Page 19 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM ) 11
P. 19

TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ































                                    Görsel 1. :  ş kl k  eleneğini s rd ren halk sanat  lar

                 u  olitika ve hede erle bağlantılı olarak 1    yılında,   . yüzyılın en önemli kom ozitörlerinden biri
            olan   la  artok,  nkara  alkevi tara ından Türkiye ye davet edilir.  artok un ülkemize gelişi, Türk müziği
            bilim adamlarında yeni u uklar açar ve ülke müzik  olitikalarına bağlı olarak önemli gelişmeler doğurur.
             artok  kendi ülkesinde  acar tarihinin kökeni üzerindeki araştırmalara katkıda bulunmak istemektedir ve
            eski  acar halk müziği ile Türk halk müziği arasında bir bağ kurmaya çalışmaktadır. Türkiye de üç ha ta
            kadar kalan  artok, çeşitli alan araştırmaları ya ar ve katıldığı kon eranslarda,Türk müzik adamlarına tec-
            rübelerini aktarır (Şenel, 2011: 53-54).
                Osmanlı döneminde kurulan ve daha sonra İstanbul Belediye Konservatuvarı ismini alan Darülelhan
            ve 1924 yılında kurulan Musiki Muallim Mektebi dışında kurumsal bir eğitim olmaması, ülkede müzik in-
            sanlarının eğitim ihtiyaçlarını karşılamaya yetmemekteydi. Cumhuriyet döneminde kurulan ve eğitime baş-
            layan Ankara Devlet Konservatuvarı, müzik adına atılan en önemli adımlardan birisidir. Bu kurum müzik
            politikalarının şekillenmesinde önemli bir görev üstlenir. Müzik alanındaki kurumların yetersizliği ilk olarak
            Atatürk’ün emriyle 1934 yılında gerçekleşen “Müzik Kongresi”nde ortaya atılmıştır. Bunun üzerine Konser-
            vatuvar 1936 yılında dönemin Millî Eğitim Bakanı Saffet Arıkan, Güzel Sanatlar Müdürü Cevat Dursunoğlu
            ve Yüksek Öğretim Genel Müdürü Ahmet Kutsi Tecer tarafından kurularak eğitime başlar.
                 nkara  evlet Konservatuvarının eğitime başlamasının ardından, yine bu konservatuvarın bünyesinde
              olklor  rşivi  e iği nin oluşturulması da Türk halk müziğinin derlenmesi ve geliştirilmesi adına önemlidir.
             u arşiv şe iğinin başına  uza  er  arısözen getirilir.  olklor  rşivi  e iğinin kuruluş amacı ve görevleri
            şöyle özetlenebilir (Şenel, 2011: 57):

            A)  Türkiye genelinde alan araştırmaları planlamak
            B)  Uzmanları vasıtasıyla alana çıkarak araştırma ve derleme çalışmaları gerçekleştirmek
            C)  Derlenen eserleri nota veya plak, bant, tel vb. kayıt cihazlarına kaydetmek
            Ç)  Bunları modern teknolojilerle koruma altına almak
            D)  Tasnife tabi tutmak
            E)  Veri tabanları oluşturmak
            F)  Araştırmacılara, sanatçılara ve öğrencilere yararlanmaları için servis yapmak
            G)  Bunlardan akademik yayınlar hazırlamak
            Ğ)  Müzik folkloru adına güncel gelişmeleri takip etmek
            H)  Müzik folklorunu ilgilendiren dokümanları ve halk çalgıları gibi bazı etnograf k eşyaları toplamak, koru-
                mak vb.

                İstanbul, Ankara ve İzmir’de, ‘‘TRT  Yurttan Sesler” topluluklarının kuruluşu da Türk halk müziği adına
            önemli bir gelişmedir. Amaç; hem bu kültürü yaşatmak hem de Anadolu’nun çeşitli yörelerinde icra edilen
            halk müziği ürünlerinin herkes tarafından tanınıp benimsenmesini, böylelikle Ege’de yaşayanın halaydan,
            Karadeniz’de yaşayanın zeybekten, Akdeniz’de yaşayanın horondan haberdar olmasının sağlanması ve
            böylece “millî müzik” oluşumuna katkı sağlamaktır.



                                                                                                              17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24