Page 156 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 156

1936 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı kurulmuş ve 1937’den itibaren Millî Eğitim Bakanlığı Güzel
               Sanatlar Genel Müdürlüğünün desteğiyle 1952 yılına kadar düzenli bir şekilde derleme çalışmaları bu ku-
               rumda devam etmiştir. Ankara Devlet Konservatuvarı tarafından yapılan birinci derleme gezisi,  1     ğus-
               tos  ylül ayları içinde ya ılmış ve bir buçuk ay sürmüştür.  ıvas,  lazığ,  rzincan,  rzurum, Gümüşhane,
               Trabzon ve  ize illerinde derlemeler ya ılmıştır.  irinci müzik  olkloru araştırma gezisine  erid  lnar,  ecil
               K zım  kses,  lvi  emal  rkin,  alil  edii  önetken,  uza  er  arısözen ve teknisyen  ri   tikan iştirak
               etmişlerdir.  u gezide     halk türküsü ve havası to lanmıştır (Altınay, 2004: 121).
                   Ankara Devlet Konservatuvarı bünyesindeki ikinci araştırma gezisi ise 1938 yılında iki grup hâlinde
               yapılmış, birinci gruba Hasan Ferid Alnar, ikinci gruba ise Ulvi Cemal Erkin  başkanlık etmiştir.  1    de
               ya ılan bu geziye iki gru  halinde devam edilmiştir.  . tetkik grubu,  erid  lnar ın başkanlığında  Kütahya,
                 yon,  enizli,  ydın,  zmir,  anisa ve  alıkesir illerinde derlemeler ya mıştır. Gezi bir buçuk ay sürmüş-
               tür.  u gru   erid  lnar,  evat  emduh  ltar,  alil  edii  önetken,Tahsin  anguoğlu ve teknisyen  ıza
                etişen den ibaretti.  u gezide      arça halk türküsü ve oyun havası derlenmiştir   kinci gru   lvi  emal
                rkin in başkanlığında  urullah Taşkıran,  uza  er  arısözen ve Teknisyen  ri   tikan dan oluşmuştur.  u
               gru  da  oğu ve Güneydoğu  nadolu illerinden  alatya,  iyarbakır,  r a, Gaziante , Kahramanmaraş ve
                eyhan ı gezmiştir.  eyahat bir  buçuk ay sürmüş ve   1  arça halk türküsü ve havası derlenmiştir  (Altı-
               nay, 2004: 121).
                   1938 yılınada Ahmet Adnan Saygun, ‘Yedi Karadeniz Türküsü ve Bir Horon’ adıyla İstanbul Belediye
               Konservatuvarı bünyesinde bir derleme defteri daha yayımlamıştır. İstanbul Konservatuvarının 15. Defteri
               olarak neşrettiği bu defterde Doğu Karadeniz havalisine ait sekiz türkü  bulunmaktadır. Bu defterde Saygun,
               daha önceki derleme çalışmalarını ,incelemiş kendi f kirlerini yazmış ve izlediği yolu anlatmıştır. Saygun’un
               yayımladığı bu 15. Defter’de türkü sözlerinin yerel şiveye uygunluk göstermesi bakımından ilk kez harf erin
               okunuşları ile ilgili özel işaretler kullanılmıştır. Ayrıca türkülerin notasını yazarken koma değiştirici işaretleri-
               ni kullanarak türküleri la kararlı yazmıştır. Saygun, 15. Defter’deki yazısında 1000’e yakın türküyü de dikte
               yoluyla notaya aktardığından bahsetmektedir. Türk Beşleri bu çalışmalarıyla, yalnızca çok sesli çağdaş
               Türk müziği bestecileri için bir öncü değil, aynı zamanda Türk halk müziği derleme faaliyetlerinde de birer
               rehber olduklarını göstermişlerdir. Ayrıca yapılan derleme çalışmalarında elde edilen türkülerin zengin me-
               lodik ve ritmik yapılarını, çok sesli özgün eserlerinde kullanmış ve birçok türküyü çok sesli hâle getirerek
               zengin bir çok sesli halk türküsü dağarı oluşturulmasına önemli katkı sağlamışlardır (Görsel  .1).







































                                 Görsel  .1:  nadolu daki derle e  al ş alar nda ilk de a kay t
                                          i in kullan lan  iha lar ndan phono raph



         154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161