Page 116 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 116
MAKAMSAL MÜZİK
4.5. ÇARGÂH MAKAMI
Durak: Kaba çargâh veya çargâh perdesidir.
Güçlü: Rast veya gerdaniye perdesidir.
Seyri: Çıkıcıdır.
Yeden: Kaba buselik veya buselik perdesidir.
Dizi: Çargâh 5’lisi + çargâh 4’lüsünden oluşmuştur.
&
Seslerin Türk Müziğindeki Adları: Kaba çargâh, yegâh, hüseyni aşiran, acemaşiran, rast,
dügâh, buselik, çargâh
Donanım: Donanıma bir şey yazılmaz.
Seyir: Kaba çargâh veya çargâh civarından seyire başlanır. Burada çargâh 5’lisi seslerinde dolaşılır.
Daha sonra rast perdesinde yarım kalış yapılır. Rast üzerindeki çargâh 4’lüsü gösterilerek kaba çargâh
veya çargâh perdesinde yedenli veya yedensiz karar verilir.
Seyir Örneği
&
&
&
Genişlemesi: Dizinin iki oktavlık bir ses genişliği vardır. Tiz tarafta çargâh üzerinde genişler.
Şedleri: Rast perdesinde mahur makamı, acemaşiran perdesinde acemaşiran makamı.
114