Page 17 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 17

BİLGİ KUTUCUĞU


               Kaya resimlerindeki kolları gökyüzüne açılmış insan figürleri tek Tanrı inancı ve boğa kül-
           türüne dayanır. Bu, Tanrıya'ya yönelişin, yakarışın ifadesidir (Görsel 1.6). Bu şekil aynı zamanda
           Türklerin ilk tamgalarından olan oğ (uw, ow) tamgasını oluşturur.
               Oğ tamgası, kaya resimlerinden başka, kilimlerde ve danslarda da görülür. Arkeolojik bulgu-
           lar, bu sembolün tarih boyunca dans figürü olduğunu yansıtır. Aynı figür, günümüzde özellikle
           zeybek ve karşılamada da görülür (Görsel 1.7).

















                            Görsel 1.6                           Görsel 1.7
                  Orta  Asya  Kaya  Resimlerinden        Dokuma, Kaya Resmi ve Halk
                      (Petroglif) Figür Örneği           Dansları İcra Eden Figürlerin
                                                                   İlişkisi




                                        1.3. Halk Danslarının Sınıflandırılması ve
                                               Bölgelere Göre Dağılımı


                                        1.3.1. Halk Danslarının Sınıflandırılması


                                                          Yurdumuz halk dansları açısından zengin ve
                                                      köklü bir yapıya sahiptir. Oyun çeşitliliği bakımın-
                                                      dan dünya üzerindeki en zengin ülkelerden biridir.
                                                      Her yöresinde farklı oyunlara, giysilere ve müziklere
                                                      rastlanması bu alandaki zenginliğin bir göstergesidir.
                                                      Figürlerin ritimlerin ve kıyafetlerin farklı anlamları
                                                      vardır (Görsel 1.8).
                                                          Anadolu'da bulunan deniz, ırmak ve dağ gibi
                                                      coğrafi şekiller ve buraya özgü canlı türleri oyunlara
                                                      adlarını vermiştir. Bunlar oyunların temposunu, rit-
                                                      mini ve hareket tarzını etkilemiştir. Örneğin Silifke
                                                      yöresi “Keklik” dansı, kekliklerin sekme hareketin-
                                                      den esinlenmiştir. “Yayla Yolları” dansı, yayla göçü-
          Görsel 1.8                                  nü ve yaylacılığın zorluklarını anlatarak kendi içinde
          Halk Danslarında Ritim,                     hızlı ve yavaş bölümlerden oluşmuştur.
          Figür ve Kıyafet İlişkisi




       16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22