Öğrencilerin çello çalmada başarılı olabilmeleri için sahip
olmaları gereken nitelikler hakkında neler söylemek istersiniz?
Çağ ERÇAĞ: Sizi nitelikli kılan, geçmişinize bağlı olmanızdır. Yani
doğduğunuz yerden tutun da yaşayış tarzınıza, yaşadığınız kültürel çev-
reye, farklı etnik kültürlerden gelen birlikte büyüdüğünüz arkadaşları-
nıza kadar birçok şey sizin kişiliğinizin oluşmasında etkilidir. Bütün bu
önemli faktörler çalıcılığınızı da etkileyecektir. Çalıcılığınızdaki başarınız,
iyi bir temel eğitim almanıza ve disiplinli bir şekilde çalışmanıza bağlıdır.
Öğrenim süreciniz bittikten sonra kendi içsel sesinizi yukarıda belirtti-
ğim unsurlarla harmanlayarak edindiğiniz çalma becerisi sizi nitelikli bir
sanatçı kılacaktır. Görsel 23: Çağ Erçağ
O. AYSU: Çello çalmada öğrencinin çelloyla duygusal anlamda bir bağ kurması sizce başarıyı nasıl
etkilemektedir?
Çağ ERÇAĞ: Tabii ki çalışmamızın büyük kısmını duygusal bağ tayin etmektedir. Ancak bu bağ, müziğin
temel niteliklerinin önünde olmamalıdır. Şöyle ki almış olduğumuz eğitim, programlı çalışmamız ve
öğrenmiş olduğumuz teknik veriler duygusal bağ ile doğru orantılı olmalıdır.
O. AYSU: Öğretmenler, öğrencileri çalışmaya güdülemek konusunda neler yapabilir?
Çağ ERÇAĞ: Öğretmenlerimize, iyi bir pedagoji eğitimi almalarını ve kendi doğrularını öğrencilere
zorla kabul ettirmeye çalışmamalarını tavsiye ederim. Günümüzde ne yazık ki gördüğümüz en büyük
problem, öğrencinin çalgısıyla arasında soğuk savaşların yaşanmasıdır. Maalesef bu durum, öğrencinin
çalgısından nefret etmesine bile sebep olabilmektedir. Bu hatalar yapılmadığında öğrenci, çalgısına daha
çok güdülenecek ve çalgısıyla daha fazla vakit geçirmek için çabalayacaktır.
O. AYSU: Zaman planlamasının ve hedef belirlemenin öğrencilere olan katkıları sizce nelerdir?
Çağ ERÇAĞ: Bizi hayata bağlayan faktörler, anılar ve hedeflerdir. Çalgı çalmanın oyun oynamak kadar
önemli olduğu da çocuğa aşılanmalıdır. Belki de o yaştaki çocuklara, çalgı çalmanın tıpkı bir oyun gibi ödül
olarak verilmesi bir güdüleme yolu olarak düşünülebilir. Örneğin çocuk günde üç saat oyun oynuyorsa
bunun bir buçuk saatini de çalgısıyla (oynayarak) geçirebilir. Zaman içinde çalgısını sevdiği takdirde ister
istemez onunla daha fazla zaman geçirecek ve çalgısıyla arasında ciddi bir bağ kuracaktır.
Öğrenci belirli bir seviyeye geldikten sonra, aile içinde verdiği küçük dinletilerle kendisine hedefler
koymaya başlamış olur. Hedeflerini gerektiği şekilde belirlerse ve disiplinli bir şekilde çalışırsa hem başarılı
olma duygusunu tadar hem de bu başarısını göstermiş olduğu performansla taçlandırır.
O. AYSU: Öğrenciler, kendilerini çalışma ortamından alıkoyan uyaranları nasıl düzenlemelidir?
Çağ ERÇAĞ: Günümüzde - teknolojinin bu kadar ilerlediği bir çağda- tek yapılması gereken, öğrencinin
belirli bir saat aralığını çalışma saati olarak belirlemesidir. Yani öğrenciler o zaman diliminde kendisini dış
dünyaya tamamen kapatmalıdır. Bunu sağlamak için öğrenciler dirençli davranmalı ve katı kurallara sahip
olmalıdır.
O. AYSU: Bireysel çalışmada en yüksek verim nasıl alınır?
Çağ ERÇAĞ: Verim almak; disiplinli çalışmak, yaptığınız çalışmaya saygı duymak ve büyük sabır
göstermekle elde edilir. Bunun dışında, öğrenciler çaldıkları eseri kaydedip, sonra bu kayıtları dinleyerek
kendi hatalarını aramalı ve bulmalıdır.
O. AYSU: İyi bir çello öğrencisi olma yolunda öğrencilere tavsiyeleriniz nelerdir?
Çağ ERÇAĞ: Benim tavsiyem, bir çalgı çalmanın ne kadar özel bir durum olduğunun farkında olmalarıdır.
Öğrencilere, Allah tarafından verilmiş bir yeteneğe sahip oldukları bilinciyle hareket etmelerini; sabırla,
yılmadan, programlı bir şekilde ama en önemlisi severek çalışmalarını tavsiye ederim.
Onur Aysu, kişisel görüşme, 4 Ağustos 2017
82 ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER I