Page 117 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR | 11
P. 117

6. KLASİK BATI MÜZİĞİNDE DÖNEMLER-III KLASİK DÖNEM




                       Hazırlık      1. Klasik  Dönem’e  ait  gitar  eserlerini  dinleyerek  bunların  sizde  uyandırdığı
                    Çalışması           duygu ve düşünceleri ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                     2. Klasik Dönem ve Barok Dönem’i karşılaştırarak aralarındaki benzerlik ve
                                        farklılıkları ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.





                                     6.1. KLASİK DÖNEM


                                     Müzik tarihinde, Johann Sebastian Bach’ın ölüm tarihi olan 1750 ile Ludwig
              Görsel 6.1: Klasik Dönem   van  Beethoven  (Ludvih  fan  Beytofın)’ın  ölüm  tarihi  olan  1827  yılları  arası-
              Müziğini Anlatan Bir Tablo  nı  kapsayan  döneme  Klasik  Dönem  adı  verilmiştir.  Bu  dönem,  her  alanda
                                     bilinçlenme  ve  aydınlanma  sürecinin  de  başlangıcı  olarak  kabul  edilebilir.
                                     Söz konusu süreçte, “Kişi soylu olduğu için değil, insan olduğu için değer-
                                     lidir.” görüşü benimsenmiştir. Buna bağlı olarak önceleri soyluların sipariş
                                     ve istekleri doğrultusunda üretilen sanat eserleri, artık halk için üretilmeye
                                     başlanmıştır. Bu dönemde müzik dernekleri kurulmuştur. Dernekler, konser
                                     salonları kiralayıp konserler düzenleyerek bestecileri halkla buluşturmuşlar-
                                     dır. Sanatçılar, halk konserleri için eserler bestelerken öncelikle duygularını
                                     yansıtmayı amaçlamış, zarafetin ve içtenliğin ön planda olmasına özen gös-
                                     termişlerdir. Barok Dönem sanatındaki abartı, Klasik Dönem’de yerini sade-
                                     liğe ve içtenliğe bırakmıştır. Müzikte karşılaşılan aşırı süslemeler ve armoni-
                                     deki karmaşıklık yerine, daha sade ve daha kolay anlaşılır bir anlatım tercih
                                     edilmiştir. Sanatçılar asıl önemli olanın; herkesin anlayabileceği, paylaşabi-
                                     leceği duyguları en iyi şekilde ifade eden yalın bir anlatım olduğu görüşünde
                                     birleşmişlerdir.
                                     Dönemin müzikal gelişmeleri şu şekilde özetlenebilir:

                                     • Sonat, Klasik Dönem’in en önemli biçimlerinden birisi hâline gelmiştir.

                                     • Barok Dönem’in önemli biçimlerinden biri olan süit, giderek yerini senfoni-
                                       ye bırakmıştır.

                                     • Orkestrasyon daha da gelişmiş, Barok Dönem’de üç bölümlü olarak kul-
                                       lanılan senfoni, bu dönemde dört bölümlü olarak önemli bir biçim hâline
                                       gelmiştir.
                                     • Konçerto ve oda müziği büyük gelişme göstermiştir.

                                     • Çalgı müziği, vokal müziğin önüne geçmiştir.
                                     • Duyguların ifadesinin ön plana çıkması, çalgılarda nüans zenginliği ve tını
                                       çeşitliliği arayışını doğurmuştur. Güçlü bir tınıya sahip olmasına karşın is-
                                       tenilen nüansları yapmaya uygun olmayan klavsen, yerini nüans elde ede-
                                       bilecek bir sisteme sahip olan piyanoya bırakmıştır.

                                     Klasik Dönem’de Kullanılan Müzik Formları

                                     Önceki  dönemlerde  ortaya  çıkan  hemen  her  müzik  formunda  yeni  eserler
                                     Klasik Dönem’in özelliklerine göre yazılmıştır. Sonat, konçerto, menuet gibi
                                     formlar gelişerek, Klasik Dönem bestecilerinin ifade olanaklarını zenginleş-
                                     tiren ve güçlendiren bir anlatım alanına dönüşmüştür. Bu formların yanı sıra
                                     ortaya çıkan yeni formlar şunlardır:






       Klasik Batı Müziğinde Dönemler-III Klasik Dönem 116
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122