Page 12 - DRAMA ÖKK
P. 12
Ünite etkinliklerine Ünitelerde yer alan etkin- Etkinliklerde yer alan
yönelik genel açıklamaları Etkinlik sürelerini gösterir. likler ve bu etkinliklerin- çalışmaların adını ve sıra
kapsar. numaralarını gösterir. numaralarını gösterir.
Dramada temel araç öğrencinin kendisidir. Ancak etkinlikleri/çalışmaları daha zengin ve eğlenceli bir 3. Etkinlik süre
hâle getirmek, öğrencilerin konsantrasyonunu sağlamak, hayal güçlerini geliştirmek için materyallerden 80 dk.
faydalanılır. Materyal oyun ve alıştırmalarıyla öğrencilerin kendilerinde var olan yaratıcı imgelem güç-
lerini keşfetmeleri sağlanarak bu yetilerini kullanabilmeleri için zemin hazırlanması amaçlanır. Uygun 1. Çalışma Alkış Koridoru
olmayan, gereksiz ve fazla miktarda materyal kullanımı, yapılacak çalışmayı amacından uzaklaştırır.
Öğrencilerinizden U şeklinde durmalarını isteyiniz. Sıra baş-
larında duran ilk iki öğrenciden başlamak üzere öğrencilerinizi
eşleştiriniz. Öğrencilerinize eşleriyle kollarını karşılıklı uzatarak
1. Etkinlik süre bir kol mesafesi uzaklığında bir koridor oluşturmalarını söyleyi-
40 dk.
niz. Sonra öğrencilerinizden; ellerini aynı anda önce önde, sonra
arkada çırparak bir ritim oluşturmalarını isteyiniz. Öğrencileri-
1. Çalışma niz ortak bir ritim oluşturduklarında ana çalışmaya geçiniz. Öğ-
Şapka Oyunu rencilerinize “İlk çift, ellerini önce önde sonra arkada çırpacak.
Öğrencilerinizden müzik eşliğinde mekânda serbest dolaşmalarını, İkinci çift, ellerini önce arkada sonra önde çırpacak. Üçüncü çift
dans etmelerini isteyiniz. Öğrencilerinize “Şimdi aranızdan bir arkadaşınıza ikinci çiftin tam tersi, ellerini önce önde sonra arkada çırpacak
bu şapkayı takacağım. Şapkayı taktığım arkadaşınız oyunun ebesi olacak. ve sistematik çiftler arasında böyle oluşturulacaktır. Her çift, bir
Ebelikten kurtulmak için o da şapkasını bir başkasına takmaya çalışacak. önceki çiftin tam tersi hareket yapacaktır. Tüm çiftler uyum içe-
Şapkanın sizde fazla kalmamasına dikkat ediniz. Müziği durdurduğumda risinde çalışmayı gerçekleştirdiğinde ikinci aşamaya geçeceğiz.
şapka kimin başındaysa o arkadaşınız oyun dışı kalır ve oyundan çıkmadan İkinci aşama oyunun en zor ve en eğlenceli kısmı. Birinci çift al-
önce yeni ebeyi belirleyip şapkayı ebeye takar. Oyunun galibi son kalan kışlamayı bırakıp koridordan tek tek alkış düzenini dikkate ala-
arkadaşınız olacaktır.” diyerek oyunu anlatınız. Bir süre sonra müziği dur- rak kimsenin eline çarpmadan hızlı bir şekilde geçmeye çalışır.
GÖRSEL 78: durunuz. Eğer çiftlerden biri yanarsa her ikisi de yanar. Koridoru başarıyla
Amedeo Clemente MODIGLIANI, geçen çiftler sıranın sonuna eklenir. El çırpan çiftlerden şaşıran
yağlı boya tekniği
GÖRSEL 79: Amedeo Clemente MODIGLIANI, yağlı boya tekniği olursa bu çiftler de oyun dışı kalacak. Oyunun sonunda kalan üç
çift oyunun galibi ilan edilecektir.” diyerek oyunu başlatınız.
GÖRSEL 71: Shutterstock,yağlı boya tekniği
2. Çalışma
Ritim-Ses
Ritmi ve sesi kullanarak doğaçlama yapmayı hedefleyen bu çalışma her öğrenci-
ye müzik alanında farklı bir atmosfer sunacaktır.
Öğrencilerinizden çember oluşturacak şekilde yere oturmalarını isteyi-
niz. Öğrencilerinize “Yapacağınız çalışmada birinci arkadaşınız ritmik bir
vuruş oluşturacak, ikinci arkadaşınız buna uygun yeni bir ritim vuracak. Sı-
rasıyla son arkadaşınıza kadar herkes kendine ait yeni bir ritim oluşturacak.
Sevgili öğretmenim, bu alıştırma- Vurduğunuz ritimleri değiştirmeden herkes kendi ritmini tekrar edecek.
yı yeterli gördüğünüz sürede gönüllü Vurma eylemini sadece ellerinizi birbirine vurarak yapmak zorunda değil-
siniz. Bedeninizi de kullanarak farklı tınılar elde edebilirsiniz. Bu çalışmayla
orkestra şefini değiştirerek tekrar yap- hep beraber bir orkestra oluşturmuş olacağız. Bu orkestrayı yönetmek için
tırabilirsiniz. gönüllü bir arkadaşınızdan yardım isteyelim. Arkadaşınız orkestra şefi ola-
cak. Yalnız, bu orkestra şefi, orkestrayı elleriyle değil bedeniyle yönetecek.
Orkestra üyeleri olarak şefinizi iyi gözlemleyiniz. Çünkü bir sonraki şef siz
olacaksınız. Daha sonra bu çalışma sizin hazırlamış olduğunuz vurmalı çal-
gılarda aynı ritimlerle devam edecek.” diyerek çalışmayı açıklayınız.
Bu çalışmada öğrencilerin beden kullanımına izin verilmelidir. Öğrencileriniz
olabildiğince özgün ve yaratıcı olmalıdır. Çalışmaya vurmalı çalgılar kullanılarak
devam edilir. Orff çalgılarının kullanımının yanı sıra kendi yaptıkları çalgılar da
bunlara eklenirse ritim atölyesi daha heyecan verici olacaktır. Öğrencilerinizin
yapmış olduğu çalgıları bir sonraki etkinlikte kullanmak üzere muhafaza ediniz.
88 79
Öğretmene yönelik öneri ve ön hazırlıkları gösterir.
2. Çalışma
Öğretmen İçin Kontrol Listesi O Bir...
Ünitenin işlenişi sırasında yaptığınız çalışmalara ilişkin aşağıda bir Drama çalışmalarında her nesne sahip olduğu işlevin dışında başka birçok işlev
kontrol listesi sunulmuştur. Ünitenin işlenişi sonrasında bu çalışma- için de kullanılabilir. Nesneler drama çalışmalarının bazen ana konusu bazen de
lardan hangilerini gerçekleştirip gerçekleştiremediğinizi “evet” ya da 3. ÜNİTE yardımcı ögesi olarak kullanılır.
“hayır” kutucuklarından birini işaretleyerek belirtiniz.
Ders işlenişi sırasında yapılması beklenilen çalışmalar Evet Hayır çekleştirilecektir.
Bu çalışma iki aşamada ger-
1 Ders öncesinde kapsamlı etkinlik planlaması nel kullanım amacı ve özellik-
Birinci aşamada nesne ge-
yaptım. leriyle, nesnenin adı söylenme-
2 Ders öncesinde etkinliklerde kullanılacak ge- den anlatılır.
İkinci aşamada öğrenciler
seçtikleri nesneleri günlük kul-
rekli malzemeleri hazırladım.
3 Tüm öğrencileri kendilerini sözlü olarak özgür- lanım amacı dışında farklı an-
lamlar yükleyerek bambaşka
bir nesne olarak anlatır.
4 ce ifade etmeleri için cesaretlendirdim.
Öğrencileri daha yaratıcı karakterler ve du-
rumlar kurgulamaları konusunda teşvik ettim. GÖRSEL 80: Marek BROZOWSKI,
akrilik tekniği Öğrencilerinizden bir nesneyi birden çok amaç için kullanmalarını isteyiniz. Bu
Öğrencilere daha iyi performans sergilemele- nesne bir tarak, bir kalem, bir kaşık, bir şemsiye vb. olabilir. Örneğin bir kalem;
5 rinde yardımcı olmak amacıyla yapıcı geri bil- fener, ışın kılıcı, yaka mikrofonu, telefon vb. olarak anlatılabilir. Bunlar tama-
dirimler verdim.
men öğrencinin imgelemine, yaratıcılığına bağlıdır. Öğrencilerinizin yaratıcı fi-
6 Kurgu çalışmaları öncesinde öğrencilere hazır- kirlerini dinleyin, kendilerini ifade etmelerine olanak sağlayın.
lık yapabilmeleri için yeterli süre verdim.
7 Öğrencileri rol çalışmalarına katılmaları konu- 3. Çalışma Konuşan Nesne
sunda teşvik ettim.
Bu çalışmada her öğrenci bir nesne seçer. Öğrencilerden seçtikleri nes-
Öğrencilerinizden bir sonraki et-
8 Öğrencileri eksiksiz bir kurgu planı yapmaları kinlik için atık ve artık materyalleri ve neler için “Bu nesnelerin sesi olsaydı nasıl olurdu? Duyguları neler olurdu?
Duygularını nasıl yansıtırlardı? Ne yapmak isterlerdi? Ne söylemek ister-
için yönlendirdim. figür oluşturmak için gerekli malzemele- lerdi? …” gibi soruların cevaplarını düşünmeleri istenir. Öğrenciler bu gibi
ri (karton, mukavva, balon, plastik şişe, sorulara verdikleri yanıtlar çerçevesinde seçtikleri nesne için kısa bir öykü
9 Öğrencilere doğaçlamalarında kurguladıkları plastik bardak, çıta, renkli yünler, fırça, kurgular ve oynarlar.
olaylar hakkında sorular sorarak gözlemlerini
paylaşmaları için olanak sağladım. sulu boya, ipler, kâğıtlar, kumaşlar, düğ-
10 Öğrencileri grup çalışmalarına aktif olarak meler, boncuklar, makas, yapıştırıcı vb.)
katılmaları için teşvik ettim. getirmelerini isteyiniz. Öğrencilerinizin yaratıcı fikirlerini dinleyerek seçtikleri nesnelerle ilgili duygu ve
düşüncelerini ifade etmelerine olanak sağlayın.
GÖRSEL 81:
Shutterstock,
seramik tekniği
56 89
Ünitelerin sonunda yer alan Etkinlik-çalışmaların uygulanmasında öğretmene
öğretmen kontrol listesini gösterir. yönelik açıklama ve uyarıları gösterir.
11