Page 17 - DRAMA ÖKK
P. 17
İLK
KARŞILAŞMA VE GRUP
DİNAMİĞİ OLUŞTURMA
KAZANIMLAR
1. Grup üyelerini tanır.
2. Her bireyin farklılıklarını ve benzerliklerini belirler.
3. Grupla eş güdüm içinde hareket eder.
4. Grup yapısını keşfeder.
5. Grup içinde kendini ifade eder.
6. Grupla çalışmada gönüllü olur.
7. Grupla öykü oluşturur.
GÖRSEL 1: İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
aşağıda sunulmuştur.
Ders öncesi, kılavuz kitapta yer alan etkinlikleri gözden resini tanımasını hedeflemelisiniz. Öğrencilerinizin bireysel
geçirmeli, ders işlenişi öncesinde neler yapabileceğinizi ta- farklılıklarını ve benzerliklerini anlamaya çalışmalısınız.
sarlamalısınız. Bu ön hazırlık, dersin işlenişinde etkinlikler- 3. Drama etkinlikleri öğrencinin ve grubun ortak hare-
den hangilerini tamamlayabileceğinize, alternatif etkinlikler ket ettiği bir süreçtir. Bu sürecin verimli bir etkinliğe dönüşe-
ve etkinlik sonrası tartışmalar için süreyi ayarlayabilmenize bilmesi için öğrencinin ve grubun karşılıklı güven, içtenlik ve
yardımcı olacaktır. Zamanı etkili şekilde kullanabilmenizi iş birliği içinde olmasını sağlamak hedefiniz olmalıdır. Grup
sağlayacaktır. Bu önerileri ve bilgileri öğrencilerle paylaş- üyeleri arasındaki uyum grup dinamiğinin yönünü belirler.
mamalısınız. 4. Dramada kullanılan oyun ve alıştırmalarda grup
1. Oyun yöneticisi, kurucusu (drama lideri) olarak ilk dinamiğinin olumlu yönde geliştirilmesi hedeflenir. Eş za-
hedefiniz öğrencilerinizi tanımak olmalıdır. Kazanımları manlı oyun ve alıştırmalar, sınıfın grup yapısını çözmeniz
gerçekleştirirken çevresel faktörleri, öğrencilerinizin birey- için olanak sağlar. Gözlem yaparak sınıfın grup yapısını
sel özelliklerini, öğrenci grubunun özelliklerini, bu grupla- belirleyebilirsiniz.
rın ilgilerini, ihtiyaçlarını, beklentilerini, hazır bulunuşluk- 5. Kendini ortam içinde ifade edememe, ortam içinde
larını dikkate almalısınız. Her ne kadar drama (oyun ve tedirginlik, gerginlik, güvensizlik bireyin üretimini, yaratı-
tiyatro pedagojisi) bir grup çalışması olsa da grubu birey- cılığını engelleyen unsurlardır. Drama sürecinde bireyin
ler oluşturur. Bu yüzden öncelikle dikkat edilmesi gereken kendisini özgürce ifade edebilmesini sağlamak en önemli
nokta bireylerdir. Grubu oluşturan bireyleri tanımanız grup hedefinizdir. İfade kavramıyla ile anlatılmak istenen beden-
yapısını anlamanıza yardımcı olacaktır. Etkinlikleri uygular- le ve sözle ifadedir. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerini-
ken ve alternatif etkinlikler planlarken bireylerin ve grubun ze karşı esnek tutumlar geliştirmelisiniz. Otoritenin baskın
özelliklerini (ilgi, özel ihtiyaç, beklenti, hazır bulunuşlukları olduğu öğretmen tutumu, öğrencinin yaratıcılığını olumsuz
vb.) dikkate almalısınız. etkiler. Öğrencilerinizle göz teması kurmalı, onlarla müm-
Çocuk oyunları, bireyin kendini en yalın hâliyle yansıt- kün olduğunca isimleri ile hitap etmeli, bir sorunla karşılaş-
tığı ortamdır. Öğrencilerinizi drama etkinliklerinde kullanı- tıklarında sizinle rahatlıkla iletişim kurabileceklerini belirt-
lan oyun ve alıştırmalar içerisindeki eylemleriyle tanımaya melisiniz.
çalışmalısınız. 6. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerin gönüllü olarak
Sınıf içinde kollektif bir çalışma ve iş birliği yaratabilmek katılımı hedeflenir. Bu yüzden etkinliklerin hiçbir aşamasın-
için öncelikle bireyin kendisiyle ve çevresiyle olan iletişim da gönüllü olmayan öğrenciler katılmaları için zorlanma-
ve etkileşimini gözlemlemelisiniz. Bu iletişim ve etkileşim sü- malıdır. Sınıfta grupla hareket etmek istemeyen öğrencilere
reci öğrencilerinizin birlikte üretime katılma, düşüncelerini zaman tanınmalıdır. Etkinliğe katılmama nedenleri hakkın-
paylaşma ve kendini doğru ifade etmeyi kapsar. da öğrencilerinizle görüşmelisiniz. Sınıf içerisinde hiçbir
Gözlem, dramanın ayrılmaz bir parçasıdır. Oyun yöne- etkinliğe katılmayan, farklı sosyal ya da kişisel sorunları
ticisi ve kurucusu olarak sadece ortaya çıkan ürünü değil olduğunu tespit ettiğiniz öğrencilerinizle ilgili gözlemleri-
süreci de gözlemlemelisiniz. Öğrenciler hakkında en çabuk nizi rehber öğretmenle paylaşabilir, öğrencinin rehberlik
ve en doğru verilere gözlem sayesinde ulaşırsınız. Öğ- servisiyle görüşmesini sağlayabilirsiniz.
rencilerinizi tanımaya gayret ederek yapacağınız gözlem 7. Bireyin sosyalleşmesi ve grupla uyum sağlaması grup
sınıf yapısını çözümlemenize de katkı sağlar. Gözlem ya- çalışmaları ile mümkündür. Grup çalışmalarında bireyin
parken dikkat etmeniz gereken nokta bütün öğrenciler için ortak ürün çıkarmada grubu olumlu yönde desteklemesi,
gözlemlerinizi not almak olmalıdır. Her öğrencinizi farklı farklı fikirlere açık olması, bu fikirleri geliştirmeye çalışması
zamanlarda ve etkinliklerde en az birkaç kez gözlemleyip hedeflenir. Oyun yöneticisi ve kurucusu olarak öğrencile-
gösterdikleri tutum ve davranışlara göre tanımaya çalışınız. rinizin grupla birlikte çalışma yapabilmesini, farklı durum-
2. Drama dersinde öğrencinin bireysel özelliklerini yi- larla baş edebilme ve kendini ifade edebilme becerisini
tirmeden grup içerisinde var olmasını sağlamalısınız. Etkin- gözlemlemelisiniz.
liklerle öğrencinin kendi yapabildikleri ve yapamadıklarını,
duygu, değer ve tutumlarını fark ederek kendisini ve çev-
16
16