Page 117 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 117
6. KLASİK BATI MÜZİĞİNDE DÖNEMLER-III KLASİK DÖNEM
Hazırlık 1. Klasik Dönem’e ait gitar eserlerini dinleyerek bunların sizde uyandırdığı
Çalışması duygu ve düşünceleri ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Klasik Dönem ve Barok Dönem’i karşılaştırarak aralarındaki benzerlik ve
farklılıkları ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
6.1. KLASİK DÖNEM
Müzik tarihinde, Johann Sebastian Bach’ın ölüm tarihi olan 1750 ile Ludwig
Görsel 6.1: Klasik Dönem van Beethoven (Ludvih fan Beytofın)’ın ölüm tarihi olan 1827 yılları arası-
Müziğini Anlatan Bir Tablo nı kapsayan döneme Klasik Dönem adı verilmiştir. Bu dönem, her alanda
bilinçlenme ve aydınlanma sürecinin de başlangıcı olarak kabul edilebilir.
Söz konusu süreçte, “Kişi soylu olduğu için değil, insan olduğu için değer-
lidir.” görüşü benimsenmiştir. Buna bağlı olarak önceleri soyluların sipariş
ve istekleri doğrultusunda üretilen sanat eserleri, artık halk için üretilmeye
başlanmıştır. Bu dönemde müzik dernekleri kurulmuştur. Dernekler, konser
salonları kiralayıp konserler düzenleyerek bestecileri halkla buluşturmuşlar-
dır. Sanatçılar, halk konserleri için eserler bestelerken öncelikle duygularını
yansıtmayı amaçlamış, zarafetin ve içtenliğin ön planda olmasına özen gös-
termişlerdir. Barok Dönem sanatındaki abartı, Klasik Dönem’de yerini sade-
liğe ve içtenliğe bırakmıştır. Müzikte karşılaşılan aşırı süslemeler ve armoni-
deki karmaşıklık yerine, daha sade ve daha kolay anlaşılır bir anlatım tercih
edilmiştir. Sanatçılar asıl önemli olanın; herkesin anlayabileceği, paylaşabi-
leceği duyguları en iyi şekilde ifade eden yalın bir anlatım olduğu görüşünde
birleşmişlerdir.
Dönemin müzikal gelişmeleri şu şekilde özetlenebilir:
• Sonat, Klasik Dönem’in en önemli biçimlerinden birisi hâline gelmiştir.
• Barok Dönem’in önemli biçimlerinden biri olan süit, giderek yerini senfoni-
ye bırakmıştır.
• Orkestrasyon daha da gelişmiş, Barok Dönem’de üç bölümlü olarak kul-
lanılan senfoni, bu dönemde dört bölümlü olarak önemli bir biçim hâline
gelmiştir.
• Konçerto ve oda müziği büyük gelişme göstermiştir.
• Çalgı müziği, vokal müziğin önüne geçmiştir.
• Duyguların ifadesinin ön plana çıkması, çalgılarda nüans zenginliği ve tını
çeşitliliği arayışını doğurmuştur. Güçlü bir tınıya sahip olmasına karşın is-
tenilen nüansları yapmaya uygun olmayan klavsen, yerini nüans elde ede-
bilecek bir sisteme sahip olan piyanoya bırakmıştır.
Klasik Dönem’de Kullanılan Müzik Formları
Önceki dönemlerde ortaya çıkan hemen her müzik formunda yeni eserler
Klasik Dönem’in özelliklerine göre yazılmıştır. Sonat, konçerto, menuet gibi
formlar gelişerek, Klasik Dönem bestecilerinin ifade olanaklarını zenginleş-
tiren ve güçlendiren bir anlatım alanına dönüşmüştür. Bu formların yanı sıra
ortaya çıkan yeni formlar şunlardır:
Klasik Batı Müziğinde Dönemler-III Klasik Dönem 116

