Page 98 - HALK DANSLARI VE MÜZİKLERİI |
P. 98

3.2.3. Kaşık Oyunlarına Eşlik Eden Çalgılar

                Ut
                Ut sazı çok eski zamanlardan beri Doğu kültüründe kullanılan
            bir çalgıdır (Görsel 3.20). Büyük Türk bilgini Farabi ut hakkında hem
            bilgiler vermiş hem de o döneme kadar dört telli olan uda beşinci
            teli de ekleyerek bu çalgıyı geliştirmiştir. Daha sonra uda altıncı tel
            de eklenmiştir. Ut sazı, icrada bas frekansları doldurduğu için Türk
            müziğinde daima önemli bir yere sahip olmuştur. Safiyüddin Abdül-
            mümin Urmevi, XIII. yüzyılda ses sistemini ut üzerinde göstermiş ve
            eserlerinde bu enstrümanın önemlini vurgulamıştır.

                Udun tekne kısmı çeşitli ağaçlardan dilimler şekilinde birleşti-
            rilerek yapılır. Teknesi armudi bir görünüme sahiptir. Göğüs kısmı
            genellikle ladin ağacından olup az da olsa farklı ağaçlar kullanılır.
            Teller arası tam 4’lü olarak akortlanır. Udun diğer kısımları sap, baş
            eşik, alt eşik, burguluk ve burgulardan oluşur. Eskiden kiriş ve ipek
            tel kullanılırken günümüzde naylon ya da ipek üzerine bakır veya
            gümüş sarılarak üretilen teller kullanılmaktadır. Mızraplar önceleri
            kartal kanadından yapılırken günümüzde plastikten yapılmaktadır.                 Görsel 3.20
            Udun ses sahası yaklaşık 3,5 oktavdır ve çeşitli yörelerde halk oyun-                    Ut
            larına eşlik etmek için kullanılır.


                Cümbüş

                Cümbüş Türk müziğine özgü telli bir çalgıdır (Görsel 3.21). İs-
            tanbul'da Zeynel Abidin Cümbüş tarafından XX. yüzyılın başlarında
            geliştirilmiştir. Yuvarlak olan gövdenin ön kısmı kalın bir deri veya
            film ile kaplanır. Klavyesi perdesizdir ve mızrapla çalınır. Mandolin
            ve gitar gibi metal burgulara sahiptir. Gövdesi metalden yapılmıştır.
            Teller arası ut sazında olduğu gibi tam 4’lü olarak akortlanır. Günü-
            müzde standart cümbüş, saz cümbüş, cura saz cümbüş, gitar cüm-
            büş, mando cümbüş, yay ile çalınan yaylı tambur cümbüş, kısa saplı
            cümbüş gibi modelleri üretilmektedir.


                Kanun
                Çok eski zamanlardan beri kanun sazının yapısıyla büyük ben-
            zerlikler taşıyan enstrümanların varlığı bilinmektedir. İcadıyla ilgili
            çeşitli rivayetler olsa da net bir bilgi bulunmamaktadır. Genel an-              Görsel 3.21
            lamda dörtgen bir çerçevenin içine tellerin gerilmesiyle oluşturulan               Cümbüş
            bir enstrümandır. Kanunun dörtgen yapıya sahip olmasından dolayı
            bir Sümer çalgısı olan “lir”e dayandırılır. Her toplumda farklı şekil-
            lerde ve farklı çalım teknikleriyle karşımıza çıkar. Türk müziğinde
            kullanılan şeklinde XIX. yüzyıla kadar mandal olarak isimlendirilen
            metal aksam bulunmamaktaydı. Bu nedenle Türk müziği icrasına
            uygun olmadığı için az tercih edilmekteydi.  XIX. yüzyıl icracıların-
            dan olan Kanuni Hacı Arif Bey, kanun sazına günümüzde mandal
            olarak isimlendirdiğimiz bazı metal parçalar ekleyerek kanunun


                                                                                                        97
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103