Page 11 - DRAMA ÖKK
P. 11

Ünitelerde yer alan konu anlatımlarını içeren sayfaları gösterir.






                4.1. Bedene Dayalı Oyunlar ve Çocuk Oyunları
              Canlıların en değerli deneyimlerin-  iç dünyalarındaki duygu ve düşüncele-  Oyun oynama güdüsü,  çocukluk-
             den biri olan oyun, yaşamın bir parça-  rini tanır, kendini başkalarından ayıran   ta başlar ve sonraki yaşlarda da devam
             sıdır. İnsanlık tarihi kadar eski olduğu   özelliklerini fark eder. Oyun oynarken   eder. Çocuk oyunları, bedenin ve duyu
             bilinen oyun, çocuğun toplumda sos-  yapılan  hareketler  bireyin  bedenini   organlarının  aktif  kullanılmasını  sağ-
             yal olarak kabul görmesi ile farklı kül-  tanımasına,  bedenini  kullanarak  çev-  lar.  Bu  nedenle  drama  çalışmalarında
             türlerde farklı şekillerde gelişmiştir.   resiyle iletişim kurmasına imkân tanır.   ana çalışmaya başlamadan önce çocuk
              Ritüel, taklit, rol oynama gibi öge-  Bedene  dayalı  oyunlar;  çocuğun  be-  oyunları  kullanılmaktadır.  İlk  etkin-
             lerin  asıl  kaynağını  araştırdığımızda   deninde biriken enerjiyi boşaltmasın-  liklerde  eş  zamanlı  hareketi  sağlayan
             karşımıza  oyun  kavramı  çıkmaktadır.   da, beden-zihin koordinasyonunu ge-  oyunlar tercih edilmelidir. Daha sonra
             İlkel  toplumlarda  doğayı  taklitle  baş-  liştirmesinde önemli bir araçtır. Çocuk   etkinliğin içeriğine, çalışma temposuna
             lamış olan ritüellerin bir kısmı günü-  oyunlarını bedene dayalı oyunlar, dik-  göre oyunlar seçilmelidir. Drama etkin-
             müzde çocuklar tarafından hâlen oy-  kat oyunları, grup oyunları, dil kulla-  liklerinde  oynanan  oyun  öğrencilere
             nanmaktadır. Ritüellerde doğal olaylar,   nımını geliştiren oyunlar vb. gruplara   enerji verir, derse istekli başlamalarını
             duygu ve düşünceler bedenle anlatılır,   ayırabiliriz.    sağlar.  Drama  çalışmalarında  özellikle
             bedene ses eşlik eder. Zamanla gelişen   Drama; oyuna dayalı canlandırma,   yöresel çocuk oyunları ve köy seyirlik
             uygarlıklarda  güç,  statü,  başarı  ka-  hareket etme, oynama ve ifade etme   oyunları  tercih  edilirse  daha  etkileyi-
             zanmak kavramlarının öne çıkmasıyla   süreçlerini  kullanarak  bireyin  kendi-  ci  olacaktır.    Çocuk  oyunlarının  çoğu
             yarışmaya dayalı oyunlar önem kazan-  sini  ve  çevresini  keşfetmesini  sağlar.   hem çocuklar hem de yetişkinler tara-
             mıştır. Oyunun yaşamın bir parçası ol-  Oyunun  çekiciliği  ve  büyüleyici  gücü   fından  oynanan  oyunlardır.  Dramada
             duğu düşüncesi ile günümüzde daha   her yaştaki bireyi etkiler. Oyunun için-  bilindik çocuk oyunlarının yanı sıra te-
             organize oyunlar geliştirilmiştir.  de  barındırdığı  özgürlük,  yaratıcılık,   atral anlamda alıştırma niteliği taşıyan
              Çocuklar  oyun  aracılığıyla  ken-  etkileşim,  eğlenerek  öğrenme,  yapa-  oyunlar da yer alır.
             di  bakış  açılarına  göre  hayatı  daha   rak ve yaşayarak öğrenme, öykünme   Çocuk oyunları dramada hem grup
             anlamlı  hâle  getirmeye  çalışırlar.  Bu   (taklit), rol oynama gibi özellikleri dra-  dinamiğini sağlamak hem de yapılacak
             çaba  çocuğun  zihinsel,  bedensel  ve   ma ile örtüşmektedir. Bu nedenle dra-  drama  etkinliğine  zemin  hazırlamak
             duygusal  gelişiminde  önemli  bir  rol   manın temeli oyuna ve teatral olana   açısından bir araç olarak kullanılır.
             oynar. Çocuklar oynadıkları oyunlarla   dayanır.
                                                                      GÖRSEL 48: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
                                     GÖRSEL 47: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
                                                                        4.2. Bedene Dayalı Alıştırmalar
                                                                       İletişim  kurarken  bedenin  olanak-  mesi niteliğinde gelişir.  da başlangıçta sözsüz iletişim kullanılır.
                                                                      larını  kullanarak  sözün  ifade  edebildi-   Bedene dayalı alıştırmalarda amaç   Donuk  imgeyle  fotoğraf  alıştırmasında
                                                                      ğinden  daha  fazlasını  anlatırız.  Bireyin   taklit  etmek  değil,  her  hareketi  kendi   öğrenciler  bir  durumu,  bir  olayı  veya
                                                                      beden bilincinin gelişmiş olması kendisi   içinden  bakarak  anlamaya  çalışmaktır.   an’ı  bedenlerine  uygun  formu  verip
                                                                      ve çevresiyle iletişim kurmasını, kendini   Bunu  kavrayınca  birey,  bedenine  dışa-  donarak (hareketsiz kalarak) anlatmaya
                                                                      doğru  ifade  edebilmesini  sağlar.  Yap-  rıdan bakabilme yetisi kazanır ve klişe-  çalışırlar.  Diğer  öğrencilerin  donuk  im-
                                                                      mak, eylemek anlamını taşıyan drama-  leşmiş  hareketlere  takılmaz.  Böylece   geyle yapılan formu yorumlamaları farklı
                                                                      nın en önemli aracı bedendir. Dramada   bireyin  hareketi hem kendi içinde dü-  bakış açılarının ortaya çıkmasını sağlar. Bu
                                                                      beden;  fiziksel,  zihinsel  ve  duygusal   şünmesini  hem  de  harekete  dışarıdan   alıştırmalar bedeni denetleyebilmek, ko-
                                                                      yönden  bir  bütündür.  Bedene  dayalı   bakmasını sağlar.   nuya odaklanmak, olaylara yeni açılımlar
                                                                      alıştırmalarda amaç, bedende zaten var   Bedene  dayalı  alıştırmalar  basitten   getirebilmek, donuk imgeden öykü oluş-
                                                                      olan  beden-zihin  işleyişini  bireyin  fark   karmaşığa  doğru  gider.  Her  hareket   turmak için kullanılabilir.
                                                                      etmesini sağlamaktır.   konu, denge ve uygulama olmak üzere   Formdan geçiş alıştırmalarında algı-
                                                                       Birey,  bedene  dayalı  alıştırmalarla   üç an’dan oluşur. Çalışmanın bir konu-  lananlar yorumlanır ve beden formun-
                                                                      kaslarının sonsuz çeşitlilikte hareketler   sunun olması gerekir. Konu, çalışmanın   dan  konuşmaya  geçilir.  Alıştırmalarda
                                                                      yapabileceğinin  farkına  varır  ve  bede-  her parçasına büyük bir dikkatle yaklaş-  konu birliği oluşturulması önemlidir. Be-
                                                                      ninin  olanaklarını  öğrenir.  Bedeninin   mayı  ve  bilinçli  eylemlerde  bulunmayı   deni kullanarak ifade olanaklarını geliştir-
                                                                      olanaklarını  fark  eden  birey,  duygu  ve   gerektirir.  Bedenle  bir  konu  üzerinde   mek öğrencinin resimsel olanı bedeniyle
                                                                      düşüncelerini  samimi  bir  şekilde  be-  çalışmak  çocuğun  algısını  geliştirecek   ifade etmesine ve bu bağlamda gözlem
                                                                      deniyle  karşısındakilere  aktarabilir.  Be-  ve  başkalarının  bedenlerini,  bedensel   gücünü  geliştirmesine  katkıda  buluna-
                                                                      denin  olanakları  hareket,  ses,  duygu,   ifade biçimlerini algılamasını kolaylaştı-  caktır. Beden ve ifade aynı zamanda öğ-
                                                                      duruş,  düşünce,  imgelem,  nefes  ve   racaktır.  Bedenle yapılan  oyun  ve alış-  rencinin imgelem gücünü somutlaştıra-
                                                                      duyulardan  oluşur.  Alıştırmalar  bireyin   tırmalarda  dengeyi  sağlamak,  bedeni   cak bir alandır. Öğretmen bedene dayalı
                                                                      duyularının farkına varması, duyguların   kontrollü  kullanmak  gerekir.  Alıştırma-  alıştırmaları, anlam yükleme, öykü oluş-
                                                                      imgelem ve hayal gücüyle bedenin ola-  lar normal, hızlı ve yavaş tempoda yapı-  turma ve oynamaya kadar ilerletebilir.
                                                                      naklarını kullanarak forma dönüştürül-  lır. Donuk imge ve duygu alıştırmaların-
                     60                                                                                    61
                                                                              Ünitelerde yer alan konu
                  Sayfa numaralarını gösterir.
                                                                                başlıklarını gösterir.
                                                                  GÖRSEL 61: Shutterstock, yağlı boya tekniği
                                           5.1. Duyu Alıştırmaları
                                         İletişim denilince akla ilk gelen ko-  Dramada  duyu  alıştırmaları,  beş   yerek farkındalık düzeyini artırmasında
                                        nuşmak olsa da bireyin çevresiyle kur-  duyunun harekete geçirilmesini amaç-  duyu alıştırmaları önemli  yer tutmak-
                                        duğu iletişimde en önemli faktör duyu-  lar. Birey görme, dokunma, işitme, kok-  tadır.
                                        larıdır.     lama  gibi  duyu  alıştırmalarıyla,  duyu   Eğitimde bütün duyulara hitap eden
                                         Duyularımız  çevremizde  var  olan   organlarını  etkili  kullanarak  yalnızca   öğrenme yöntemleriyle etkili öğrenme
                                        canlı  cansız  varlıkları  duyumsayıp  al-  sözlü  olarak  değil,  bedeni  aracılığıyla   sağlandığı bilinmektedir.
                                        gılamamızı  sağlar.  Çevremizde  olup   iletişim ve etkileşim kurmayı geliştirir.   Duyularını etkili kullanan bireyin algı-
                                        bitenleri  anlamak,  yorumlayarak  yeni   Günlük  yaşamda  insanlar  çoğun-  ları açık olur ve çevresinde olup bitenlere
                                        durumlara uyarlayabilmek için önce al-  lukla  görme  duyusu  ile  hareket  eder.   karşı kendine özgü tepkiler verir. Ayrıca
                                        gılayabilmemiz gerekir. Duyu organları-  Bu duyu devreden çıktığında diğer du-  bu alıştırmalar, bireyin farklı duyular yo-
                                        mız algımızın en temel aracıdır. Dramada   yular daha çok kullanılmaya başlar.   luyla  içinde  bulunduğu  çevrenin  ve  bu
                                        duyu  alıştırmaları  bireylerin  kendilerine,   Dramada;  bireyin  yaratıcılığının   çevrenin kendinde bıraktığı etkilerin far-
                                        kendi  bedenlerine,  grup  arkadaşlarına,   gelişmesinde,  çevresinde  olan  olayla-  kına varmasını da sağlamaktadır.
                                        çevreye, nesnelere, mekâna,  zamana dair   rı,  insanların  farklı  kişilik  yapılarını  ve
                                        algılarını, farkındalıklarını geliştirir.    nesnelerin yaşama etkilerini gözlemle-
                                           5.2. Ritim, Ses ve Devinim Alıştırmaları
                                         Bireyin doğduğu andan itibaren ken-  bedenimiz aynı zamanda ve uyum içinde
                                        dini  ifade  etmesine,  iletişim  kurmasına   çalışır.  Ritim-ses,  ritim-ses-devinim  do-
                                        olanak sağlayan araçlar sesi ve bedenidir.     ğaçlamalarında amaç imgelemi harekete
                                        Ses bedenin en temel olanaklarındandır.   geçirip var olandan yeni anlamlar üret-
                                        Seslerin düzenli aralıklarla tekrar edilme-  mektir. Ritmi kullanmanın en önemli yanı
                                        siyle  ritim  oluşur.    Drama  çalışmaların-  ritmi, sesi ve hareketi kullanarak yeni an-
                                        da  “ritim,  ses  ve  devinim  alıştırmaları”   lamlar üretmektir. Ritmi içselleştirmiş bir
                                        bedene  dayalı  oyun  ve  alıştırmalar,  rol   öğrenci, bu doğaçlamalarda bedenini de
                                        oyunları ve materyal oyunlarını da içinde   kullanarak bir anlatma biçemi de öğren-
                                        barındıran bir yapıya sahiptir. Bireyin öz-  miş olacaktır. Çünkü müzik ve ritim başlı
                                        gürce hareket etmesine, seslerle doğaç-  başına  yaşama  dair  olanın  anlatımında
                                        lama yapmasına olanak sağlanır.   önemli  bir  biçemdir.  Bu  aynı  zamanda
                                         Ritim alıştırmalarında bireyler kendi   ses,  ritim  ve  hareket  arasında  bir  ilişki
                                        beden  ritminden  başlayarak  çevresin-  kurularak imgelemi harekete geçiren bir
                                        de var olan ritimleri fark eder, algılar ve   çalışmadır.  Bu  doğaçlamayı  gerçekleşti-
                                        yorumlar.  Ritimler  basitten  karmaşığa   rebilmek için iyi bir grup dinamiğinin ve
                                        doğru verilir. Doğada var olan seslerden,   müziğe ilişkin bir birikimin sağlanmış ol-
                                        konuşma ve hareketlerimizden yola çıka-  ması gerekmektedir.
                                        rak doğal ritimler çalışılır. Doğal ritimler   Ritim ve devinim alıştırmaları birey-
                                        bedenin olanaklarıyla taklit edilir. Sözlere   lerin hareketin ritim ile bağlantısını fark
                                        dayalı ritimler notalara karşılık gelen he-  etmelerini,  bedensel  ifadelerini  geliştir-
                                        celerden oluşur.         melerini ve eş güdüm içinde hareket et-
                                         Ritim;  sesleri  dinlemeye,  hareketle   melerini amaçlar.
                                        ve sesle eşlik etmeye yöneltir. Bedenimi-  Ritim  alıştırmaları  bireyin  dikkatini
                                        zi kullanarak ritim tutar, dans ederiz. Mü-  geliştirirken eşlik etme, birlikte hareket
                                        ziğin  temeli  olan  ritimle  beş  duyumuz,   GÖRSEL 62: Shutterstock , yağlı boya tekniği  etme becerilerini de geliştirir.

                                                 72

                                         72
                        Ünitelerde yer alan konuların                Ünitelerde yer alan görsellerin
                         başlık numaralarını gösterir.                 künye bilgilerini gösterir.
               10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16