Page 23 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 23

2. ÜNİTE


               2. KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER




                 2.1. KLASİK DÖNEM (1750-1827)



                 HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                 1.  Çeşitli kaynaklardan yararlanarak Mannheim (Manhaym) Okulu ile ilgili bilgi toplayınız. Edindiğiniz bil-
                     gileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 2.  “Fırtına ve gerilim akımı”  hakkında araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


                 XVII ve XVIII. yüzyıllarda bilim ve teknikte yaşanan gelişmeler, Avrupa’daki düşünce hayatına da yön vermiştir.
               Dönemin en çok vurgulanan kavramı “akılcı düşünce” olmuş; XVIII. yüzyıl,  “Aydınlanma Çağı” olarak adlandırılmıştır.
               Gerçek bilgiye ancak akılcı düşünce yoluyla ulaşılabileceği görüşünü savunan bu yüzyılın felsefesine “aydınlanma
               felsefesi” denmiştir. Aydınlanma felsefesi, birçok bilim ve sanat dalında olduğu gibi müzikte de oldukça etkili
               olmuştur.


































               Görsel 15: Opera
                 Müzikte Klasik Dönem, J.S. Bach’ın (Bah) vefat ettiği 1750 yılından başlayıp 1800’lü yıllara kadar devam etmiş
               ve aydınlanma akımının değerleri üzerine şekillenmiştir. Klasik Dönem’de müzik, kilise ve sarayın etkisindeki barok
               müziğinin aksine halktan insanlara da hitap edecek bir nitelik kazanmıştır. Bu dönemde, barok müziğinin uzun
               cümleli ve süslü yapısı yerini daha parlak ve sade bir sanat anlayışına bırakmıştır.
                   Klasik Dönem’de ortaya çıkan en önemli sahne eseri operadır (Görsel 15). Opera, genellikle tarih veya mitoloji
               konulu bir drama eşliğinde ortaya konan, müzikal ve dramatik bir forma sahip sahne eseri demektir. Operalar, kla-
               sik Batı müziği geleneğinin önemli bir parçasıdır ve bir tiyatro eserinde bulunan birçok unsurun yanı sıra müzikal
               formun veya dansın içselleştirildiği bir yapı bütünlüğüne de sahiptir.
                 Barok Dönem’den Klasik Dönem’e geçiş sürecinde bazı ara akımlar gözlenmiştir. Bu akımlardan biri olan
               rokoko, barok üslubunun aşırı süslü ve karmaşık yapısına karşı çıkmış, Klasik Dönem’e zemin oluşturacak sadeliği
               müziğe kazandırmaya çalışmıştır. Bu akımla birlikte kolay kurulabilen basit ezgiler; parlak, sade ve simetrik bir
               biçimde yapılandırılmıştır.





         22   KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28