Page 17 - DRAMA ÖKK
P. 17

İLK

                                                 KARŞILAŞMA VE GRUP


                                                DİNAMİĞİ OLUŞTURMA



                                                                     KAZANIMLAR

                                                          1. Grup üyelerini tanır.
                                                          2. Her bireyin farklılıklarını ve benzerliklerini belirler.
                                                          3. Grupla eş güdüm içinde hareket eder.
                                                          4. Grup yapısını keşfeder.
                                                          5. Grup içinde kendini ifade eder.
                                                          6. Grupla çalışmada gönüllü olur.
                                                          7. Grupla öykü oluşturur.

       GÖRSEL 1:   İbrahim BALABAN, yağlı boya tekniği
          ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
            Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
          aşağıda sunulmuştur.
            Ders öncesi, kılavuz kitapta yer alan etkinlikleri gözden   resini tanımasını hedeflemelisiniz. Öğrencilerinizin bireysel
          geçirmeli, ders işlenişi öncesinde neler yapabileceğinizi ta-  farklılıklarını ve benzerliklerini anlamaya çalışmalısınız.
          sarlamalısınız. Bu ön hazırlık, dersin işlenişinde etkinlikler-  3. Drama etkinlikleri öğrencinin ve grubun ortak hare-
          den hangilerini tamamlayabileceğinize, alternatif etkinlikler   ket ettiği bir süreçtir. Bu sürecin verimli bir etkinliğe dönüşe-
          ve etkinlik sonrası tartışmalar için süreyi ayarlayabilmenize   bilmesi için öğrencinin ve grubun karşılıklı güven, içtenlik ve
          yardımcı  olacaktır.  Zamanı  etkili  şekilde  kullanabilmenizi   iş birliği içinde olmasını sağlamak hedefiniz olmalıdır. Grup
          sağlayacaktır. Bu önerileri ve bilgileri öğrencilerle paylaş-  üyeleri arasındaki uyum grup dinamiğinin yönünü belirler.
          mamalısınız.                                         4.  Dramada  kullanılan  oyun  ve  alıştırmalarda  grup
            1.  Oyun  yöneticisi,  kurucusu  (drama  lideri)  olarak  ilk   dinamiğinin  olumlu  yönde  geliştirilmesi  hedeflenir.  Eş  za-
          hedefiniz  öğrencilerinizi  tanımak  olmalıdır.  Kazanımları   manlı oyun ve alıştırmalar, sınıfın grup yapısını çözmeniz
          gerçekleştirirken çevresel faktörleri, öğrencilerinizin birey-  için  olanak  sağlar.  Gözlem  yaparak  sınıfın  grup  yapısını
          sel özelliklerini, öğrenci grubunun özelliklerini, bu grupla-  belirleyebilirsiniz.
          rın  ilgilerini,  ihtiyaçlarını,  beklentilerini,  hazır  bulunuşluk-  5. Kendini ortam içinde ifade edememe, ortam içinde
          larını  dikkate  almalısınız.  Her  ne  kadar  drama  (oyun  ve   tedirginlik,  gerginlik,  güvensizlik  bireyin  üretimini,  yaratı-
          tiyatro pedagojisi) bir grup çalışması olsa da grubu birey-  cılığını  engelleyen  unsurlardır.  Drama  sürecinde  bireyin
          ler oluşturur. Bu yüzden öncelikle dikkat edilmesi gereken   kendisini özgürce ifade edebilmesini sağlamak en önemli
          nokta bireylerdir. Grubu oluşturan bireyleri tanımanız grup   hedefinizdir. İfade kavramıyla ile anlatılmak istenen beden-
          yapısını anlamanıza yardımcı olacaktır. Etkinlikleri uygular-  le ve sözle ifadedir. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerini-
          ken ve alternatif etkinlikler planlarken bireylerin ve grubun   ze karşı esnek tutumlar geliştirmelisiniz. Otoritenin baskın
          özelliklerini (ilgi, özel ihtiyaç, beklenti, hazır bulunuşlukları   olduğu öğretmen tutumu, öğrencinin yaratıcılığını olumsuz
          vb.) dikkate almalısınız.                          etkiler. Öğrencilerinizle göz teması kurmalı, onlarla müm-
            Çocuk oyunları, bireyin kendini en yalın hâliyle yansıt-  kün olduğunca isimleri ile hitap etmeli, bir sorunla karşılaş-
          tığı ortamdır. Öğrencilerinizi drama etkinliklerinde kullanı-  tıklarında sizinle rahatlıkla iletişim kurabileceklerini belirt-
          lan oyun ve alıştırmalar içerisindeki eylemleriyle tanımaya   melisiniz.
          çalışmalısınız.                                      6. Etkinlik ve çalışmalarda öğrencilerin gönüllü olarak
            Sınıf içinde kollektif bir çalışma ve iş birliği yaratabilmek   katılımı hedeflenir. Bu yüzden etkinliklerin hiçbir aşamasın-
          için öncelikle bireyin kendisiyle ve çevresiyle olan iletişim   da gönüllü olmayan öğrenciler katılmaları için zorlanma-
          ve etkileşimini gözlemlemelisiniz. Bu iletişim ve etkileşim sü-  malıdır. Sınıfta grupla hareket etmek istemeyen öğrencilere
          reci öğrencilerinizin birlikte üretime katılma, düşüncelerini   zaman tanınmalıdır. Etkinliğe katılmama nedenleri hakkın-
          paylaşma ve kendini doğru ifade etmeyi kapsar.     da  öğrencilerinizle  görüşmelisiniz.  Sınıf  içerisinde  hiçbir
            Gözlem, dramanın ayrılmaz bir parçasıdır. Oyun yöne-  etkinliğe  katılmayan,  farklı  sosyal  ya  da  kişisel  sorunları
          ticisi ve kurucusu olarak sadece ortaya çıkan ürünü değil   olduğunu  tespit  ettiğiniz  öğrencilerinizle  ilgili  gözlemleri-
          süreci de gözlemlemelisiniz. Öğrenciler hakkında en çabuk   nizi  rehber  öğretmenle  paylaşabilir,  öğrencinin  rehberlik
          ve  en  doğru  verilere  gözlem  sayesinde  ulaşırsınız.  Öğ-  servisiyle görüşmesini sağlayabilirsiniz.
          rencilerinizi tanımaya gayret ederek yapacağınız gözlem   7. Bireyin sosyalleşmesi ve grupla uyum sağlaması grup
          sınıf yapısını çözümlemenize de katkı sağlar. Gözlem ya-  çalışmaları  ile  mümkündür.  Grup  çalışmalarında  bireyin
          parken dikkat etmeniz gereken nokta bütün öğrenciler için   ortak  ürün  çıkarmada  grubu  olumlu  yönde  desteklemesi,
          gözlemlerinizi  not  almak  olmalıdır.  Her  öğrencinizi  farklı   farklı fikirlere açık olması, bu fikirleri geliştirmeye çalışması
          zamanlarda ve etkinliklerde en az birkaç kez gözlemleyip   hedeflenir.  Oyun  yöneticisi  ve  kurucusu  olarak  öğrencile-
          gösterdikleri tutum ve davranışlara göre tanımaya çalışınız.   rinizin grupla birlikte çalışma yapabilmesini, farklı durum-
            2. Drama dersinde öğrencinin bireysel özelliklerini yi-  larla  baş  edebilme  ve  kendini  ifade  edebilme  becerisini
          tirmeden grup içerisinde var olmasını sağlamalısınız. Etkin-  gözlemlemelisiniz.
          liklerle öğrencinin kendi yapabildikleri ve yapamadıklarını,
          duygu, değer ve tutumlarını fark ederek kendisini ve çev-

            16
               16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22