Page 17 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 17
BİLGİ KUTUCUĞU
Kaya resimlerindeki kolları gökyüzüne açılmış insan figürleri tek Tanrı inancı ve boğa kül-
türüne dayanır. Bu, Tanrıya'ya yönelişin, yakarışın ifadesidir (Görsel 1.6). Bu şekil aynı zamanda
Türklerin ilk tamgalarından olan oğ (uw, ow) tamgasını oluşturur.
Oğ tamgası, kaya resimlerinden başka, kilimlerde ve danslarda da görülür. Arkeolojik bulgu-
lar, bu sembolün tarih boyunca dans figürü olduğunu yansıtır. Aynı figür, günümüzde özellikle
zeybek ve karşılamada da görülür (Görsel 1.7).
Görsel 1.6 Görsel 1.7
Orta Asya Kaya Resimlerinden Dokuma, Kaya Resmi ve Halk
(Petroglif) Figür Örneği Dansları İcra Eden Figürlerin
İlişkisi
1.3. Halk Danslarının Sınıflandırılması ve
Bölgelere Göre Dağılımı
1.3.1. Halk Danslarının Sınıflandırılması
Yurdumuz halk dansları açısından zengin ve
köklü bir yapıya sahiptir. Oyun çeşitliliği bakımın-
dan dünya üzerindeki en zengin ülkelerden biridir.
Her yöresinde farklı oyunlara, giysilere ve müziklere
rastlanması bu alandaki zenginliğin bir göstergesidir.
Figürlerin ritimlerin ve kıyafetlerin farklı anlamları
vardır (Görsel 1.8).
Anadolu'da bulunan deniz, ırmak ve dağ gibi
coğrafi şekiller ve buraya özgü canlı türleri oyunlara
adlarını vermiştir. Bunlar oyunların temposunu, rit-
mini ve hareket tarzını etkilemiştir. Örneğin Silifke
yöresi “Keklik” dansı, kekliklerin sekme hareketin-
den esinlenmiştir. “Yayla Yolları” dansı, yayla göçü-
Görsel 1.8 nü ve yaylacılığın zorluklarını anlatarak kendi içinde
Halk Danslarında Ritim, hızlı ve yavaş bölümlerden oluşmuştur.
Figür ve Kıyafet İlişkisi
16