Page 10 - DRAMA ÖKK
P. 10

KİTABIN
                                                                                                TANITIMI
















                                                     1. ÜNİTE


                                              İLK KARŞILAŞMA VE GRUP
                                                DİNAMİĞİ OLUŞTURMA


                                                     Çocuk oyunla büyümelidir.

                                                                     Eflatun



                                                          Marek BRZOZOWSKI, akrilik boya tekniği
                                                                                  15

                                                      Ünite kapaklarını gösterir.






                                             İLK
                                     KARŞILAŞMA VE GRUP
                                     DİNAMİĞİ OLUŞTURMA
                                                                                     sosyal ve bilişsel yönden bireysel farklılıkları olan grup
                                            KAZANIMLAR             Bu ünitede, öğrenciler ısınma oyun ve alıştırmaları ile   arkadaşları ile uyum içinde hareket eder. Yeni ortam ve
                                        1. Grup üyelerini tanır.  bedensel ve zihinsel olarak çalışmaya hazırlanır. Tanışma   durumlar karşısında uyum sağlama becerisini geliştirir.
                                        2. Her bireyin farklılıklarını ve benzerliklerini belirler.  3. Öğrencileriniz kişilerin birbirleriyle, grupla; grubun
                                        3. Grupla eş güdüm içinde hareket eder.  oyunları ile grup arkadaşlarının bireysel özelliklerini, eş   bir başka grupla iletişimini fark eder. Grupla birlikte gru-
                                        4. Grup yapısını keşfeder.  zamanlı çalışmalar ile grup olma ve grup dinamiği kav-  bun amacı doğrultusunda ortak hareket eder.
                                        5. Grup içinde kendini ifade eder.            4.  Öğrencileriniz  çalışmalarda  kendi  duygu  ve  dü-
                                        6. Grupla çalışmada gönüllü olur.  ramlarını öğrenir.   şüncelerini rahat ifade eder. Burada öğrencilerin kendi
                                        7. Grupla öykü oluşturur.
                                                                                     duygularını fark ederek kendilerini gerçekçi olarak ta-
                      GÖRSEL 1:   İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği                nımaları  ve  çevreleriyle  (başkalarıyla)  daha  rahat  ilişki
                       ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ                        ÖĞRENCİYE YÖNELİK HEDEFLERİNİZ  kurmaları hedeflenir.
                        Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler   5. Drama sürecinde gönüllülük esastır. Öğrencilerini-
                       aşağıda sunulmuştur.                        Sevgili öğretmenimiz,      zin çalışmalara gönüllü katı-
                        Ders öncesi, kılavuz kitapta yer alan etkinlikleri gözden   resini tanımasını hedeflemelisiniz. Öğrencilerinizin bireysel   öğrencilerinizde ulaşma-  lımı önemlidir. Bu çalışma-
                       geçirmeli, ders işlenişi öncesinde neler yapabileceğinizi ta-  farklılıklarını ve benzerliklerini anlamaya çalışmalısınız.   nız  gereken  hedefler   lar  sayesinde  öğrencileriniz
                       sarlamalısınız. Bu ön hazırlık, dersin işlenişinde etkinlikler-  3. Drama etkinlikleri öğrencinin ve grubun ortak hare-
                       den hangilerini tamamlayabileceğinize, alternatif etkinlikler   ket ettiği bir süreçtir. Bu sürecin verimli bir etkinliğe dönüşe-  şunlardır:  kendisini ve başkalarını an-
                       ve etkinlik sonrası tartışmalar için süreyi ayarlayabilmenize   bilmesi için öğrencinin ve grubun karşılıklı güven, içtenlik ve   1. Öğrencileriniz kendisi-  lama  becerisini  geliştirir.
                       yardımcı  olacaktır.  Zamanı  etkili  şekilde  kullanabilmenizi   iş birliği içinde olmasını sağlamak hedefiniz olmalıdır. Grup   İletişim ve etkileşim beceri-
                       sağlayacaktır. Bu önerileri ve bilgileri öğrencilerle paylaş-  üyeleri arasındaki uyum grup dinamiğinin yönünü belirler.   ni ve grup arkadaşlarını ta-
                       mamalısınız.       4.  Dramada  kullanılan  oyun  ve  alıştırmalarda  grup   nıma yönündeki çalışmalara   lerine olumlu katkılar sağ-
                        1.  Oyun  yöneticisi,  kurucusu  (drama  lideri)  olarak  ilk   dinamiğinin  olumlu  yönde  geliştirilmesi  hedeflenir.  Eş  za-  lar. Yapılan etkinlik ve çalış-
                       hedefiniz  öğrencilerinizi  tanımak  olmalıdır.  Kazanımları   manlı oyun ve alıştırmalar, sınıfın grup yapısını çözmeniz   katılır. Birey kendini tanır ve   malarla öğrencinin kendine
                       gerçekleştirirken çevresel faktörleri, öğrencilerinizin birey-  için  olanak  sağlar.  Gözlem  yaparak  sınıfın  grup  yapısını   grup içerisinde kendini doğ-
                       sel özelliklerini, öğrenci grubunun özelliklerini, bu grupla-  belirleyebilirsiniz.  ru  ifade  eder.  Öğrencinin   güven  duyması,  grup  içi
                       rın  ilgilerini,  ihtiyaçlarını,  beklentilerini,  hazır  bulunuşluk-  5. Kendini ortam içinde ifade edememe, ortam içinde   hareketleri  desteklemesi,
                       larını  dikkate  almalısınız.  Her  ne  kadar  drama  (oyun  ve   tedirginlik,  gerginlik,  güvensizlik  bireyin  üretimini,  yaratı-  kendini ifade etmesiyle an-
                       tiyatro pedagojisi) bir grup çalışması olsa da grubu birey-  cılığını  engelleyen  unsurlardır.  Drama  sürecinde  bireyin   latılmak  istenen  bedensel   kendi  adına  grupla  yaptığı
                       ler oluşturur. Bu yüzden öncelikle dikkat edilmesi gereken   kendisini özgürce ifade edebilmesini sağlamak en önemli   çalışmada karar verme be-
                       nokta bireylerdir. Grubu oluşturan bireyleri tanımanız grup   hedefinizdir. İfade kavramıyla ile anlatılmak istenen beden-  ve sözel ifadedir. Bireylerin   cerisini kazanması hedefle-
                       yapısını anlamanıza yardımcı olacaktır. Etkinlikleri uygular-  le ve sözle ifadedir. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerini-  grupta  yer  almaya  istekli
                       ken ve alternatif etkinlikler planlarken bireylerin ve grubun   ze karşı esnek tutumlar geliştirmelisiniz. Otoritenin baskın   hâle  gelmeleri,  kendileriy-  nir.
                       özelliklerini (ilgi, özel ihtiyaç, beklenti, hazır bulunuşlukları   olduğu öğretmen tutumu, öğrencinin yaratıcılığını olumsuz   6.  Öğrencileriniz  bir-
                       vb.) dikkate almalısınız.  etkiler. Öğrencilerinizle göz teması kurmalı, onlarla müm-  le  ilgili  iç  çatışmalarından
                        Çocuk oyunları, bireyin kendini en yalın hâliyle yansıt-  kün olduğunca isimleri ile hitap etmeli, bir sorunla karşılaş-  kurtulmaları, kendilerini ta-  likte  üretme  ve  paylaşma
                       tığı ortamdır. Öğrencilerinizi drama etkinliklerinde kullanı-  tıklarında sizinle rahatlıkla iletişim kurabileceklerini belirt-  nımaları, olaylara farklı bak-  isteği  taşır.  Arkadaşlarıy-
                       lan oyun ve alıştırmalar içerisindeki eylemleriyle tanımaya   melisiniz.
                       çalışmalısınız.    6. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerin gönüllü olarak   maları,  farklı  yönlerini  gör-  la  bir  ürün  çıkartmak  için
                        Sınıf içinde kollektif bir çalışma ve iş birliği yaratabilmek   katılımı hedeflenir. Bu yüzden etkinliklerin hiçbir aşamasın-  meleri,  karşılaştıkları  yeni   çalışmalara  olumlu  destek
                       için öncelikle bireyin kendisiyle ve çevresiyle olan iletişim   da gönüllü olmayan öğrenciler katılmaları için zorlanma-  verir.  Grupla  bir  ürün  çıka-
                       ve etkileşimini gözlemlemelisiniz. Bu iletişim ve etkileşim sü-  malıdır. Sınıfta grupla hareket etmek istemeyen öğrencilere   fikir  ve  durumlara  uyum
                       reci öğrencilerinizin birlikte üretime katılma, düşüncelerini   zaman tanınmalıdır. Etkinliğe katılmama nedenleri hakkın-  göstermeleri, kendi düşün-  rırken,  önceki  fikirleri  din-
                       paylaşma ve kendini doğru ifade etmeyi kapsar.  da  öğrencilerinizle  görüşmelisiniz.  Sınıf  içerisinde  hiçbir   celerini  ortaya  koymaları   leyerek bu fikirleri geliştirir.
                        Gözlem, dramanın ayrılmaz bir parçasıdır. Oyun yöne-  etkinliğe  katılmayan,  farklı  sosyal  ya  da  kişisel  sorunları
                       ticisi ve kurucusu olarak sadece ortaya çıkan ürünü değil   olduğunu  tespit  ettiğiniz  öğrencilerinizle  ilgili  gözlemleri-  beklenir.  Öğrencilerin  önce     GÖRSEL 2:  İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği  Öğrenci kendi içindeki düş
                       süreci de gözlemlemelisiniz. Öğrenciler hakkında en çabuk   nizi  rehber  öğretmenle  paylaşabilir,  öğrencinin  rehberlik   “ben” kimliğine sonra “biz”   gücü, sağduyu ve yaratıcı-
                       ve  en  doğru  verilere  gözlem  sayesinde  ulaşırsınız.  Öğ-  servisiyle görüşmesini sağlayabilirsiniz.  lığı keşfeder.
                       rencilerinizi tanımaya gayret ederek yapacağınız gözlem   7. Bireyin sosyalleşmesi ve grupla uyum sağlaması grup   kavramına ulaşması sağlanır.
                       sınıf yapısını çözümlemenize de katkı sağlar. Gözlem ya-  çalışmaları  ile  mümkündür.  Grup  çalışmalarında  bireyin   2. Öğrencileriniz her bireyin benzer ve farklı yönle-  Drama sürecinde yapılan tüm etkinliklerde öğrenci-
                       parken dikkat etmeniz gereken nokta bütün öğrenciler için   ortak  ürün  çıkarmada  grubu  olumlu  yönde  desteklemesi,   ri olduğunu fark eder. Bireylerin sahip olduğu bireysel   lerin kendini farklı yollarla ifade etmesine olanak sağla-
                       gözlemlerinizi  not  almak  olmalıdır.  Her  öğrencinizi  farklı   farklı fikirlere açık olması, bu fikirleri geliştirmeye çalışması   nır. Öğrencinin bu süreçteki yaşantılarla neler edindiğini
                       zamanlarda ve etkinliklerde en az birkaç kez gözlemleyip   hedeflenir.  Oyun  yöneticisi  ve  kurucusu  olarak  öğrencile-  özelliklere ve farklılıklara saygı duyar. Kendi ve başkala-
                       gösterdikleri tutum ve davranışlara göre tanımaya çalışınız.   rinizin grupla birlikte çalışma yapabilmesini, farklı durum-  rının bireysel farklılıklarını bilmek, bireyin bilinçlenme-  sözle ifade etmesi istenir. Öğrenciler drama sürecinde-
                        2. Drama dersinde öğrencinin bireysel özelliklerini yi-  larla  baş  edebilme  ve  kendini  ifade  edebilme  becerisini   ki deneyimlerinin değerlendirmesini yaparken sizin de
                       tirmeden grup içerisinde var olmasını sağlamalısınız. Etkin-  gözlemlemelisiniz.  si  ve toplum  içerisinde  sosyal  bir  varlık  olabilmesi  ko-
                       liklerle öğrencinin kendi yapabildikleri ve yapamadıklarını,   nusunda  bireye  fayda  sağlar.  Öğrencileriniz  duygusal,   aynı değerlendirmeyi kendiniz ve öğrencileriniz için yap-
                       duygu, değer ve tutumlarını fark ederek kendisini ve çev-     manız gerekir.
                                                                                                        17

                               16                                                                        17

                       16
                            Öğretmene yönelik hedefleri içeren        Öğrenciye yönelik hedefleri içeren
                                   sayfaları gösterir.                      sayfaları gösterir.
                                                                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15