Page 40 - THM KORO 11 THM
P. 40
Bir yörenin müzikteki icra biçimi kastedilerek mesela Yozgat söz konusu olduğunda “Yozgat Tavrı” veya
“Yozgat Tezenesi” şeklinde ifadeler kullanılır. Kırşehirli Neşet Ertaş ile babası Muharrem Ertaş’ın tarzı farklıdır.
Ancak bütün Kırşehir yöresinin kendine has bir çalma ve söyleme şekli vardır. Üslup yaygın olarak ferdî, kişisel
tutum davranış ve tarzı; tavır ise yöresel veya bölgesel tarzı yansıtmaktadır. Bu durumda Neşet Ertaş’ın çalma
ve söyleme tarzına “Neşet Ertaş Üslubu”, belirli bir karakteristiğe sahip olan Kırşehir’e özgü çalma söyleme
tarzına ise “Kırşehir Tavrı” diyebiliriz.
Geleneksel Türk halk müziği türkülerinin icrasında kullanılan başlıca tavırlar şunlardır:
1. Zeybek Tavrı 5. Silifke Tavrı 9. Karadeniz Tavrı
2. Sürmeli Tavrı (Yozgat Tavrı) 6. Ankara Tavrı 10. Rumeli Tavrı
3. Kayseri Tavrı 7. Azeri Tavrı 11. Karşılama Tavrı
4. Konya Tavrı 8. Aşıklama Tavrı 12. Teke Tavrı
1. Dikkat Çekme
Tavır ve üslup kavramlarının iyi anlaşılması için çok sayıda örnek kaydın dinlenmesi gerekir.
1. Etkinlik
Tavır ve üslup kavramlarını açıklayınız.
2. Etkinlik
Tavır ve üslup özelliklerini belirgin biçimde yansıtan örnek kayıtları sınıf ortamına getirerek arkadaş-
larınızla birlikte dinleyiniz, izleyiniz.
3. Etkinlik
Verilen örnek türküleri tavır özelliklerine dikkat ederek seslendiriniz.
BAŞIMDA ALTIN TACIM
(HALAY)
Yöresi : Kırşehir Derleyen : Nida Tüfekçi
Kaynak Kişi: Muharrem Ertaş Notaya Alan: Nida Tüfekçi
TÜRKÜLERDE YÖRESEL ÖZELLİKLER TÜRKÜLERDE YÖRESEL ÖZELLİKLER 39