Page 113 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 113

MAKAMSAL MÜZİK



            5.  Derece: Dizi bir beşli ve dörtlüden meydana geldiği takdirde 5. derece güçlü adını alır. Durak perdesin-
                den sonraki en önemli perdedir. Örnek verecek olursak;








             &
                                                                                           


                    Durak                                  Güçlü                         Tiz durak




            6.  Derece: Güçlü üstü olarak adlandırılır. Önemli bir işlevi yoktur.
            7.  Derece: Geleneksel Türk sanat müziğinde eser mutlak suretle 1. derecede biter. 7.     derecenin bir oktav
                pestindeki derece yeden işlevine sahiptir.
            8.  Derece: Makamın tiz durağıdır. İnici seyir özelliğine sahip makamlarda 1. derece güçlü işlevine sahiptir.
                Yeden: Geleneksel Türk sanat müziğinde karar perdesinin altında bulunan perdenin adıdır. Yalnız
            geleneksel sanat müziğindeki perde anlayışında 4,5 komalık bir aralık olmadığı için durak ile yeden arası
            4 komadır. O hâlde geleneksel sanat müziğinde yedenler; yarım yeden (4 ya da 5 koma) ve tam yeden (9
            koma) olarak ikiye ayrılır.











                        &         _                             &
                                                  4 Koma                                   9 Koma











                Makam: Bir dizide belirli ses veya sesleri güçlendirerek oluşturulan ezgi veya ezgileri durak perde-
            sinde “karar” bitirme sonucu oluşan duygudur. Örnek verecek olursak;









              &    _
                                                                                          


                      Yeden Durak sesi                       Güçlendirilen ses           Tiz durak






                                                                                                            111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118