Page 25 - ÇOK SESLİ KORO 11
P. 25

2. ÜNİTE


                 2.1.2.  Klasik Dönem Koro Müziklerinin Karakteristik Özellikleri


                     •  Mannheim Okulları kurulmuştur (Görsel 19).
                     •  Mass, oratoryo, requem (rekuem) ve koral senfoni en sık kullanılan vokal formlar olmuştur.
                     •  Koro müziğinde iç partiler daha çok önem kazanmış; bas sesler, soprano ezgisinin yanı sıra alto ve
                        tenor  partileri ile de etkileşim içerisine girmiştir.
                     •  Mozart’ın ve Gluck’un yapıtları sayesinde opera yeni bir boyut kazanmıştır.
                     •  Solo şarkılar, kantatlar ve diğer din dışı vokal müzikler her ülkenin kendi bünyesinde gelişmiştir.
                     •  Sonat, dönemin en önemli müzik biçimi olarak döneme damgasını vurmuştur.
                     •  “Rokoko” ile “fırtına ve gerilim” dönemin en önemli akımları olmuştur.
                     •  Senfoni müzik biçimi ve kişi sayısı az olan senfoni orkestraları ortaya çıkmıştır.
                     •  Piyano için konçertolar yazılmıştır.
























               Görsel 19: Mannheim Okulları

                 2.1.3. Klasik Dönem Koro Müziğinin Stil ve Yorum Özellikleri     œ      œ   œ  œ œ
                                              - .
                                                                                 œ
                                                      j
                                                                   - .
                                                        -
                                Andante
                                                                              œ
                                                                           œ
                                        - . œ œ
                                                       œ œ
                                                                 œ
                                                                       œ
                                                                   œ
                                        œ œ
                                                            œ
                                                     œ
                                                               œ #
                                     œ
                                                                       J
                                                  J
                                            J
                             ? 6
                     •  Barok Dönem’e göre daha sade ve akıcı bir dil kullanılmıştır.  J  J  J     J
                                     J
                                b 8
                     •  Müzik cümleleri uzun değil, yalın ve eşittir. Ancak zaman zaman uzun cümleli eserlere de
                         rastlanmak tadır.                                                         P
                     •   Kreşendo ve dekreşendo yaygınlaşmış; anlatım, yumuşak ve esnek bir özellik kazanmıştır (Görsel 20).
                                  6
                                     ‰
                                                                                              j
                                                   j
                                             j
                                b
                                                                                     j
                                                                j
                                                                                                    j
                                                                               j
                                                                        j
                             & 8
                     •   Ritardando (Görsel 20) ve accelerandonun kullanılma sıklığı dönemin sonuna doğru artış göstermiştir.
                                                                   œ
                                                                                             œ
                                        œ œ œ œ
                                                                                 œ œ
                                                         œ #
                                                                œ
                                                                                                   œ
                                                                                                œ n
                                                                              œ #
                                                                                         œ #
                                                       œ
                                                               œ
                                        œ œ œ œ
                     •  Melodi ve armonide yeni kavramlar oluşmuştur.œ  œ œ œ œ œ   œ    œ   œ n œ  œ œ
                                                                                    œ
                                                       œ
                                                                                 œ
                                        œ œ œ œ
                                                                           œ
                                                                   œ
                                                               œ
                                                                       œ
                                                                              œ
                                                       œ
                                                                                         œ
                                                                                                œ œ
                     •  Öz ve biçim arasında denge sağlanmıştır.        j      j     j        j
                                             j
                                                                j
                             ? 6
                                                   j
                                     ‰ œ œ
                                                                           œ
                     •  Din müziği ve din dışı müzik, opera ve tiyatroda yeniden yer bulmuştur. œ œ  œ # œ  œ  œ  j
                                                                       œ #
                                                                              œ #
                                                               œ
                                                       œ
                                b 8
                                                                                                œ œ
                                                                   œ
                                              œ œ
                     •   Operalar halkın anlayabileceği şekilde bestelenmiştir.œ  œ #  œ  œ  œ  œ  œ #  œ
                                                               œ
                                                       œ
                                        œ œ œ œ
                                  - .
                                                     œ œ
                             - .  œ œ     j      œ  œ  - -  œ  œ          . œ       œ œ  œ     œ
                      6      œ œ         œ  œ œ  œ                œ  œ       œ              œ #
                       ?       J     J                 J       J    J           . .  J   J     J    4
                          b                                                     . .               n 4
                                                       f               rit.        F
                      6                                        œ  œ œ œ   . œ          œ œ œ œ
                                                               œ œ œ
                                                                  œ
                                                                                       œ œ œ œ
                                                                          . œ
                                                               œ
                                                                                                    4
                                                                                . .
                       &  b     j     j     j ‰ ‰ Œ     j  œ  ?  œ  œ  œ œ  .  œ  . . ‰  J     J  n 4
                             œ œ œ œ       œ           œ œ œ   J    J
                             œ œ   œ œ     œ           œ   œ
                             œ œ œ œ
                                           œ
                                j           j           j            j      j             j     j
                       ?     œ œ      j      ‰ ‰ Œ     œ   œ    j               . . ‰  œ  œ b  œ  œ #  4
                          b       œ n œ    œ                   œ  œ œ œ œ œ     . .               n 4
                             œ œ  œ n œ    œ           œ   œ   œ  œ œ     . œ  œ       œ  œ b  œ  œ #
                 Görsel 20:  Klasik Dönem’de kreşendo, dekreşendo ve ritardando
         24   KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30