Page 10 - DRAMA ÖKK
P. 10
KİTABIN
TANITIMI
1. ÜNİTE
İLK KARŞILAŞMA VE GRUP
DİNAMİĞİ OLUŞTURMA
Çocuk oyunla büyümelidir.
Eflatun
Marek BRZOZOWSKI, akrilik boya tekniği
15
Ünite kapaklarını gösterir.
İLK
KARŞILAŞMA VE GRUP
DİNAMİĞİ OLUŞTURMA
sosyal ve bilişsel yönden bireysel farklılıkları olan grup
KAZANIMLAR Bu ünitede, öğrenciler ısınma oyun ve alıştırmaları ile arkadaşları ile uyum içinde hareket eder. Yeni ortam ve
1. Grup üyelerini tanır. bedensel ve zihinsel olarak çalışmaya hazırlanır. Tanışma durumlar karşısında uyum sağlama becerisini geliştirir.
2. Her bireyin farklılıklarını ve benzerliklerini belirler. 3. Öğrencileriniz kişilerin birbirleriyle, grupla; grubun
3. Grupla eş güdüm içinde hareket eder. oyunları ile grup arkadaşlarının bireysel özelliklerini, eş bir başka grupla iletişimini fark eder. Grupla birlikte gru-
4. Grup yapısını keşfeder. zamanlı çalışmalar ile grup olma ve grup dinamiği kav- bun amacı doğrultusunda ortak hareket eder.
5. Grup içinde kendini ifade eder. 4. Öğrencileriniz çalışmalarda kendi duygu ve dü-
6. Grupla çalışmada gönüllü olur. ramlarını öğrenir. şüncelerini rahat ifade eder. Burada öğrencilerin kendi
7. Grupla öykü oluşturur.
duygularını fark ederek kendilerini gerçekçi olarak ta-
GÖRSEL 1: İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği nımaları ve çevreleriyle (başkalarıyla) daha rahat ilişki
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ ÖĞRENCİYE YÖNELİK HEDEFLERİNİZ kurmaları hedeflenir.
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler 5. Drama sürecinde gönüllülük esastır. Öğrencilerini-
aşağıda sunulmuştur. Sevgili öğretmenimiz, zin çalışmalara gönüllü katı-
Ders öncesi, kılavuz kitapta yer alan etkinlikleri gözden resini tanımasını hedeflemelisiniz. Öğrencilerinizin bireysel öğrencilerinizde ulaşma- lımı önemlidir. Bu çalışma-
geçirmeli, ders işlenişi öncesinde neler yapabileceğinizi ta- farklılıklarını ve benzerliklerini anlamaya çalışmalısınız. nız gereken hedefler lar sayesinde öğrencileriniz
sarlamalısınız. Bu ön hazırlık, dersin işlenişinde etkinlikler- 3. Drama etkinlikleri öğrencinin ve grubun ortak hare-
den hangilerini tamamlayabileceğinize, alternatif etkinlikler ket ettiği bir süreçtir. Bu sürecin verimli bir etkinliğe dönüşe- şunlardır: kendisini ve başkalarını an-
ve etkinlik sonrası tartışmalar için süreyi ayarlayabilmenize bilmesi için öğrencinin ve grubun karşılıklı güven, içtenlik ve 1. Öğrencileriniz kendisi- lama becerisini geliştirir.
yardımcı olacaktır. Zamanı etkili şekilde kullanabilmenizi iş birliği içinde olmasını sağlamak hedefiniz olmalıdır. Grup İletişim ve etkileşim beceri-
sağlayacaktır. Bu önerileri ve bilgileri öğrencilerle paylaş- üyeleri arasındaki uyum grup dinamiğinin yönünü belirler. ni ve grup arkadaşlarını ta-
mamalısınız. 4. Dramada kullanılan oyun ve alıştırmalarda grup nıma yönündeki çalışmalara lerine olumlu katkılar sağ-
1. Oyun yöneticisi, kurucusu (drama lideri) olarak ilk dinamiğinin olumlu yönde geliştirilmesi hedeflenir. Eş za- lar. Yapılan etkinlik ve çalış-
hedefiniz öğrencilerinizi tanımak olmalıdır. Kazanımları manlı oyun ve alıştırmalar, sınıfın grup yapısını çözmeniz katılır. Birey kendini tanır ve malarla öğrencinin kendine
gerçekleştirirken çevresel faktörleri, öğrencilerinizin birey- için olanak sağlar. Gözlem yaparak sınıfın grup yapısını grup içerisinde kendini doğ-
sel özelliklerini, öğrenci grubunun özelliklerini, bu grupla- belirleyebilirsiniz. ru ifade eder. Öğrencinin güven duyması, grup içi
rın ilgilerini, ihtiyaçlarını, beklentilerini, hazır bulunuşluk- 5. Kendini ortam içinde ifade edememe, ortam içinde hareketleri desteklemesi,
larını dikkate almalısınız. Her ne kadar drama (oyun ve tedirginlik, gerginlik, güvensizlik bireyin üretimini, yaratı- kendini ifade etmesiyle an-
tiyatro pedagojisi) bir grup çalışması olsa da grubu birey- cılığını engelleyen unsurlardır. Drama sürecinde bireyin latılmak istenen bedensel kendi adına grupla yaptığı
ler oluşturur. Bu yüzden öncelikle dikkat edilmesi gereken kendisini özgürce ifade edebilmesini sağlamak en önemli çalışmada karar verme be-
nokta bireylerdir. Grubu oluşturan bireyleri tanımanız grup hedefinizdir. İfade kavramıyla ile anlatılmak istenen beden- ve sözel ifadedir. Bireylerin cerisini kazanması hedefle-
yapısını anlamanıza yardımcı olacaktır. Etkinlikleri uygular- le ve sözle ifadedir. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerini- grupta yer almaya istekli
ken ve alternatif etkinlikler planlarken bireylerin ve grubun ze karşı esnek tutumlar geliştirmelisiniz. Otoritenin baskın hâle gelmeleri, kendileriy- nir.
özelliklerini (ilgi, özel ihtiyaç, beklenti, hazır bulunuşlukları olduğu öğretmen tutumu, öğrencinin yaratıcılığını olumsuz 6. Öğrencileriniz bir-
vb.) dikkate almalısınız. etkiler. Öğrencilerinizle göz teması kurmalı, onlarla müm- le ilgili iç çatışmalarından
Çocuk oyunları, bireyin kendini en yalın hâliyle yansıt- kün olduğunca isimleri ile hitap etmeli, bir sorunla karşılaş- kurtulmaları, kendilerini ta- likte üretme ve paylaşma
tığı ortamdır. Öğrencilerinizi drama etkinliklerinde kullanı- tıklarında sizinle rahatlıkla iletişim kurabileceklerini belirt- nımaları, olaylara farklı bak- isteği taşır. Arkadaşlarıy-
lan oyun ve alıştırmalar içerisindeki eylemleriyle tanımaya melisiniz.
çalışmalısınız. 6. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerin gönüllü olarak maları, farklı yönlerini gör- la bir ürün çıkartmak için
Sınıf içinde kollektif bir çalışma ve iş birliği yaratabilmek katılımı hedeflenir. Bu yüzden etkinliklerin hiçbir aşamasın- meleri, karşılaştıkları yeni çalışmalara olumlu destek
için öncelikle bireyin kendisiyle ve çevresiyle olan iletişim da gönüllü olmayan öğrenciler katılmaları için zorlanma- verir. Grupla bir ürün çıka-
ve etkileşimini gözlemlemelisiniz. Bu iletişim ve etkileşim sü- malıdır. Sınıfta grupla hareket etmek istemeyen öğrencilere fikir ve durumlara uyum
reci öğrencilerinizin birlikte üretime katılma, düşüncelerini zaman tanınmalıdır. Etkinliğe katılmama nedenleri hakkın- göstermeleri, kendi düşün- rırken, önceki fikirleri din-
paylaşma ve kendini doğru ifade etmeyi kapsar. da öğrencilerinizle görüşmelisiniz. Sınıf içerisinde hiçbir celerini ortaya koymaları leyerek bu fikirleri geliştirir.
Gözlem, dramanın ayrılmaz bir parçasıdır. Oyun yöne- etkinliğe katılmayan, farklı sosyal ya da kişisel sorunları
ticisi ve kurucusu olarak sadece ortaya çıkan ürünü değil olduğunu tespit ettiğiniz öğrencilerinizle ilgili gözlemleri- beklenir. Öğrencilerin önce GÖRSEL 2: İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği Öğrenci kendi içindeki düş
süreci de gözlemlemelisiniz. Öğrenciler hakkında en çabuk nizi rehber öğretmenle paylaşabilir, öğrencinin rehberlik “ben” kimliğine sonra “biz” gücü, sağduyu ve yaratıcı-
ve en doğru verilere gözlem sayesinde ulaşırsınız. Öğ- servisiyle görüşmesini sağlayabilirsiniz. lığı keşfeder.
rencilerinizi tanımaya gayret ederek yapacağınız gözlem 7. Bireyin sosyalleşmesi ve grupla uyum sağlaması grup kavramına ulaşması sağlanır.
sınıf yapısını çözümlemenize de katkı sağlar. Gözlem ya- çalışmaları ile mümkündür. Grup çalışmalarında bireyin 2. Öğrencileriniz her bireyin benzer ve farklı yönle- Drama sürecinde yapılan tüm etkinliklerde öğrenci-
parken dikkat etmeniz gereken nokta bütün öğrenciler için ortak ürün çıkarmada grubu olumlu yönde desteklemesi, ri olduğunu fark eder. Bireylerin sahip olduğu bireysel lerin kendini farklı yollarla ifade etmesine olanak sağla-
gözlemlerinizi not almak olmalıdır. Her öğrencinizi farklı farklı fikirlere açık olması, bu fikirleri geliştirmeye çalışması nır. Öğrencinin bu süreçteki yaşantılarla neler edindiğini
zamanlarda ve etkinliklerde en az birkaç kez gözlemleyip hedeflenir. Oyun yöneticisi ve kurucusu olarak öğrencile- özelliklere ve farklılıklara saygı duyar. Kendi ve başkala-
gösterdikleri tutum ve davranışlara göre tanımaya çalışınız. rinizin grupla birlikte çalışma yapabilmesini, farklı durum- rının bireysel farklılıklarını bilmek, bireyin bilinçlenme- sözle ifade etmesi istenir. Öğrenciler drama sürecinde-
2. Drama dersinde öğrencinin bireysel özelliklerini yi- larla baş edebilme ve kendini ifade edebilme becerisini ki deneyimlerinin değerlendirmesini yaparken sizin de
tirmeden grup içerisinde var olmasını sağlamalısınız. Etkin- gözlemlemelisiniz. si ve toplum içerisinde sosyal bir varlık olabilmesi ko-
liklerle öğrencinin kendi yapabildikleri ve yapamadıklarını, nusunda bireye fayda sağlar. Öğrencileriniz duygusal, aynı değerlendirmeyi kendiniz ve öğrencileriniz için yap-
duygu, değer ve tutumlarını fark ederek kendisini ve çev- manız gerekir.
17
16 17
16
Öğretmene yönelik hedefleri içeren Öğrenciye yönelik hedefleri içeren
sayfaları gösterir. sayfaları gösterir.
9