Page 113 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 113
MAKAMSAL MÜZİK
5. Derece: Dizi bir beşli ve dörtlüden meydana geldiği takdirde 5. derece güçlü adını alır. Durak perdesin-
den sonraki en önemli perdedir. Örnek verecek olursak;
&
Durak Güçlü Tiz durak
6. Derece: Güçlü üstü olarak adlandırılır. Önemli bir işlevi yoktur.
7. Derece: Geleneksel Türk sanat müziğinde eser mutlak suretle 1. derecede biter. 7. derecenin bir oktav
pestindeki derece yeden işlevine sahiptir.
8. Derece: Makamın tiz durağıdır. İnici seyir özelliğine sahip makamlarda 1. derece güçlü işlevine sahiptir.
Yeden: Geleneksel Türk sanat müziğinde karar perdesinin altında bulunan perdenin adıdır. Yalnız
geleneksel sanat müziğindeki perde anlayışında 4,5 komalık bir aralık olmadığı için durak ile yeden arası
4 komadır. O hâlde geleneksel sanat müziğinde yedenler; yarım yeden (4 ya da 5 koma) ve tam yeden (9
koma) olarak ikiye ayrılır.
& _ &
4 Koma 9 Koma
Makam: Bir dizide belirli ses veya sesleri güçlendirerek oluşturulan ezgi veya ezgileri durak perde-
sinde “karar” bitirme sonucu oluşan duygudur. Örnek verecek olursak;
& _
Yeden Durak sesi Güçlendirilen ses Tiz durak
111