Page 18 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 18

TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ




                       SÖZLÜK
                       SÖZLÜK



                  Ahval             : Durumlar.                  Müessese              : Kuruluş.
                  Alakadar          : İlgili.                    Müsta’mel             : Kullanılmış.
                  Âlât              : Aletler.                   Mütâkere          : Ateşkes.
                  Asar              : Eserler.                   Müzâharet              : Arkadan yardım etmek,
                  Asır              : Yüzyıl.                                        korumak.
                  Âti               : Gelecek, gelen.            Nazar-ı itibar            : Önemsemek, önem vermek.
                  Cihet             : Yan, yön, taraf.           Neşretmek            : Yaymak, dağıtmak, saçmak.
                  Ehemmiyet           : Önem.                    Netayic           : İşlerin sonucu.
                  Harb-i Umûmî       : Birinci Dünya Savaşı.     Nezdinde             : Gözetiminde.
                  Hüviyet           : Kimlik,öz.                 Peyderpey             : Birbirinin ardısıra, yavaş
                  İ’tilâ            : Yukarı rütbelere erişme.                         yavaş.
                  İlhamat            : İlhamlar. Allah tarafından    Raptetmek             : Bir şeyi bir yere iliştirmek,
                                        kalbe gelen mânalar.                          tutturmak.
                  İrsal              : Gönderme, gönderilme,     Sual              : Soru.
                                        yollama.                 Tahlil            : Unsurlara ayırma, çözüm-
                  İzahat itası            : Açıklama yapmak.                           leme,  analiz.
                  Kadime            : Eski, öncesi bilinmeyen.   Tarih-i teşekkül     : Kuruluş tarihi.
                  Ma’tuf            : Yöneltilmiş.               Tasvir             : Anlatım.
                  Malumat           : Bilgi.                     Terakkiyat-ı musiki : Müzikteki  İlerlemeler.
                  Mazhar olmak       : İyi bir şeye ermek, ulaşmak,    Tertip etmek         : Düzenlemek.
                                     kavuşmak.                   Teşebbüs              : Bir işe girişmek. Bir işi ilk
                  Mecmua            : Dergi.                                           olarak  teklif etmek.
                  Menâkıb           : Menkıbeler,hayat hikayeleri.  Tetkikat                : İncelemeler.
                  Mevcudiyet           : Varolma durumu.         Umumi mütalâ       : Genel f kir
                  Mikdar-ı âzâ          : Üye sayısı.            Vakayii tesiri          : Olayların etkisi.
                  Muâvenet              : Yardım, yardım etme.   Vicdan-ı millî         : Doğruyu ve iyiyi yapma
                  Muhafaza etmek    : Korumak.                                       yükümünü  yükleyen bir
                  Mukayese              : Kaşılaştırma.                                millete ait içsel güç.
                  Musikişinas           : Müzikle uğraşan kimse.  Zât              : Kişi.





                   Anket üç yıl kadar sürer ve öğretmenler, Darülelhana yüz kadar nota ulaştırır. Bu notaların 85’i 1926
               yılında, iki cilt olarak “Anadolu Halk Şarkıları Külliyatı” adıyla yayınlanır.
                   Gramofonun Edison tarafından 1877 yılında icat edilmesi müzik araştırmacıları için de dönüm nokta-
               sıdır. Türkiye’ye getiriliş tarihi 1926 yılını bulmuştur. Bu yıldan itibaren gerçekleştirilen derleme gezilerinde
               kullanılmaya başlanmıştır. Alan çalışmalarında, elde edilen verilerin kayıt altına alınıp arşivlendirilmesi ve
               sınıf andırılması işi gramofon sayesinde kolaylaşmıştır.
                   Türkiye de resm  müzik  olitikaları 1    lu yıllarda şekillenmeye başlamıştır.   Kasım 1  1 tarihinde,
                ivas ta gerçekleştirilen   şıklar  ayramı  çok önemli bir organizasyondur.  hmet Kutsi Tecer,  uza  er
                arısözen ve  ivas  elediye  eisi  ikmet  şık  ey tara ından gerçekleştirilen bu etkinlik,  stanbul basını ve
                nadolu nun birçok yerinde ses getirmiş, sonrasında   şıklar  öleni ,   şıklar  enliği  adı altında  ek çok
               bölgede benzer etkinlikler düzenlenmiştir (Görsel 1. ) (Şenel, 2011: 52).
                   Cumhuriyet’in kuruluşu sonrasında “millî müzik oluşturma” çabaları hızlanmış, Ziya Gökalp önderliğin-
               de “Türkçülük” f kirlerinin etkisi ile Anadolu’da icra edilen halk müziği eserleri önem kazanmıştır. Gökalp’e
               göre;  halk  müziğini  to lamak,   atı  müziği  biçimlerine  göre  armonize  etmek  mill   müzik  oluşturmak  için
               gerekli  ormüldür.
                   Millî müzik oluşturma çalışmalarının başlangıcında Türk müziğinin kökeninin Orta Asya olduğu dü-
               şüncesi ve halk ezgilerinde Asyavârî “pentatonizm” (Yarım seslerin olmadığı beş tam sesten oluşan ses
               dizisidir.) izlerinin aranması f kri hâkimdir. Ahmet Adnan Saygun’un “Pentatonizm Türk’ün musikideki dam-
               gasıdır.” ve “Pentatonizm nerede varsa orada oturanlar Türk’tür.” tezini savunması ve bu konuyla ilgili ya-
               yımladığı eserleri dikkat çeker.




         16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23