Page 15 - DRAMA ÖKK
P. 15
nin okulda öğrenmesi gereken Tam anlamıyla öğrenci lidir. Öğretim sürecinin etkili bir
temel bilgileri sunmayı hedef- merkezli bir anlayışa dayanan şekilde yürütülmesinin önemli
ler. Öğretme sanatı bilginin bu programın gerçekleştirilme- ögelerinden biri de değerlen-
taşınmasını hedeflemez; onun sinde öğretmene önemli bir dirmedir. Öğretim programı ka-
temel hedefi, bilginin öğrenil- sorumluluk yüklenir. Öğrenen zanımları bilişsel becerilerden
mesini öğretmektir. Öğretme ile öğreten arasındaki etkile- çok duyuşsal becerilere yönelik
1
sanatı, öğrenmeyi öğretmek şim, oyun ve tiyatro tekniklerine olduğundan çoktan seçmeli,
anlamına gelir. Bu anlayışa dayanan bu çalışmalarda açık uçlu, kısa cevaplı madde-
göre öğrenci öğrenmenin mer- kendiliğinden ortaya çıkar; lerden oluşan yazılı sınav ya da
kezindedir. öğretmeni başka bir boyutta testlerle yapılan sonuca dayalı
“Güzel Sanatlar ve Spor tutum almaya zorlar. Bu dersler değerlendirme yaklaşımı bu
Liseleri Drama Dersi Öğretim bağlamında öğretmen artık, ders için uygun değildir. Bu
Programı” oyuna ve tiyatroya grubu dinleyen ve onunla ders ile öğrencilerin edinmesi
dayanan bir anlayışla oluşturul- birlikte yeniden öğrenmeye hedeflenen bilgi, beceri ve
muştur. Drama Dersi Öğretim açık bir atölye çalıştırıcısı- tutumların ölçülmesinde perfor-
Programı öğrenmeyi “öğretme na dönüşür. Öğrenme artık, mansa dayalı değerlendirme
sanatını öğrenme” biçiminde grubun eğilimlerine ve gelişi- yaklaşımı esas alınmıştır.
algılar. Programın yapısı yeni mine bağlı olarak öğrencinin Drama çalışmalarında
bir öğrenme kültürüne doğru doğrudan katıldığı bir sürece başarı ve başarısızlık kesinlikle
bizi sürükler. dönüşmüştür. Birinin anlattığı söz konusu değildir. Öğrenme
Söz konusu program yapı- ya da anlatırken sinevizyondan süreci içerisinde öğrencile-
sal olarak bildiğimiz anlamda sunum yaptığı, dinleyenin pasif rin göstermiş oldukları çaba,
ders yapmaya elverişli değildir. durumda olduğu ortamdan, çatışma, çatışma-çözme,
İlk üniteden itibaren öğrencileri bütün grubun aktif olarak kavrama, kendini ifade etme,
sürekli bir devinim içinde tut- katıldığı bir başka öğrenme grup çalışması, ortama uyum
mayı ve bu devinimler saye- düzeyine geçilmiştir. Bunun adı sağlama vb. ile ilgili becerilerin
sinde öğrenmeyi etkili kılmayı yaparak, yaparken içinde bu- ölçülmesinde kullanılan göz-
hedefler. Bu hareketler basit ve lunduğu atmosferden etkilene- lem formları ya da puanlama
sıradan değildir. Bu da duygu- rek öğrenmektir. Bu türden bir anahtarları bu dersin değer-
ların, düşüncelerin, algının ve öğrenme biçimi gruba, grubu lendirilmesinde kullanılabilecek
etkileşimin tamamından oluşan yönlendiren oyun yöneticisine uygun ölçme araçlarıdır.
toptan ve karmaşık bir sürece bağlı olarak yeni bir öğrenme Güzel Sanatlar Lisesi Drama
tekabül eder. kültürü geliştirmek anlamına Dersi Öğretim Programı’nın
Grup hâlinde yapılan bu gelir. Bu programın temel he- öğrenci ve öğretmenlere yeni
çalışmalar, öğrenciyi doğru- deflerinden biri öğrenciye yeni bakış açıları kazandırması, yeni
dan sürecin merkezine yerleşti- bir öğrenme kültürünün kapıla- bir öğrenme kültürüne yol aç-
rirken öğretmeni de süreci gö- rını açmaktır. ması gönlümüzde yatan aslan
rünmez bir elle yönlendirmeye Öğrencilerin drama dersin- olarak algılanmalıdır.
iter. Yapılacak ders, önceden den etkili olarak yararlanabil-
planlanmış olmasına rağmen meleri öğretim sürecinin etkili
sürprizlere son derece açıktır. bir şekilde yürütülmesiyle ilişki-
Öğrencinin kendi içindeki yeteneği, sağduyuyu, düş gücünü ve
yaratıcılığı keşfetmesine vesile olmak dileği ile…
1. bk. Arnold, Rolf; Schüßler, Ingeborg: Wandel der Lernkulturen: Ideen und Bausteine für ein lebendiges Ler-nen. 1998, S. 76
14