Page 30 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 30
2. ÜNİTE
Klasik Dönem Müziğinin Genel Özellikleri
Melodi ve armoni tekniğinde yeni kavramlar gelişti rilmişti r.
Bas akorları daha özgür ve geniş bir ses alanında kullanılmıştı r.
Orkestra müziğinde ilk kez bakır nefesli çalgılara yer verilmişti r.
Orkestrada etkileyici bir ses gürlüğü kullanılmıştı r.
Orkestranın her bir çalgısı için konçertolar bestelenmişti r.
Koro müziğinde iç parti ler daha çok önem kazanmış, bas sesler soprano ezgisinin yanı sıra alto ve tenor parti leri
ile de etkileşime girmişti r.
Opera ve senfoni biçimine önem verilmiş ve bu biçimler gelişti rilmişti r.
Operalar halkın da rahatlıkla anlayabileceği bir şekilde bestelenmeye başlanmıştı r.
Senfoni biçimine menuet bölümü eklenerek senfoniler dört bölüm hâlinde bestelenmişti r.
Sonat biçimi dönemin en önemli çalgı müziği olmuştur.
Oda müziği gelişti rilmiş ve oda müziğinin en güzel örnekleri verilmişti r.
Konçerto biçimi gelişti rilmişti r.
Müziğin anlatı m unsurları (kreşendo, diminuendo, ritardando, accelerando vb.) gelişti rilmiş ve sıkça kullanılmaya
başlanmıştı r.
Klasik Dönem’in Başlıca Müzik Biçimleri
Sonat: Bir veya iki çalgı için bestelenmiş eserdir (Görsel
2.2). Klasik Dönem’in en önemli çalgı müziği biçimi olan so-
nat genellikle serim [expositi on (ekspozişın)], gelişme [deve-
lopment (dıvalıpment)] ve yeniden serim [reexpositi on (ri-
yaksıpozişın)] olmak üzere üç bölümden oluşur. Bölümlerin
temposu “hızlı-yavaş-tekrar hızlı” olacak şekilde kurgulanır.
Klasik Dönem’de sonat, sanatsal niteliğin yanı sıra çalgısal
ustalığı da göstermeye yönelik önemli bir biçim olmuştur.
Görsel 2.2: Klas�k Dönem'de sonat �cra eden topluluk
Senfoni: Orkestra için bestelenen eserdir (Görsel 2.3).
Önceleri üç bölümlü olarak bestelenen bu biçim, Klasik Dö-
nem’de menuet bölümünün de eklenmesiyle dört bölümlü
olarak bestelenmeye başlanmıştı r. Bu bölümler, “hızlı-ya-
vaş-menuet-hızlı” şeklinde kurgulanmıştı r.
Görsel 2.3: Klas�k Dönem'de senfon� �cra eden topluluk
KORO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II 29

