Page 11 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 11

KİTABIN TANITIMI






                                                                 2.

                                                              ÜNİTE



                                                                             Ünite kapaklarını gösteren say-
                                                               USUL/ÖLÇÜ
                                                                             falardır.



                        KAVRAMLAR:                    ÜNİTE KONULARI:
                      1.    BİRLEŞİK YEDİLİ        2.1.    BİRLEŞİK YEDİLİ USULLER (DEVRİHİNDİ, DEVRİTURAN)
                      2.    BİRLEŞİK SEKİZLİ       2.2.   BİRLEŞİK SEKİZLİ USULLER (DÜYEK, MÜSEMMEN)
                      3.    USUL
                      4.    ÖLÇÜ
                      5.    KUVVETLİ
                       6.    ZAYIF
                            78                             79




                   4.                                                            1. ETKİNLİK:  Aşağıda verilen maya, gurbet havası ve hoyrat uzun havalarının genel özel-
                   UYGULAMA                                                          liklerini boş bırakılan yerlere yazınız.
                      Aşağıda nihavent makamına örnek olarak
                      verilen  “İğnem  Düştü  Yerlere”  türküsünü
                 makamın özelliklerine dikkat ederek dinleyiniz ve seslendiriniz.     Bölgesi / Yöresi
                                               Türkülerin  yer  aldığı  sayfa-        Makamı, dizisi, seyri
                                                                                      Söz / Şiir yapısı
                                               lar, desenli ve kendi yöresine        MAYA  Katma sözler
                                                                                      Teması
                         İĞNEM DÜŞTÜ YERLERE
                         İĞNEM DÜŞTÜ YERLERE  Derleyen:  özgü çalgı görsellerine sahip-  Eşlik çalgıları
                                      Hamit ÇİNE
                                      Yöresi:
                                     Derleyen: Hamit ÇİNE                             (Varsa) Ritmik kalıp ezgisi
                                      Burdur
                   e=138             Yöresi: Burdur
                                  .
                  & ' ' 9 8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ_ œ  . .  tir.  Bölgesi / Yöresi
                                                                                      Makamı, dizisi, seyri
                    İĞ  NEM  DÜŞ  TÜ  YER  LE  RE  KA  RIŞ  TI  GA  ZEL  LE  RE       Söz / Şiir yapısı
                    İĞ  NEM  DÜŞ  TÜ  YA  KAM DAN  GEL  AR  KAM  DAN  AR  KAM DAN
                    YA  KAM  DA  İĞ  NE  Mİ  SİN  GÜĞ  SÜM  DE  DÜĞ  ME  Mİ  SİN     HOYRAT  Katma sözler
                                 .
                           œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ_ œ  . .                     Teması
                  & ' ' . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                                      Eşlik çalgıları
                   GÖ  ZÜM  ÇAP  KIN  A  LIŞ  MIŞ  BA  KA  RIM  GÜ  ZEL  LE  RE
                   SEN  AR  KAM  DAN GEL  MEZ SEN  BEN  KORK  MAM  KAY  MA  KAM DAN   (Varsa) Ritmik kalıp ezgisi
                   AŞ  KIN  DAN  HA  RA  BOL DUM  HA  LİM  DEN  BİL  ME  Mİ  SİN
                       .   œ œ œ  .                                                   Bölgesi / Yöresi
                  & ' ' . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ_ œ  . .  Makamı, dizisi, seyri
                                                                                     GURBET HAVALARI  Katma sözler
                    A MANYE LELOM  YE  LELOM  YE LE LAY  LOM  HAY Dİ YE LELOM  YE  LE LOM  YE LE LAY  LOM  Söz / Şiir yapısı
                    "  "  "  "  "  "  " "  "  "  "  "  "  "  "  "  "  "  " "  "  "  "  "
                    "  "  "  "  "  "  " "  "  "  "  "  "  "  "  "  "  "  " "  "  "  "  "
                                                                                      Teması
                                               Öğrencilerin  önceden  edin-           Eşlik çalgıları
                                                                                      (Varsa) Ritmik kalıp ezgisi
                                               diği  bilgileri  kullanmasını  ve   2. ETKİNLİK:  lıkları yazınız.
                                                                                       Maya, gurbet havası ve hoyrat uzun havaları arasındaki benzerlik ve farklı-
                                               yeni  bilgilerin  öğrenilmesini      BENZERLİKLER  FARKLILIKLAR
                                               amaçlayan  çalışmaların  yer      ............................................................................................................................................................
                                                                                 ..........................................................................................................................................................
                                                                                 ............................................................................................................................................................
                                               aldığı bölümdür.                  ............................................................................................................................................................
                                                                                 ............................................................................................................................................................
                                                                                 .............................................................................. ..............................................................................
                      Görsel 3.1: Yukarıdaki türküye yöre sazlarından cura ile eşlik edilebilir.
                                                                                            75
                            120
                          HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                     1.  Nihavent, hicaz, karcığar makamında türküler nelerdir?  Öğrencilerin  ünite  ile  ilgili  ön
                     2.  Nihavent, hicaz, karcığar makamında şarkılar nelerdir?
                                                  bilgilerini  harekete  geçirmeyi
                                                  amaçlayan bölümdür.
                    3.1.   NİHAVENT MAKAMI
                   Nihavent makamı, Türk müziği makamları içerisinde en çok kullanılan makamlardan biridir. Buselik
                  makamının rast perdesi üzerindeki şeddidir. Makamın dizisi, tampere ses dizgesiyle seslendirmeye uy-
                  gundur. Bu durum, nihavent makamın Batı müziği çalgıları ile de çalınmasına ve çok sesli denemelerde
                  kullanılmasına olanak sağlar. Nihavent makamı dizisi, batı müziğinde sol minör dizisi ile benzer yapıdadır.
                  Makamın “kürdili” şekli eski minör, “hicazlı” şekli ise armonik sol minör adını alır. “Nihavent” sözcüğü-
                  nün Farsçadan geldiği ve bir şehrin adı olduğu bilinmektedir. Bu makamın kullanımının diğer Türk müziği
                  makamları gibi oldukça köklü bir geçmişe dayandığı düşünülmekteyse de özellikle son yüzyıl içerisinde
                  kullanımı  artmıştır.  Bununla  birlikte  nihavent  makamının  kullanımına  ilk  kez  2.  Mehmet’e  ait  eserlerde
                  rastlanmaktadır.               Sınıf içinde konuya yönelik birey-
                   Durak: Sol (rast) perdesidir.
                   Seyir: İnici-çıkıcıdır.
                   Dizi: Buselik makamı dizisinin rast perdesindeki şeddidir. Rast perdesindeki buselik beşlisine, neva
                  perdesinde kürdi dörtlüsünün ve hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.  sel ve grup hâlinde yapılacak uy-
                  Nihavent Makamı Dizisi (1. Şekil Buselik Makamı Dizisi)
                  NİHAVENT MAKAMI = BUSELİK BEŞLİSİ (T+B+T+T) + NEVADA KÜRDİ DÖRTLÜSÜ (B+T+T)
                       Rastta buselik beşlisi  Nevada kürdî dörtlüsü  gulama çalışmalarını içeren, etkin
                                                 katılımın amaçlandığı bölümdür.
                       T         B         T          T         B         T        T
                    Irak  Rast  Dügâh  Kürdi   Çargâh  Neva  Nim hisar  Acem Gerdaniye
                  Nihavent Makamı Dizisi (2. Şekil Buselik Makamı Dizisi)
                  NİHAVENT MAKAMI = BUSELİK BEŞLİSİ (T+B+T+T) + NEVADA HİCAZ DÖRTLÜSÜ (S+A12+S)
                       Rastta buselik beşlisi  Nevada hicaz dörtlüsü
                       T         B         T          T         S        A12        S
                    Irak  Rast  Dügâh  Kürdi   Çargâh  Neva   Hisar  Eviç Gerdaniye
                            114
                                                         10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16