Page 92 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 92

BİLGİ KUTUCUĞU
    Hazırlık Soruları
                  Kaşık oyunlarının Orta Asya'da Hakanlar huzurunda oynanan ve "Hakan Oyunu" adı verilen
              bir versiyonu bulunur. Bu oyunda oyuncuların iki tabak ve iki kaşık kullandığı bilinmektedir. Kaşık
              oyunları kültürü günümüzde Türkistan ve Kuzey Afganistan'da Uygur kökenli Türk toplulukları
              arasında da yaşamaktadır. Ayrıca Girit adasında da bu oyunlar oynanmakta ve ritim aracı olarak
              Türkçe "kaşık" sözcüğü kullanılmaktadır.




            3.2.2. Kaşık Oyunlarının Oynanış Özellikleri
                Kaşık oyunları mizahi öğeler içeren aşk ve sevgi
            temalarını işleyen oyunlardır. Kaşık oyunlarında oyun-
            cular birbirine tutunmadan serbestçe oynarlar. Oyun-
            cuların ellerinde genellikle ikişer adet kaşık bulunur.
            Kaşıkların elde farklı duruşları olabilir ancak genellik-
            le sapları yukarı gelecek şekilde avuç içinde tutulur ve
            sırtları birbirine vuracak şekilde konumlandırılır. Ka-
            şıkların biri baş parmakla sabit tutulurken diğer kaşık
            yüzük ve orta parmak arasına geçirilerek dört parmakla
            kaşığın çukur kısmına bastırılır ve sabit kaşığa vurulur.
            Kaşıkların çalınışı bir ahenk oluşturur ve oyuna canlı-
            lık katar (Görsel 3.14). Bazı yörelerde kaşıklara püskül
            takılıp boyama yapılır.
                Kaşık oyunları genellikle türkülü oyunlar sınıfına
            girer ve 2/4, 4/4 zamanlı usullerde icra edilir. Bu oyun-                        Görsel 3.14
            lar hareketli, canlı ve ritimle ezginin birleştiği ahenkli oyunlardır.         Kaşık Oyunu
            Bazı oyunlarda 8/8, 9/16, 9/8 gibi karma zaman ölçüleri de kullanı-
            lır. Kaşık oyunlarına kabak kemane, sipsi, tırnak kemençe, dört telli
            kemençe, bağlama, cura, ut, cümbüş, klarnet, keman, kanun, koltuk
            davulu, darbuka, zilli maşa, tandır kaşık gibi çalgılar eşlik eder. Öl-
            çüsüz olarak söylenen türkü bölümlerinde serbest hareket yapılırken,
            nakarat bölümlerinde ortak hareketlere geçilir.
                                                                                   DÜŞÜNELİM
                Kaşık oyunları bireysel oyunlardır. Dolayısıyla oyuncular el
            ele tutuşmazlar. Oyunlar genellikle daire biçiminde veya karşılıklı    TARTIŞALIM
            olarak oynanır. Kollar genellikle omuz hizasına kadar kaldırılır ve   Konya ve Çankırı kaşık oyun-
            sekerken yarım daire şeklinde hareket ettirilir. Oyuncu sayısında bir   larını  ulaşabildiğiniz  dijital
            sınırlama yoktur ve genellikle karşılıklı çiftler halinde oynanır. Oyun   ortamlardan  izleyerek  oyu-
            ritmine göre kaşık çalarak oynamak büyük bir beceri gerektirir. Oyu-  nun  figür  ve  kıyafetlerini
            nun en belirgin özelliği oynayanların beceri ve yeteneklerine dayalı   inceleyiniz.  Daha  sonra  bu
            bir oyun olmasıdır. Herkesin kendine özgü figürleri vardır. Oyun   oyunların figür ve motiflerini
            yavaş bir tempoda başlar ve zamanla hızlanır. Sazlar ve kaşıklar çal-  karşılaştırarak düşüncelerini-
            maya başladığında oyuncular müziğe uyumlu olarak topuklarını vu-  zi arkadaşlarınızla tartışınız.
            rurlar, küçük adımlarla yürürler ve yan hareketlerle oyuna başlarlar.
            Oyunlar kıvrak, hareketli ve canlıdır. Sekmeler, çökmeler, dönüşler
            ve kol ve bacak hareketleri oyun figürlerini oluşturur.


                                                                                                        91
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97