Page 35 - THM KORO 11 THM
P. 35

Okuma Metni




                                             YURDUMUZUN NAĞMELERİ

                 Hayatının önemli bir kısmını halk müziğini derlemeye ayırmış Macar bestecilerinden Bela Bartok ile
          görüşürken kendisinden Türkiye’de müziğin gelişme ve ilerlemesi için ne yapmak gerektiğini ve hangi yolları
          takip etmemiz gerektiğini sorduğum zaman üstattan şunları işitmiştim:
                 Bu hususta bir fikir ileri sürebilmek için öncelikle, ülkemizde müzikle ilgili yetkililerin fikirlerini
          bilmek gerekir.
                 1. Batı müziğinden tamamıyla ayrı kalmak veya
                 2. Batı müziği araçlarının yardımıyla millî müziğin geliştirilmesini mi istiyorlar?
                 Bundan birkaç sene önce Avrupa’da incelemelerde bulunan Hintli bir müziksever ile görüşmüştüm.
          Bu Hintli, gerek kendisinden ve gerek diğer arkadaşlarından ruhlarına yabancı bir müziğin memleketlerinde
          gelişmesi ve ilerlemesi için uğraşmayacaklarını söylüyorlardı. Bu tarz düşünce, müziğin gelişmesine ve iler-
          lemesine tamamen engeldir. Bilinen konular sürekli tekrar olacaktır. Yararlı
          tarafı olsa olsa bütün  dünyanın  hiç olmazsa müzik alanında Avrupalı-
          laşmasına  ve  dolayısıyla  monotonlaşmasına  engel  olmaktan  ibaret
          kalır. Batı müziği alındığı zaman eğer büyük dâhiler gelmezse (ki
          nadiren gelirler) yeni eserler uzun bir süre alelade taklit olur.
          Orta  kabiliyetler  başarılı  olsalar  bile  ulusal  ezgileri  bilimsel
          müzik kurallarına göre biraz süslemekten öteye gidemezler.
          Bundan 60-70 yıl önce bizde de bu böyle idi. Türkiye Batı’ya
          çok yakın olduğundan Batı müziğine ilgisiz kalamaz. Fakat
          ne yazık ki şehir musikisinin (Enderun Müziği) şimdiye kadar
          notaya alınmayan parçalarını kayıt ederek kurtarmak ge-
          reklidir. Gramofon veya fonograf bu hususta kullanılabilir.
          Düşüncemize göre Türk köylülerinin ağzına dolaşan hava-
          ların  toplanarak  basılması  çok  daha  önemlidir.  Eğer  yanıl-
          mıyorsam Türk aydın sınıfının müziği tıpkı lisanı gibi kuvvetli
          bir  şekilde  yabancı  etkisinde  kalmıştır.  Onun  için  büyük  ihtimalle  asıl Türk  müziğinin
          karakterini bu halk havalarında bulabiliriz. Bizde de durum böyle idi. Halk
          müziğimizin eski tarz eserleriyle hiç benzerlik göstermez. Sizin için
          asıl önemli olan Batı müziğinin bütün inceliklerini bilen birkaç kişi bu-
          lup Türkiye’de ve Türkiye için sanatçılar yetiştirmelerini sağlamak-
          tır. Gençlerin Avrupa’ya gönderilmesinden ziyade kendi vatanınızda
          Avrupa  terbiyesi  vermenin  çarelerini  arayınız.  Okulla  birlikte  vata-
          nınızda müzik için bir muhitin doğması çok önemlidir. Başlangıçta
          Türklerden yeterli miktarda üstat yoksa yabancılar alınmalıdır. Za-
          manında biz de böyle yaptık. Bir nesil sonra yabancılara da ihtiyaç
          kalmayacaktır. Batı müziği tekniği ve Türk müziği tarihini iyi bilen
          birkaç sanatçının halk müziğine dayanarak yeni bir müzik tarzı yarat-
          maları mümkündür. Herhalde Türk müziği geleneklerinin ve özellikle halk
          havalarının araştırması ve tespit edilmesi ihmal edilemez bir görevdir. Bunun ulusal
          olmaktan başka uluslararası bir önemi de vardır. Köylü havalarının araştırılması müziğin gelişmesinin birçok
          karanlık meselelerini aydınlatacaktır. Derlemecilerin notaları alabilmek için müziğin teknik bilgisine iyice
          vakıf olması ve beraberinde fonograf bulundurmaları şarttır. Yılmadan ve yorulmadan mümkün olduğunca
          medeniyetten uzak kalan köşeleri aramak gerekir.
                 Üstadın bu açıklamaları halk müziğini derlemenin önemini açıkça göstermektedir.


                                                                                  Seyfettin ASAF-Sezai ASAF
                                                          Yurdumuzun Nağmeleri adlı eserinden kısaltılmıştır.












          34    KORODA  SESİN KULLANIMI                                                                                                                                                                  KORODA  SESİN KULLANIMI
                                                                                                                                                                                                                        USULLER
                USULLER
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40