Page 31 - ÇOK SESLİ KORO | 11
P. 31

2. ÜNİTE



               Konçerto Grosso: “Büyük konçerto” anlamına gelen bu form, Franz Joseph Haydn (Franz Yozef Haydın) ve Wolfgang
            Amadeus Mozart’ın (Volfgang Amadeus Motzart) senfonilerine öncülük etmişti r. Sonat formu  gibi üç bölümlüdür. Bö-
            lümler “hızlı-yavaş-tekrar hızlı” olacak şekilde tasarlanır. Müzik, solist çalgıların ve orkestranın diyaloğu üzerine şekillenir.
            Antonio Vivaldi’nin (Antonyo Vivaldi) eserleri bu biçimin en güzel örnekleridir.

               Konçerto:  Bir  veya  birkaç  solist  çalgı  için  bestelenmiş
            eserdir (Görsel 2.4). Bu formdaki eserlerin icrasında solist,
            teknik güçlükler içeren parti syonunu orkestra eşliğinde ses-
            lendirir. Klasik Dönem konçertoları orkestranın giriş müziği
            ile başlar ve ardından solisti n de icraya başlamasıyla devam
            eder. Genelde üç veya dört bölümlü olarak bestelenir. Birinci
            bölüm sergi, gelişme, serginin tekrarı ve kısa bir coda (koda)
            ile tamamlanır. İkinci bölüm genelde lied formunda ve ağır
            tempodadır. Üçüncü bölüm hızlı tempoda ve genelde rondo
            formundadır.  Eserin  sonunda  orkestra  temaya  dönmeden
            önce solisti n kandansına yer verilir.
                                                               Görsel 2.4: Konçerto seslend�ren sol�st

               Opera:  Belirli  bir  konuyu  ele  alan  müzik  ve  dramanın
            birlikte sergilendiği sahne eseridir (Görsel 2.5). Geçmiş dö-
            nemlerin aksine Klasik Dönem’de opera; daha doğal, anlaşı-
            lır, uluslararası bir dile sahip ve  eğlendirici unsurların da yer
            aldığı bir biçim hâline gelmişti r. Eser içinde güldürü niteliğin-
            deki bölümlere de yer verilmesi  Klasik Dönem operalarının
            temel unsurlarından biri olmuştur.








                                                               Görsel 2.5: Opera
                      SIRA SENDE

                 Klasik Dönem müzik biçimlerine örnek eserler dinleyiniz ve bu eserlerin biçimsel özellikleri hakkındaki düşünce-
              lerinizi paylaşınız.



                2.1.2. Klasik Dönem Bestecileri

               Franz Joseph Haydn (1732-1809)
               Avusturyalı besteci Haydn (Görsel 2.6), Klasik Dönem senfoni ve yaylı çalgılar gele-
            neğinin önde gelen temsilcisidir. Vokal müziğe verdiği önem ile dönemin koro eserleri
            için önemli bir ölçüt oluşturmuştur. Senfonilerindeki güçlü senkoplar, ani kreşendo-
            lar ve modülasyonlar ile dönemin müzikal karakterini belirlemişti r. Usta bir müzisyen
            olan Haydn; opera, oratoryo, koro müziği, oda müziği, vokal müzik, senfoni ve kon-
            çerto türünde verdiği eserlerin yanı sıra yaylı çalgı kuarteti  ve klavye için de besteler
            yapmıştı r.

               Başlıca Eserleri: Yaratı lış, Mevsimler ve Son Yedi Söz Oratoryoları, Armida Operası,
            Veda Senfonisi, Londra ve Paris Senfonileri.


                                                                                   Görsel 2.6: Franz Joseph Haydn





          30 ÇOK SESLİ KORO 11
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36