Page 39 - THM KORO 11 THM
P. 39
2.1.TÜRKÜLERDE TAVIR, ÜSLUP
Hazırlık Çalışması
1.Türk halk müziğinde tavır ve üslup kavramları ne ifade etmektedir?
2.Tavır ve üslubun Türk halk müziğine ne gibi katkıları olabilir?
3.Tavır ve üslup özelliklerini yansıtan türkü örneklerini dinleyiniz.
Araştıralım
1.Yörelere göre ne gibi tavır çeşitleri olabileceğini araştırınız.
2.Tavır ve üslup özelliklerini belirgin biçimde yansıtacak örnek kayıtlar bulunuz ve dinleyiniz.
Görsel 2.1: TRT Ankara Radyosu Türk Halk Müziği Korosu
TÜRKÜLERDE TAVIR, ÜSLUP
Tavır ve üslup kavramları çoğunlukla eş anlamlı görülmekte ve yol, yordam, yöntem, öbek, tarz, bi-
çem, yorum, ekol gibi kavramlarla birlikte anılmaktadır.
Tavır, enstrümanın çalış tekniğinden söyleme tekniğine kadar bir yörenin bütün inceliklerini karşılayan
bir kavramdır. Ancak halk türkülerinin etkin enstrümanı olan bağlama açısından kullanıldığında, çalınan tür-
künün icrası için kullanılan tüm teknikleri ifade eder. Bağlama için tavır daha çok “tezene”nin çalış tekniğiyle
ilgilidir.
Tavırlı çalış, ezgiye aynı zamanda bir ritim öğesinin katılmasını sağlar. Tavırlı çalış tekniği, belirli bir
yöre müziğini çalmada ustalaşan müzisyenlerin kullandıkları tekniklerin benimsenmesi yoluyla yaygınlaşmıştır.
Geleneksel halk türkülerine bakıldığında belirli bir yöreye ait türkülerin diğer sanatçılar tarafından benimsen-
mesi yoluyla aynı mızrap vuruşlarıyla çalındığı hemen fark edilecektir. Bu anlamda, bağlamadan söz edildiğin-
de akla ilk gelen Arif Sağ, Talip Özkan, Nida Tüfekçi, Neşet Ertaş gibi ustaların farklı yörelere ait ezgileri çalış
teknikleri de yöre tavırları hakkında yeterince bilgi verecek niteliktedir.
38 TÜRKÜLERDE YÖRESEL ÖZELLİKLER TÜRKÜLERDE YÖRESEL ÖZELLİKLER