Page 13 - DRAMA ÖKK
P. 13

DEĞERLENDİRME               2. DÖNEM PERFORMANS ÇALIŞMASI
                                          ÇALIŞMALARI
                                                                            DOĞAÇLAMA
                1. DÖNEM PERFORMANS ÇALIŞMASI  Sevgili Öğrenciler
                    OYUN KURGULUYORUM  Bu çalışmada sizlerden beklenilen bedene
                                   dayalı  (bedeni  aktif  şekilde  kullanabilece-
                                   ğiniz) bir çocuk oyunu seçmeniz, seçtiğiniz    İÇERİK  Öykü Kurgulama ve Doğaçlama  Sevgili Öğrenciler
                                   oyunu  farklı  bir  şekilde  kurgulamanız  ve
                                   kurguladığınız bu oyunu sınıfta arkadaşla-   SÜRE  2 hafta
                                   rınıza oynatmanızdır.                      Kavrama, yaratıcı düşünme, iş
                                   Çalışmanızı gerçekleştirirken aşağıdaki adım-   BECERİLER  birliği   Bu çalışmada sizlerden beklenilen bir sanat
                                   ları takip etmeniz size yardımcı olacaktır:
                İÇERİK  Çocuk Oyunu Kurgulama                                 Öykü kurgulama, doğaçlama,   eserinden  (fotoğraf,  heykel,  müzik  eseri
                                    1. Bedene dayalı bir çocuk oyunu seçiniz.    BEKLENEN PERFORMANS  vb.) yararlanarak grup arkadaşlarınızla bir
                SÜRE   2 hafta      En az iki farklı türde (internet, oyun,   grupla iş birliği içinde çalışma  öykü kurgulamanız ve kurguladığınız öykü-
                BECERİLER  Araştırma, kavrama, ifade etme  drama kitapları vb.) kaynaktan yarar-   DEĞERLENDİRME   Puanlama Anahtarı  yü doğaçlamanızdır.
                       Araştırma yapma, yönerge hazır-  lanarak seçtiğiniz oyunun farklı oyna-  Çalışmanızı gerçekleştirirken aşağıdaki adım-
                                    nış biçimleri olup olmadığını araştırı-
                BEKLENEN PERFORMANS lama, oyun kurgulama, kurgula-  nız.                  ları takip etmeniz size kolaylık sağlayacaktır:
                       nan oyunu oynatma  2. Seçtiğiniz bu oyunu farklı şekilde yeni-
                DEĞERLENDİRME   Puanlama Anahtarı  den kurgulayınız. Oyunu kurgularken     1. Dört kişilik bir grup oluşturunuz.
                                    oyunun oynanabilir nitelikte olmasına,                 2. İçinde çatışma unsuru barındıran bir
                                    orijinal  oyunun  içeriğini  bozmama-                   sanat eseri seçiniz. Bu eser bir fotoğ-
                                    ya, orijinal oyunda vurgulanan temel   Puanlama Anahtarı  raf, heykel ya da müzik eseri olabilir.
                                    niteliklerin  kurguladığınız  oyunda  da               3. Seçtiğiniz eserden yararlanarak bir öykü
                                    bulunmasına dikkat ediniz.        ÖLÇÜT   ÖLÇÜTLER  PUAN   kurgulayınız.
                                    3.  Kurguladığınız  oyunun  nasıl  oynana-  KATEGORİLERİ  DEĞERLERİ  4. Kurguladığınız öyküyü grup arkadaş-
                                    cağını ve oyunun kurallarını açıklayan                  larınızla birlikte belirtilen tarihte sınıf-
                    Puanlama Anahtarı  bir  yönerge  hazırlayınız.  Yönergeniz-  - Grup arkadaşları ile uyumlu
                ÖLÇÜT         PUAN   de kullandığınız kaynakları belirtmeyi   çalıştı.      ta doğaçlayınız.
               KATEGORİLERİ  ÖLÇÜTLER  DEĞERLERİ  unutmayınız.        Grup çalışması  - Grup arkadaşları ile arasında   ..../30  Çalışmanız sırasında göstermiş olduğunuz
                                                                                          performans sol tarafta yer alan puanlama
                                                                          oluşan çatışmaları olumlu şekil-
                   - Araştırmasında farklı türde   4.  Hazırladığınız  yönergeden  yararlana-  de çözdü.  anahtarı ve ölçütler kullanılarak öğretmeni-
                                    rak  belirlenen  tarihte  sınıf  arkadaş-
                   kaynaklar kullandı.                                    - Grup içinde kendisine düşen
                   - Araştırmasında en az iki kay-  larınıza  oyunu  nasıl  oynayacaklarını   niz tarafından değerlendirilecektir. Ölçütler
               Araştırma      ..../30  açıklayınız.                       görevleri yerine getirdi.
                   naktan yararlandı.                                                     çalışmanız sırasında hangi hususlara dikkat
                   - Çalışma yönergesinde belirti-  5. Arkadaşlarınızın kurguladığınız oyunu   - Kurgulanan öykü seçilen sanat   etmeniz gerektiği konusunda size rehber-
                   len niteliklere uygun oyun seçti.  sınıf  içerisinde  oynamalarını  sağlayı-  eseri ile uyumluydu.  lik edecektir. Siz de bu ölçütleri kullanarak
                                    nız.
                   - Oyun kurgusu orijinal oyundaki   Çalışmanız sırasında göstermiş olduğunuz   - Kurgulanan öyküde çatışma   kendi  performansınızı  değerlendirebilirsi-
               Oyun   temel nitelikleri (çatışma unsur-  ..../30  performans sol tarafta yer alan puanlama   Öykü   unsuru net bir şekilde belirtil-  ..../50  niz.
                   ları vb.) kapsıyordu.
                                                                          mişti.
               kurgulama           anahtarı ve ölçütler kullanılarak öğretme-  kurgulama
                   - Oyun kurgusu akıcıydı.                               - Kurgulanan öykünün finali
                   - Oyun kurgusu özgündü.  niniz  tarafından  değerlendirilecektir.  Bu   netti.
               Yönerge   - Oyunun kuralları yönergede   ..../10  ölçütler  çalışmanızı  hazırlarken  dikkat  et-  - Kurgulanan öykü özgündü.
                                   meniz gereken hususlar hakkında size bilgi
                                                                          - Kurgulanan öykü akıcıydı.
               hazırlama  anlaşılır şekilde yazılmıştı.
                                   verecektir. Bu ölçütlerden yararlanarak siz
                   - Oyunun nasıl oynanacağını   de kendi performansınızı değerlendirebilir-  - Yapılan doğaçlama kurgulanan   Not:  Bu  performans  çalışması  öneri  olarak
                   arkadaşlarına anlaşılır şekilde   siniz.               öykü ile uyumluydu.
                   açıkladı.                                         Doğaçlama  -  Doğaçlama  tekniğini  etkili  bir   ..../20  sunulmuştur.  İstenildiği  takdirde  farklı  bir
                   - Oyun oynanırken arkadaşlarını   Not:  Bu  performans  çalışması  öneri  olarak   şekilde kullandı.  performans  çalışması  konusu  belirlenebilir.
               Uygulama       ..../30
                   etkin şekilde yönlendirdi.  sunulmuştur.  İstenildiği  takdirde  farklı  bir   Ancak,  yeni  bir  konu  belirlendiğinde  değer-
                   - Oyunun oynanması sırasında   performans  çalışması  konusu  belirlenebilir.   TOPLAM  ..../100  lendirme ölçütlerinin belirlenen konuya göre
                   ortaya çıkan çatışmaları başarılı   Ancak,  yeni  bir  konu  belirlendiğinde  değer-  değiştirilmesinin  gerekli  olduğu  unutulma-
                   şekilde çözdü.  lendirme ölçütlerinin belirlenen konuya göre           malıdır.
                          TOPLAM  ..../100  değiştirilmesinin  gerekli  olduğu  unutulma-
                                   malıdır.
                                                  103                        104
                                               Değerlendirme araçlarını gösterir.
                     PROJE                                                  ÖĞRENCİ PERFORMANSI DEĞERLENDİRME FORMU
                                    Sevgili Öğrenciler
                   YÖRESEL ÇOCUK OYUNU                                   Bu form öğrencilerinizin drama dersi ile kazanmaları hedeflenen tutum ve davranışları ne oranda
                                                                         edindiklerini değerlendirmek için hazırlanmıştır. Formu birinci ve ikinci dönemin sonunda olmak
                   DERLEMESİ       Bu çalışmada sizlerden beklenilen aile bü-  üzere iki kez kullanmanız öğrencilerinize yönelik kazandırılması hedeflenen beceri, tutum ve dav-
                                   yüklerinizden biri ile görüşme yaparak onla-  ranışlarda bir ilerleme kaydedip-kaydetmediklerini tespit etmenizde size yardımcı olacaktır. Öğ-
                                   rın oynamış oldukları yöresel çocuk oyunları   rencilerin bireysel olarak gözlemlenmesi ve değerlendirilmesi önemlidir.
                                   hakkında  bilgi  toplamanız  ve  bu  oyunları   Formda yer alan ölçütlerde ifade edilen tutum ve davranışları öğrencilerinizin ne oranda edindik-
                                   günümüz için yeniden kurgulamanızdır.  lerini ölçütlerin karşısındaki kutuya 50-100 arası puan vererek değerlendiriniz. Vermiş olduğunuz
                                   Çalışmanız sırasında aşağıdaki adımları ta-  puan değerlerinin toplamını ölçüt sayısına (22) bölerek öğrencinin bu formdan aldığı puanı hesap-
               İÇERİK  Yöresel Çocuk Oyunu Derlemesi  kip etmeniz sizlere kolaylık sağlayacaktır:  layabilirsiniz.  Bu form not verme amacıyla değil, öğrencilerin performanslarını daha ileri düzeye
                                                                         taşımalarına yardımcı olabilecek yapıcı geri bildirim vermek için kullanılmalıdır.
               SÜRE   4 ay         1.  Aile  büyüklerinizle  görüşmeler  yapa-
               BECERİLER  Araştırma, yaratıcı düşünme,   rak onların oynadıkları ya da hakkında
                                    bilgi  sahibi  oldukları  en  az  2  yöresel
                      kavrama, analiz
                                    çocuk oyunu hakkında bilgi toplayınız.                     Puan Değerleri
               BEKLENEN PERFORMANS  Araştırma yapma, derleme kitap-  Görüşme yaparken şu sorulardan ya-  Ölçütler  (50-100)
                      çığı hazırlama
                                    rarlanabilirsiniz:
                                    a) Oyunun adı nedir?                  1. Sınıf içerisinde arkadaşlarının görüşlerini saygılı şekilde dinledi.
               DEĞERLENDİRME   Puanlama Anahtarı  b) Oyunun oynandığı yöre hangisidir?
                                    c) Oyun nasıl oynanmaktadır?         2. Kendi görüşlerini uygun şekilde ifade etti.
                                    d) Oyun hakkındaki bilgiyi kimden    3. Sınıf içerisinde bireysel farklılıklara karşı saygılı davrandı.
                                     edindiniz? O kişi oyun hakkında
                                     bilgiyi kimden edinmiş?              4. Davranışlarının sorumluluğunu üstlendi.
                                    e) Görüşme yaptığınız kişi oyunu ken-
                                     disi oynamış mı?                     5. Üretken karakter özellikleri (kararlılık, yaratıcılık gibi) sergiledi.
                   Puanlama Anahtarı  2. Hakkında bilgi topladığınız oyunları    6. Yeniliklere açık bir tutum sergiledi.
                                    günümüz için yeniden kurgulayınız.
               ÖLÇÜT         PUAN   3.  Oyunlar  hakkında  edindiğiniz  bilgile-
             KATEGORİLERİ  ÖLÇÜTLER  DEĞERLERİ  ri  ve  bu  oyunlara  ilişkin  kurgularını-   7. Sınıf kurallarına uydu.
                                    zı  derleme  kitapçığı  hâline  getiriniz.    8. Yönergeleri doğru şekilde uyguladı.
                                    Hazırladığınız  derleme  kitapçığında
                                    görsel ögelere (resim, fotoğraf, ken-   9. Etkinliklere kendi isteği ile katıldı.
                  Derleme kitapçığında;   di  çizimleriniz  vb.)  yer  verebilirsiniz.    10. Etkinliklere aktif olarak katıldı.
                  - Sorulması önerilen tüm sorula-  Kimlerle görüşme yaptığınızı derleme
                  rın cevaplarına yer verilmişti.  kitapçığınızda  belirtmeyi  unutmayı-   11. Verilen görevleri zamanında yerine getirdi.
                  - Yöresel oyunlar hakkındaki bil-  nız.
             Derleme   giler anlaşılır şekilde aktarılmıştı.  4. Hazırladığınız derleme kitapçığını be-   12. Grup çalışmalarında uyumlu davranışlar sergiledi.
             Kitapçığı   - Dilbilgisi kurallarına uyulmuştu.  ..../70  lirtilen  tarihte  öğretmeninize  teslim
             Hazırlama   - Yazım kurallarına uyulmuştu.  ediniz.          13. Grup çalışmalarında iş birliği yaptı.
                  - Anlatım özgündü.  Çalışmanız sırasında göstermiş olduğunuz    14. Grup çalışmalarında aktif rol üstlendi.
                  - Tasarım yaratıcıydı.  performans sol tarafta yer alan puanlama
                  - Kullanılan görseller konu ile   anahtarı ve ölçütler kullanılarak öğretme-   15. Grup çalışmalarında kendi üzerine düşen görevleri yerine getirdi.
                  uyumluydu.       niniz  tarafından  değerlendirilecektir.  Bu    16. Grupla eş güdüm içinde hareket etti.
                                   ölçütler  çalışmanızı  hazırlarken  dikkat  et-
                                   meniz gereken hususlar hakkında size bilgi    17. Grup çalışmaları sırasında ortaya çıkan sorunların çözümünde olumlu bir tutum
                                   verecektir. Bu ölçütlerden yararlanarak siz   sergiledi.
                                   de kendi performansınızı değerlendirebilir-   18. Diğer grupların doğaçlamalarını saygılı bir şekilde izledi.
                  - Kurgu özgündü.  siniz.
                  -  Kurgu  orijinal  oyunların  temel                    19. Doğaçlamalarda çatışma unsurlarını ayırt etti.
             Kurgulama  niteliklerini yansıtıyordu.  ..../30
                  - Kurgulanan  oyun oynanabilir   Not:Bu proje öneri olarak sunulmuştur. İste-   20. Kurgu tekniklerini doğru kullandı.
                  nitelikteydi.
                                  nildiği takdirde farklı bir proje konusu belir-   21. Bedene dayalı etkinliklerde uygun teknikleri kullandı.
                         TOPLAM  ..../100  lenebilir. Ancak yeni bir konu belirlendiğinde    22. Bedene dayalı etkinliklerde kendini ifade ederken bedenini doğru şekilde kullandı.
                                  değerlendirme ölçütlerinin belirlenen konuya
                                  göre  değiştirilmesi  gerektiği  unutulmamalı-
                                  dır.
                                                  105                        106
               12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18