Page 10 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 10
KİTABIN TANITIMI
Ünite kapaklarını gösterir.
1.ÜNİTE
1.ÜNİTE Ünite numarasını gösterir.
İNSAN, MÜZİK,
KÜLTÜR VE Ünite adını gösterir.
MEDENİYET
Kavramlar ................ Ünite Konuları
Ünite ile ilgili öğrenilmesi Müzik 1.1. Kavram Olarak Müzik Ünitede yer alan konu
................
1.2. Müzik Her Zaman Vardı
Müzik Kültürü
hedeflenen kavram ve Müzik Tarihi 1.3. Kavram Olarak Kültür başlıklarını gösterir.
1.4. İnsan ve Kültür İlişkisi
Kültür
terimleri gösterir. Medeniyet 1.5. Kültürün Etki Alanları
1.6. Müzik ve Kültür İlişkisi
1.7. Müzik, Kültür ve Medeniyet İlişkisi
1. ünite karekodudur.
1.8. Türk Kültüründe Müziğin Yeri
1. ünite tanıtım sunusu karekodudur.
11
Karekod okuyucu ile taratılarak re- Karekod okuyucu ile taratılarak dijital
sim, video, ses kayıtları, soru ve çö- ortamda ünite tanıtımına ulaşılır.
zümleri vb. ilave
kaynaklara ulaşabileceğiniz karekod.
İşlenecek konu adlarını gösterir.
1. ÜNİTE İNSAN, MÜZİK, KÜLTÜR VE MEDENİYET
ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
• Bir kişiden bahsederken “çok kültürlü biri” denildiğinde kastedilen nedir? Yeni bilgilerin öğrenilmesi
• Dinlediğiniz müzikle kültürel birikiminiz arasındaki ilişkiyi yorumlayınız.
• Sizce medeni olmak ne demektir? amacıyla ön bilgilerin hare-
1.1. KAVRAM OLARAK MÜZİK
Müzik: Sözel dille karşılaştırıldığında müzikal dilin en karakteristik özelliklerinden biri, tercü- kete geçirilmesini, konuyu
mesinin yapılamaz oluşudur. Notalar ve sesler sözcük değillerdir. Bu yüzden ne başka bir dile ne de
herhangi bir müzikal dile tercüme edilebilirler. Müzik, herkesin anlayabildiği eşsiz bir dildir. sezdirmeyi amaçlayan soru,
En belirgin ve genelgeçer tanıma göre müzik, tabiatta var olan ya da insan tarafından üretilmiş
seslerin, ritmik ve melodik kompozisyonlar oluşturularak belli bir estetik algı doğrultusunda anlamlı etkinlik vb. çalışmaları kapsar.
hâle getirilmesidir. Bir ses öbeğinin müzik mi yoksa gürültü mü olduğunu ayıran bazı kriterler vardır.
Bu kriterler sayesinde, orta-
ya çıkan ses öbeğinin mü-
zik olup olmadığına karar
verilebilir. Müzik teriminin
etimolojisine baktığımızda
kelimenin ilk defa eski Yu-
nan’da kullanılmaya başlan-
dığı görülmektedir. “Moúsa”
(ilham perisi) kelimesine “ik”
eki gelmiş ve kelime “mou-
sik”e evrilmiştir.
Arapçada “musiki” hâlini
Görsel 1.1: Müzler ya da musalar olarak bilinen imgeler alan bu kullanım, Fransızca-
ya “musique” olarak geçmiştir. Her koşulda, “müzik” kelimesinin eski Yunan’da kullanılan “musa-
lar” ya da diğer adıyla “müzler” ifadesinden oluştuğu düşünülmektedir (Görsel 1.1). Müzler ya da
musalar olarak bilinen bu imgeler dokuz adet tanrıçadan oluşmakta ve bu tanrıçalar yaratıcılıkla
ilişkilendirilmektedir. Müzik her nasıl meydana gelmiş olursa olsun onu üreten toplumun bakış
açısı ve algısıyla paralel bir yapıya sahiptir. Daha analitik düşünen toplumlarda oldukça sistema-
tik bir biçime bürünen müzik, daha duygusal toplumlarda görece dokunaklı ve içli bir yapıya
dönüşmüştür.
Müzik Kültürü: Tarihsel olarak bakıldığında ilk müzikal bulgular, Almanya’nın güneyindeki
Svabya Alpleri bölgesinde bulunan Geibenklestörle mağarasında ortaya çıkmıştır. Oxford ve Tü-
bingen üniversitelerinden bir ekibin çalışmasıyla gün ışığına çıkan mamut dişi ve kuş kemiğinden
yapılmış flütler, M.Ö. 43.000 ile 42.000 yıllarına tarihlenen karbon yaşlarıyla bilinen en eski müzik
aletleridir. Bugünkü yaygın inanç, müziğin hikâyesinin oradan başladığı yönündedir (Görsel 1.2).
Görsel 1.2: Mamut dişi ve kuş kemiğinden yapılmış flüt
12
9