Page 120 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 120

MAKAMSAL MÜZİK




                                          4.7.  KÜRDİ MAKAMI



                   Durak: Dügâh perdesidir.
                   Güçlü: Neva perdesidir.
                   Seyri: Çıkıcı-inicidir.
                   Yeden: Rast perdesidir.
                   Dizi: Kürdî 4'lüsü + buselik 5'lisinden oluşmuştur.








                &






                   Seslerin Türk Müziğindeki Adları: Dügâh, kürdi, çargâh, neva, hüseyni, acem, gerdaniye,
               muhayyer.
                   Donanım: Si bemol (   ) kürdî perdesi donanıma yazılır.
                   Genişlemesi: Durak üstündeki kürdî 4'lüsü simetrik olarak muhayyer perdesine aktarılır.
                   Seyir: Makamın seyrine güçlü perdesi olan dügâh perdesindeki kürdi dörtlüsü gösterilerek baş-
               lanır. Ardından neva perdesinde buselik beşlisi ile yarım kalış yapılarak makamın dizisi tamamlanır.
               Dügâh perdesindeki kürdi dörtlüsü muhayyer perdesine simetrik olarak aktarıldıktan sonra makamın
               geleneksel seyrine uygun olarak çargâh ve rastta buselik çeşnili asma kalışlarının ardından kürdi ma-
               kamı seyri tamamlanır. Kürdi makamı seyri esnasında özellikle karara doğru gidilirken rast perdesinde-
               ki buselik çeşnisi sıkça kullanılmıştır ki bu da buselik makamının rast perdesindeki şeddi olan nihavend
               makamı dizisi olarak adlandırılır. Bunu yaparken de hüseyni perdesi yerine nim hisar perdesi kullanılır.



              Seyir Örneği






                &






                &






                &











         118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125