Page 118 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 118

MAKAMSAL MÜZİK


                                          4.6. BUSELİK MAKAMI



                   Durak: Dügâh perdesidir.
                   Güçlü: Hüseyni perdesidir.
                   Seyri: Çıkıcı, bazen inici-çıkıcıdır.
                   Yeden: Nim zirgüle perdesidir.
                   Dizi: İki türlü dizi kullanılmıştır.

                       A) Buselik 5’lisi + Kürdi 4’lüsü





                &





                       B) Buselik 5’lisi + Hicaz 4’lüsü





                &                                                                       _





                   Seslerin Türk Müziğindeki Adları: Dügah, buselik, çargâh, neva, hüseyni, acem, gerdaniye,
               muhayyer.
                   Donanım: Donanıma bir şey yazılmaz.
                   Seyir: Makamın seyrine genellikle rast perdesindeki çargâh 4’lüsü ile girilir. Dügâh perdesinde buselik
               5’lisi gösterildikten sonra, hüseyni perdesi üzerindeki kürdi 4’lüsü ve hicaz 4’lüsü gösterilerek yarım kalış
               yapılır ve ardından dügâh perdesinde buselik beşlisi ile karar verilerek makamın dizisi tamamlanır, daha son-
               ra makamın geleneksel seyrine uygun olarak nevada hicaz ve çargâhta nikriz çeşnili asma kalışlar göste-
               rilir. Tekrar buselik makamı dizisine dönülür ve makam kısaca gösterildikten sonra yedenli tam karar verilir.
               Geleneksel eserlerde güçlü üzerinde uşşaklı asma kalışlar yapılmaktadır.


              Seyir Örneği


                                                                                     .
                &                                 _              .      _







                                                                                                _

                &





                &                                                                               _





         116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123