Page 12 - DRAMA ÖKK
P. 12

Ünite etkinliklerine                                 Ünitelerde yer alan etkin-  Etkinliklerde yer alan
             yönelik genel açıklamaları   Etkinlik sürelerini gösterir.  likler ve bu etkinliklerin-  çalışmaların adını ve sıra
                    kapsar.                                            numaralarını gösterir.  numaralarını gösterir.





                 Dramada temel araç öğrencinin kendisidir. Ancak etkinlikleri/çalışmaları daha zengin ve eğlenceli bir   3. Etkinlik  süre
                 hâle getirmek, öğrencilerin konsantrasyonunu sağlamak, hayal güçlerini geliştirmek için materyallerden   80 dk.
                 faydalanılır. Materyal oyun ve alıştırmalarıyla öğrencilerin kendilerinde var olan yaratıcı imgelem güç-
                 lerini keşfetmeleri sağlanarak bu yetilerini kullanabilmeleri için zemin hazırlanması amaçlanır. Uygun   1. Çalışma  Alkış Koridoru
                 olmayan, gereksiz ve fazla miktarda materyal kullanımı, yapılacak çalışmayı amacından uzaklaştırır.
                                                                                            Öğrencilerinizden U şeklinde durmalarını isteyiniz. Sıra baş-
                                                                                         larında duran ilk iki öğrenciden başlamak üzere öğrencilerinizi
                                                                                         eşleştiriniz. Öğrencilerinize eşleriyle kollarını karşılıklı uzatarak
                 1. Etkinlik  süre                                                       bir kol mesafesi uzaklığında bir koridor oluşturmalarını söyleyi-
                        40 dk.
                                                                                         niz. Sonra öğrencilerinizden; ellerini aynı anda önce önde, sonra
                                                                                         arkada çırparak bir ritim oluşturmalarını isteyiniz. Öğrencileri-
                      1. Çalışma                                                         niz ortak bir ritim oluşturduklarında ana çalışmaya geçiniz. Öğ-
                            Şapka Oyunu                                                  rencilerinize “İlk çift, ellerini önce önde sonra arkada çırpacak.
                             Öğrencilerinizden  müzik  eşliğinde  mekânda  serbest  dolaşmalarını,   İkinci çift, ellerini önce arkada sonra önde çırpacak. Üçüncü çift
                            dans etmelerini isteyiniz. Öğrencilerinize “Şimdi aranızdan bir arkadaşınıza   ikinci çiftin tam tersi, ellerini önce önde sonra arkada çırpacak
                            bu şapkayı takacağım. Şapkayı taktığım arkadaşınız oyunun ebesi olacak.   ve sistematik çiftler arasında böyle oluşturulacaktır. Her çift, bir
                            Ebelikten kurtulmak için o da şapkasını bir başkasına takmaya çalışacak.   önceki çiftin tam tersi hareket yapacaktır. Tüm çiftler uyum içe-
                            Şapkanın sizde fazla kalmamasına dikkat ediniz. Müziği durdurduğumda   risinde çalışmayı gerçekleştirdiğinde ikinci aşamaya geçeceğiz.
                            şapka kimin başındaysa o arkadaşınız oyun dışı kalır ve oyundan çıkmadan   İkinci aşama oyunun en zor ve en eğlenceli kısmı. Birinci çift al-
                            önce yeni ebeyi belirleyip şapkayı ebeye takar. Oyunun galibi son kalan   kışlamayı bırakıp koridordan tek tek alkış düzenini dikkate ala-
                            arkadaşınız olacaktır.” diyerek oyunu anlatınız. Bir süre sonra müziği dur-  rak kimsenin eline çarpmadan hızlı bir şekilde geçmeye çalışır.
                GÖRSEL 78:  durunuz.                                                     Eğer çiftlerden biri yanarsa her ikisi de yanar. Koridoru başarıyla
                Amedeo Clemente MODIGLIANI,                                              geçen çiftler sıranın sonuna eklenir. El çırpan çiftlerden şaşıran
                yağlı boya tekniği
                                     GÖRSEL 79: Amedeo Clemente MODIGLIANI, yağlı boya tekniği  olursa bu çiftler de oyun dışı kalacak. Oyunun sonunda kalan üç
                                                                                         çift oyunun galibi ilan edilecektir.” diyerek oyunu başlatınız.
                                                                         GÖRSEL 71: Shutterstock,yağlı boya tekniği
                                                                               2. Çalışma
                                                                                     Ritim-Ses
                                                                                     Ritmi ve sesi kullanarak doğaçlama yapmayı hedefleyen bu çalışma her öğrenci-
                                                                                     ye müzik alanında farklı bir atmosfer sunacaktır.
                                                                                      Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde yere oturmalarını isteyi-
                                                                                     niz. Öğrencilerinize “Yapacağınız çalışmada birinci arkadaşınız ritmik bir
                                                                                     vuruş oluşturacak, ikinci arkadaşınız buna uygun yeni bir ritim vuracak. Sı-
                                                                                     rasıyla son arkadaşınıza kadar herkes kendine ait yeni bir ritim oluşturacak.
                                                                            Sevgili öğretmenim, bu alıştırma-  Vurduğunuz  ritimleri  değiştirmeden  herkes  kendi  ritmini  tekrar  edecek.
                                                                         yı  yeterli  gördüğünüz  sürede  gönüllü   Vurma eylemini sadece ellerinizi birbirine vurarak yapmak zorunda değil-
                                                                                     siniz. Bedeninizi de kullanarak farklı tınılar elde edebilirsiniz. Bu çalışmayla
                                                                         orkestra şefini değiştirerek tekrar yap-  hep beraber bir orkestra oluşturmuş olacağız. Bu orkestrayı yönetmek için
                                                                         tırabilirsiniz.  gönüllü bir arkadaşınızdan yardım isteyelim. Arkadaşınız orkestra şefi ola-
                                                                                     cak. Yalnız, bu orkestra şefi, orkestrayı elleriyle değil bedeniyle yönetecek.
                                                                                     Orkestra üyeleri olarak şefinizi iyi gözlemleyiniz. Çünkü bir sonraki şef siz
                                                                                     olacaksınız. Daha sonra bu çalışma sizin hazırlamış olduğunuz vurmalı çal-
                                                                                     gılarda aynı ritimlerle devam edecek.” diyerek çalışmayı açıklayınız.
                                                                                     Bu  çalışmada  öğrencilerin  beden  kullanımına  izin  verilmelidir.  Öğrencileriniz
                                                                                     olabildiğince özgün ve yaratıcı olmalıdır. Çalışmaya vurmalı çalgılar kullanılarak
                                                                                     devam edilir. Orff çalgılarının kullanımının yanı sıra kendi yaptıkları çalgılar da
                                                                                     bunlara eklenirse ritim atölyesi daha heyecan verici olacaktır. Öğrencilerinizin
                                                                                     yapmış olduğu çalgıları bir sonraki etkinlikte kullanmak üzere muhafaza ediniz.
                        88                                                                                   79
                                                                       Öğretmene yönelik öneri ve ön hazırlıkları gösterir.
                                                                               2. Çalışma
                   Öğretmen İçin Kontrol Listesi                                     O Bir...
                Ünitenin  işlenişi  sırasında  yaptığınız  çalışmalara  ilişkin  aşağıda  bir   Drama çalışmalarında her nesne sahip olduğu işlevin dışında başka birçok işlev
                kontrol listesi sunulmuştur. Ünitenin işlenişi sonrasında bu çalışma-  için de kullanılabilir. Nesneler drama çalışmalarının bazen ana konusu bazen de
                lardan hangilerini gerçekleştirip gerçekleştiremediğinizi “evet” ya da   3. ÜNİTE  yardımcı ögesi olarak kullanılır.
                “hayır” kutucuklarından birini işaretleyerek belirtiniz.
                   Ders işlenişi sırasında yapılması beklenilen çalışmalar  Evet  Hayır            çekleştirilecektir.
                                                                                                    Bu çalışma iki aşamada ger-
                  1  Ders  öncesinde  kapsamlı  etkinlik  planlaması                               nel kullanım amacı ve özellik-
                                                                                                    Birinci aşamada nesne ge-
                          yaptım.                                                                  leriyle, nesnenin adı söylenme-
                  2  Ders öncesinde etkinliklerde kullanılacak ge-                                 den anlatılır.
                                                                                                    İkinci  aşamada  öğrenciler
                                                                                                   seçtikleri nesneleri günlük kul-
                    rekli malzemeleri hazırladım.
                  3  Tüm öğrencileri kendilerini sözlü olarak özgür-                               lanım amacı dışında farklı an-
                                                                                                   lamlar  yükleyerek  bambaşka
                                                                                                   bir nesne olarak anlatır.
                  4  ce ifade etmeleri için cesaretlendirdim.
                    Öğrencileri  daha  yaratıcı  karakterler  ve  du-
                    rumlar kurgulamaları konusunda teşvik ettim.         GÖRSEL 80: Marek BROZOWSKI,
                                                                         akrilik tekniği  Öğrencilerinizden bir nesneyi birden çok amaç için kullanmalarını isteyiniz. Bu
                    Öğrencilere daha iyi performans sergilemele-                     nesne bir tarak, bir kalem, bir kaşık, bir şemsiye vb. olabilir. Örneğin bir kalem;
                   5 rinde yardımcı olmak amacıyla yapıcı geri bil-                  fener, ışın kılıcı, yaka mikrofonu, telefon vb. olarak anlatılabilir. Bunlar tama-
                    dirimler verdim.
                                                                                     men öğrencinin imgelemine, yaratıcılığına bağlıdır. Öğrencilerinizin yaratıcı fi-
                   6  Kurgu çalışmaları öncesinde öğrencilere hazır-                 kirlerini dinleyin, kendilerini ifade etmelerine olanak sağlayın.
                    lık yapabilmeleri için yeterli süre verdim.
                   7  Öğrencileri rol çalışmalarına katılmaları konu-          3. Çalışma  Konuşan Nesne
                    sunda teşvik ettim.
                                                                                      Bu çalışmada her öğrenci bir nesne seçer. Öğrencilerden seçtikleri nes-
                                                                           Öğrencilerinizden  bir  sonraki  et-
                   8  Öğrencileri eksiksiz bir kurgu planı yapmaları       kinlik için atık ve artık materyalleri ve   neler için “Bu nesnelerin sesi olsaydı nasıl olurdu? Duyguları neler olurdu?
                                                                                     Duygularını nasıl yansıtırlardı? Ne yapmak isterlerdi? Ne söylemek ister-
                    için yönlendirdim.                                   figür oluşturmak için gerekli malzemele-  lerdi? …” gibi soruların cevaplarını düşünmeleri istenir. Öğrenciler bu gibi
                                                                         ri (karton, mukavva, balon, plastik şişe,   sorulara verdikleri yanıtlar çerçevesinde seçtikleri nesne için kısa bir öykü
                   9 Öğrencilere  doğaçlamalarında  kurguladıkları       plastik bardak, çıta, renkli yünler, fırça,   kurgular ve oynarlar.
                    olaylar hakkında sorular sorarak gözlemlerini
                    paylaşmaları için olanak sağladım.                   sulu boya, ipler, kâğıtlar, kumaşlar, düğ-
                  10  Öğrencileri grup çalışmalarına aktif olarak        meler, boncuklar, makas, yapıştırıcı vb.)
                     katılmaları için teşvik ettim.                      getirmelerini isteyiniz.   Öğrencilerinizin yaratıcı fikirlerini dinleyerek seçtikleri nesnelerle ilgili duygu ve
                                                                                     düşüncelerini  ifade etmelerine olanak sağlayın.
                                                                                                     GÖRSEL 81:
                                                                                                     Shutterstock,
                                                                                                     seramik tekniği
                        56                                                                                    89
                        Ünitelerin sonunda yer alan                     Etkinlik-çalışmaların uygulanmasında öğretmene
                     öğretmen kontrol listesini gösterir.                   yönelik açıklama ve uyarıları gösterir.
                                                                                                            11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17